М озъкът продължава да реагира на звуци и тоналности от език, който е чут в ранното детство и след това е забравен, сочат резултатите от канадско изследване, цитирани от сп. "Сианс е авнир".
Те потвърждават значението на първите години от живота за развитието на умствените способности.
Изследването е извършено с китайски деца, осиновени от канадски семейства, говорещи френски език.
Представите, създадени в мозъка на малко дете при изучаването на език, могат да се съхранят по-късно в живота, макар индивидът вече да не владее въпросния език.
"Мозъкът на дете, на което се говори на даден език, формира изображения на звуци, но досега не бе ясно дали трайно ги запаметява при положение, че индивидът е престанал да чува реч на въпросния език", поясниха авторите на изследването, извършено под ръководството на психоложката Лара Пиърс от университета Макгил в Монреал.
За да намерят отговор на този въпрос, учените се поинтересували от 48 момичета на възраст между 9 и 17 години, на които като малки било говорено на различни нива на френски и китайски. Участничките били разделени на три групи. Те трябвало да чуят записи на характерни за китайския език тоналности, които не съществуват във френския.
Първата група включвала млади момичета, които са родени и израсли във френскоезични семейства и не са научили друг език.
Във втората попаднали момичета, които били осиновени, преди да навършат три годинки, от владеещи единствено френски език семейства и след това нито са чули, нито са говорили китайски. В третата имало осиновени в Китай и владеещи два езика момичета, които научили френски, преди да навършат три годинки, и продължили да практикуват китайски.
Изследвания с ядреномагнитен резонанс по време на разпространението на записите с тези звуци показали, че момичетата, които като малки слушали китайска реч, независимо дали по-късно са си служили с този език, или не, са с развита специфична мозъчна зона, за разлика от участничките, които слушали единствено френска реч.
Изследването разкрива, че мозъкът е особено чувствителен към външни стимули през първите години от живота, които са от съществено значение за умственото развитие.
Резултатите от изследването са публикувани в "Пръсийдингс ъф дъ нешънъл академи ъф сайънсис".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!