М ного икономически браншове скоро трайно и съществено ще бъдат променени от 3D принтерите. В завода на самолетостроителния концерн „Еърбъс“ в Бремен вече се правят проучвания как 3D техниката може да бъде използвана в производството на високотехнологични самолети, информира ДПА.
Начело на инициативата е Петер Зандер, който работи с основен екип от петима души и около 60 сътрудници от световните подразделения на концерна. Сред проектите му е
използването на 3D принтиране за изработването на самолетни части.
„Вече е решено, че „Еърбъс“ в бъдеще ще произвежда сам 10% от необходимите му части“, казва Зандер. Концернът вече има 3D принтери и планира да купи още.
„Планираме през 2016 г. да започнем серийно производство на части от титан, в средата на 2016 година – от висококачествена стомана, а след 2017 г. – от алуминий“, посочва Зандер.
В момента той е заинтересован от нов тип 3D принтери от Южна Африка, с които могат да бъдат произвеждани компоненти с дължина два метра.
Думата „принтер“ обаче е доста заблуждаваща – промишлените съоръжения, захранвани с алуминий или друг метал на прах,
не печатат, а изграждат триизмерни модели слой по слой, след като бъде направен дигитален модел на сканирания детайл.
Чрез тази технология могат да бъдат спестени до 90% от материала, необходим за изработването на определена част, изчисляват експертите на „Еърбъс“.
При това здравината на частите е същата или дори по-голяма, но те са по-леки и могат да бъдат по-фино изработени.
Многообразието на продуктите, които вече се произвеждат с 3D принтери е огромно – от бикини до протези, велосипеди и автомобили.
В Китай фурор предизвикаха къщи, направени от рециклирани материали.
През последните три години използването на 3D принтери в света се е увеличило с над 30%, посочва американският експерт Тери Уолърс.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!