"Фейсбук" тайно е манипулирал емоциите на 700 хил. свои потребители, съобщи Франс прес.
Актът, чиято цел е да бъде проучено "емоционалното заразяване", предизвика възмущение сред потребителите на интернет, повдигайки въпроси от етичен характер.
Една седмица - от 11 до 18 януари 2012, "Фейсбук" и учени от университета Корнел и университета на Сан Франсиско са използвали системата от алгоритми на мрежата, за да променят съдържанието на информациите, получени от група англоговорящи ползватели с цел да проучат въздействието им върху техните емоции.
Резултатите от проучването бяха публикувани на 17 юни в изданието на "Протоколи на Американската академия на науките".
Авторите са искали да разберат дали броят на позитивните или негативни съобщения, прочетени от ползвателите, влияе на съдържанието на публикуваните от самите тях постове в сайта.
Те са установили, че избраните за проучването ползватели са започнали да употребяват повече негативни или позитивни думи в зависимост от вида на съдържанията, на които са били "подложени". Според авторите "тези резултати показват, че социалните мрежи действително са предпоставка за масова емоционална зараза".
И други учени вече са се вглеждали в този феномен, но това проучване е уникално от гледна точка на това, че авторите му са "манипулирали", според собствените им думи, данните.
Те между другото са се погрижили да подчертаят, че изследването им е "съвместимо с политиката за използване на данни, която всички ползватели са длъжни да приемат, създавайки профил във "Фейсбук".
Изследването, което първоначално мина незабелязано през големите американски медии, предизвиква нарастващ отзвук след публикуваните в събота статии в онлайн изданието "Слейт" и в сайтовете на списанията "Атлантик" (The Atlantic) и "Форбс".
"Несъмнено това е легално, но дали е етично?", попита "Атлантик" в статията си.
Някои потребители на интернет изразиха "дълбокото си притеснение", определяйки използвания метод като "смущаващ" и дори "демоничен".
Сюзан Фиск от Университета Принстън, която издаде проучването, посочи на "Атлантик", че се е свързала с авторите, за да ги запознае с притесненията, породени от тяхната работа.
Те отговорили, че ръководството на техните университети е одобрило тази работа, "защото "Фейсбук" по начало системно манипулира съдържанието на разпространяваните в него информации".
От своя страна "Фейсбук", най-голямата социална мрежа, която има повече от един милиард ползватели, отхвърли обвиненията.
Мненията на изследователите:
"Ние правим проучвания с цел да подобрим услугите си (...) и голяма част от тях са насочени да разберем как хората реагират на различни позитивни или негативни съдържания", посочва в имейл до Франс прес Изабел Ернандес, говорителка на социалната мрежа.
"Ние проучваме сериозно изследванията, които правим, и разполагаме с много стриктен вътрешен инструмент за контрол".
Джеймс Гримелман, професор по право в университета в Мериленд, цитиран от в. "Гардиън" коментира, че „Фейсбук“ не е дал на потребителите право да изберат дали да се съгласят или не да участват в проучването“.
Макс Масник, изследовател с докторска степен по епидемиология, коментира на свой ред, че това са съвсем нормални човешки проучвания и самата идея, че хората са се включили в експеримента значи, че са се съгласили с участието си.
Друг изследовател обаче, отново взел участие в проучването – Адам Креймър, обяснява, че се притеснява от основанието на компанията да направи това проучване, а именно, защото от „Фейсбук: държали на емоционалната нагласа на потребителите към продукта им“.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!