С амолетите са от основно значение за световния транспорт и икономика, но са и доста шумни. Това ги ограничава и пречи на хората, особено на тези, които живеят близо до летище. НАСА обаче смята, че има начин да се намали шумът от самолети със 70% без да са нужни кардинални промени в авиацията, съобщава самата космическа агенция.
Производството на "Грипен" се развива с добавена реалност
Emirates може да вози пътници в самолети без прозорци
НАСА е създала няколко технологии, които вече успешно е тествала чрез свои самолети. Три от тях са били изпробвани едновременно на един самолет, като са постигнати гореспоменатите резултати.
Космическият самолет на Virgin постави нов рекорд
Квантов радар ще лови "стелт" самолети
Технологиите се съсредоточават върху намаляването на шума от фюзелажа, колесниците и останалите компоненти на самолета, които не са двигателите. "Най-честото оплакване от гражданите, които получава Федералната администрация на авиацията в САЩ е висок шум от самолети. Целта на НАСА е да намали този шум значително, за да подобри качеството на живот на хората близо до летищата. Уверени сме, че с технологиите, които тествахме, постигаме тази цел и можем да направим много полети по-тихи", коментира Меди Хорами, ръководител на проекта.
Технологиите са тествани на самолет Gulfstream II. Те включват промени в колесниците, някои от кухините на фюзелажа и нова задкрилка. Правени са замервания на шума от самолета както по време на кацане, така и по време на полет на ниска височина от 106 метра.
Промените при колесниците целят да подобрят движението на въздуха около тях по време на снижаването. Използвани са порести материали в предната им част, които осигуряват път на част от въздуха през тях и по-добре провеждат останалата част около тях. За да се разработят, са използвани множество компютърни симулации, докато се постигне най-добрата конфигурация, която да се произведе и тества реално. Според инженерите на НАСА тяхното решение е с идеален баланс за максимално намаляване на шума без това да увеличава аеродинамичното съпротивление.
Друг проблем са кухините на фюзелажа, когато колесниците са спуснати. Празното място "събира" много въздух и увеличава шума. НАСА е разработила две решения. Едно от тях е поредица от шеврони, които са разположени пред кухината заедно с шумопоглъщаща пяна в задната ѝ част и мрежа, която се разтяга над отвора на основния колесник. Всичко това променя потока на въздуха и следователно намалява шума.
НАСА поръча безшумен свръхзвуков самолет
7 любопитни факта за новия най-голям самолет в света
Третата технология е промяна при задкрилките. НАСА използва експериментална задкрилка, която е гъвкава и безшевна, т.е. без видими сглобки и не оставя големи отворени пространства между нея и крилото, когато се мести. Това също води до осезаемо намаляване на шума от самолета.
НАСА смята, че значителното намаляване на шума от самолетите е задължително, за да може въздушният транспорт да продължи своя ръст и развитие. Космическата агенция се надява, че разработките ѝ ще се харесат и от авиокомпаниите и авиопроизводителите, от които зависи да ги приложат или доразвият в самолетите си.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!