С лед като стъпи на Луната, следващата дестинация за човечеството е Марс, който представлява изцяло нов набор от предизвикателства при бързото пътуване в космоса на дълги разстояния.
Като важна стъпка за пренасяне на тежки товари през Слънчевата система за кратко време, НАСА обяви поредния успешен тест на иновативен ракетен двигател с достатъчна тяга, за да ни отведе до Червената планета.
Изпитването на прототипа на ротационния детонационен ракетен двигател (RDRE) в Центъра за космически полети "Маршал" на НАСА в Алабама постави нови рекорди за технологията, постигайки 25 810 нютона тяга в продължение на 251 секунди. Това превъзхожда 17 800 нютона тяга, управлявани за почти една минута, които ракетният двигател успя да постигне през 2022 г., като резултатите бяха валидирани в началото на 2023 г.
Откритие: Марс - по-геологично активна, отколкото сме мислели
В крайна сметка целта е да се изгради многократно използваем RDRE от 44 килонютонния клас, който да подобри традиционните ракетни двигатели с течно гориво.
"RDRE позволява огромен скок в ефективността на конструкцията", казва инженерът Томас Тисли, който ръководи проекта RDRE в Центъра за космически полети "Маршал".
Това, което прави RDRE толкова революционен, е, че той използва продължителна детонация, обикаляща около пръстеновиден канал, захранван от смес от гориво и кислород, която се запалва при всяка преминаваща експлозия.
Технологията се разработва от години, а от 2020 г. се тества в лабораторни условия, но едва сега учените показват, че тя е достатъчно стабилна и управляема, за да се използва в реални ракети, които да ни отведат в космоса.
The Spirit rover landed 20 years ago today. A reminder that for the past two decades, not one day has gone by without robots roving the deserts of Mars, astronauts living in space, satellites eyeing Earth's health, and space telescopes revealing wonders https://t.co/WlhFD7ugjh pic.twitter.com/E6Ha6q4DAs
— NASA Solar System (@NASASolarSystem) January 3, 2024
Важното е, че RDRE използва по-малко гориво в сравнение с конвенционалните ракетни двигатели и е с по-опростени механизми. Това означава, че излизането в Космоса става по-евтино, а пътуването на по-големи разстояния - възможно.
Знаем, че изследването на космоса струва скъпо и това би представлявало значително подобрение по отношение на количеството гориво, което ще е необходимо за преодоляване на големи разстояния.
Също така трябва да се отбележи, че НАСА е използвала техники за 3D принтиране, за да изработи специално пригодени машинни части, които са достатъчно здрави, за да издържат на екстремната топлина и налягане, свързани с дизайна на RDRE.
Връщането на проби от Марс ще е много по-скъпо
Инженерите, които стоят зад теста, казват, че сега имат по-добро разбиране за това как горивната камера може да бъде адаптирана, за да поддържа различни нива на тяга, различни видове двигателни системи и различни класове мисии.
НАСА се надява, че първите хора ще могат да стъпят на марсианска земя през 2030 г. Все още има много препятствия за преодоляване по отношение на достигането до Марс и оцеляването, след като стъпим там, но наличието на ефикасно средство за задвижване помага за решаването на едно от най-значимите препятствия.
"Това показва, че сме по-близо до създаването на леки задвижващи системи, които ще ни позволят да изпращаме повече маса и полезен товар по-далеч в дълбокия космос - критичен компонент от визията на НАСА за пътя от Луната до Марс", казва Тисли.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!