М еждународната морска организация си е поставила цел да ограничи емисиите от корабоплаването до нула, в срок до 2050 г. Какво е необходимо, за да се постигне това?
Товарен кораб, оборудван с огромни твърди платна, отплава на първото си плаване от Китай до Бразилия в опит да докаже, че специална технология може да помогне на корабната индустрия да намали въглеродния си отпечатък. Вятърното задвижване се счита за един от най-обещаващите източници на енергия. Методът с вятърното задвижване се използва и в корабоплаването.
Редица държави наскоро се съгласиха да ограничат емисиите от корабоплаването до нула. За това се разбраха редица страни на среща на върха на ООН. На срещата стана ясно, че държавите си поставят срок, до 2050 г., за да изпълнят това предизвикателство.
На годишната среща на Международната морска организация страните членки се ангажираха да намалят с 20% емисиите си от корабоплаването до 2030 г. и 70% до 2040 г. Те се съгласиха да намалят 100% от емисиите до 2050 г., съобщи BBC.
Китак Лим, генерален секретар на Международната морска организация (ММО), описа сделката като „монументално развитие, което отваря нова глава към морската декарбонизация“. Eко aктивисти предупреждават, че сделката е погрешна и няма да успее да приведе корабоплаването в съответствие с целта на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното повишаване на температурата.
Корабоплаването е силно замърсяваща индустрия, отговорна за близо 3% от глобалните емисии и генерираща около един милиард тона парникови газове всяка година. Ако беше държава, корабоплаването щеше да е шестият най-голям замърсител в света.
Бързото намаляване на морските емисии през следващите три десетилетия ще изисква нови разпоредби, инфраструктура и горива. Но как може да изглежда екологичното корабоплаване на бъдещето?
"Кораби задвижвани от вятър"
Корабоплавателната индустрия може да намали зависимостта си от изкопаемите горива, като се обърне към древна технология: платна. Британска транспортна фирма има за цел да намали потреблението на гориво, като оборудва товарни кораби с вятърна енергия. Първото пътуване на кораб на британската компания е от Китай до Бразилия през август 2023 г.
Тогава ще се състои и първият реален тест на твърд дизайн на платно, посочва BBC. Изданието пише, че корабът е преоборудван с "крила", които британската компания описва, като сгъваеми крила, направени от същия материал, от който се изработват и вятърните турбини.
Шведската компания също е построила прототип на кораб, използващ четири твърди платна. Вятърната енергия не само задвижва кораба напред, но също така подпомага неговата маневреност и бързина.
Едно от най-големите предизвикателства е насърчаването на правителствата и инвеститорите да приемат вятърно задвижване и да модернизират кораби, докато вятърното задвижване е все още на ранен етап.
Водород
Внедряването на чисти горива като водорода е от решаващо значение, ако корабната индустрия иска да достигне нетна нула до 2050 г. Зеленият водород, генериран чрез използване на възобновяема енергия, като вятърна или слънчева енергия, за извличане на водород от водни молекули - е без емисии. Има някои големи предизвикателства при внедряването на водород в корабоплаването. Горивото трябва да се съхранява при криогенни температури от -253 °C. В този смисъл служителите трябва да бъдат обучени как да боравят с него, тъй като горивото е силно запалимо.
Метанол
Зеленият метанол е нисковъглеродно гориво, което може да бъде произведено от устойчива биомаса или чрез използване на възобновяема електроенергия за разделяне на вода, кислород и водород, които се комбинират с въглероден диоксид. За разлика от водорода, зеленият метанол не трябва да се съхранява под налягане. Много пристанища вече разполагат с инфраструктура за съхранение на горивото, пише изданието.
Електрически лодки
Батериите, заредени с възобновяема електроенергия, са друг начин за ограничаване на емисиите от корабоплаването. Има ограничения за разстоянията, които могат да захранват подобни батерии. Понастоящем възобновяемите батерии са опция само за по-малки кораби, пътуващи на кратки разстояния, като фериботи и речни кораби. Този вид гориво не е подходящ за големи товарни кораби, посочват експерти. Вместо това собствениците на кораби търсят да захранват товарните кораби с комбинация от вятърна енергия и слънчеви панели. Японска компания за системи за възобновяема енергия, разработи твърди платна, оборудвани със слънчеви панели, които позволяват на корабите да използват както слънчева, така и вятърна енергия едновременно.
Зелена инфраструктура
Бързото навлизане на зелени горива ще наложи и изграждането на нова инфраструктура в пристанищата, която да позволява на корабите да зареждат гориво. Повечето кораби също ще трябва да бъдат преоборудвани, за да могат да работят със зелени горива, да използват вятърно задвижване и цифров софтуер за подобряване на тяхната ефективност и оптимизиране на маршрутите, посочват експерти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!