Дк ка в самолета - този
сценарий като от сериала "Изгубени"
(когато в един от епизодите машината се
разцепва на две и от отворилата се дупка
изхвърчат пасажерите) завърши с хепиенд,
без никой от пътниците да пострада
сериозно, в случая със самолета на
американската авиокомпания "Саутуест
еърлайнс".
Щастливата развръзка бе до голяма
степен поради факта, че инцидентът
стана малко след излитането, а пилотът се оказа опитен.
Според експерти обаче прогнозата
за пътници, "всмукани" през дупка,
появила се на над 9000 м височина, меко
казано не е добра, пише "Дискавъри нюз".
Ред сериозни физиологични проблеми
ще се окажат фатални и то за секунди,
обяснява пред изданието Питър
Вагнер, лекар и физиолог от Калифорнийския
университет в Сан Диего.
Забравете за парашута, тъй като
незабавно ще бъдете изложени на много,
много ниски нива кислород и само след
няколко секунди ще дишате като в ада,
образно разказва той.
Поради лишаването на мозъка от кислород,
скоро ще настъпи загуба на съзнание и
смърт.
В същото време, температурите от
да кажем -57 градуса, които се усещат като много
по-ниски поради ветровете от 805 км/час,
ще доведат до скоростно
замръзване,
което започва от кожата, очите и други
повърхностни тъкани
В отговор на този екстремален стрес
за организма, нервната система буквално
ще подлудее, водейки до фатални скокове
на кръвното и сърдечния ритъм.
Рязката
промяна в атмосферното налягане пък ще
ви накара да се чувствате така, сякаш
сте се гмуркали и сте изплували рязко
нагоре.
Освен всичко останало, при "вмукването" може да се ударите фатално в самолета,
да не говорим пък за "травмата" от
падането.
За щастие, инциденти като този са
изключително редки. Дупки най-често се
появяват във военни самолети, ударени
от неприятелски огън, макар че има и
цивилни случаи.
През 1988 г., например, самолет на
авиокомпания "Алоха", изгуби голяма
част от покрива си на височина над 7000
м. Една от стюардесите бе всмукана навън
и почина.
В подобни случаи тази всмукателна
сила се заражда от разликата в налягането
в самолета и навън. В машината то е като
това на максимум 2500 м надморска височина.
Когато самолетът лети на 9000 м,
налягането
навън е два и половина пъти по-ниско от
вътрешното
Когато се отвори дупка, тенденцията
за изравняване на наляганията създава всмукващ въздушен
тунел, като вода, течаща през маркуч.
Същевременно, в частите от самолета, които
не са на пътя му, т.е. са по-встрани, ефектът
може да е просто няколко разпилени
хартии.
Въздухът обаче ускорява скоростта
си, наближавайки отвор, като в точката на преминаването
той се движи със скоростта на звука.
Размерът на отвора определя количеството
въздух, което ще излезе от самолета
наведнъж, и съответно сериозността на ситуацията.
Според изчисления на учен, цитиран от
изданието, са нужни около 100 секунди
налагането от двете страни да се изравни
при дупчица от около 929 кв./см. Хората,
които седят до нея обаче, ще усетят
половинтонова сила да се блъска в тях.
Все пак дори и в такава ситуация не
всичко е загубено,
успокоява той. В много
случаи един опитен пилот би могъл да
спаси пътниците и да приземи машината,
както в скорошния инцидент.
Има и няколко неща, които може да
направите за самозащита. Пътувайте със
закопчан колан. Сложете кислородната
си маска. И ако дупката е причинена от
нещо малко - като куршум, например,
поставете книга или списание върху нея.
Налягането ще "циментира" предмета
върху нея, а вие ще бъдете герой.
Дупка в самолета - имаме ли шанс
Прогнозата за пътниците, "всмукани" през дупка, появила се на над 9000 м височина, меко казано не е добра, пише "Дискавъри нюз"
11 април 2011, 21:38
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!