С поред данни на Statista, през 2020 г. се очаква средностатистическият човек да прекарва по 192 минути на ден в интернет. Няма съмнение, че Мрежата се е превърнала в основно средство за работа, информация, забавление, пазаруване и комуникация на милиарди хора по целия свят.
И докато всичко това е чудесно, популярността на Интернет има и своите неприятни последствия. Едно от тях е завишеният риск за сигурността на данните на потребителите. Пандемията от Covid-19 доведе до огромен ръст на хакерските атаки в глобален мащаб.
Данни на IBM Security X-Force отбелязват, че за първите 9 месеца на тази година, една от всеки четири атаки е причинена от т.нар. криптовируси. Това са зловредни кодове, които криптират данните в компютъра и изискват от потребителя откуп, за да ги „освободят“.
- Не само фирмите са под риск
Едно от погрешните схващания сред интернет потребителите е, че хакерите се интересуват само от фирмите и няма да обърнат внимание на обикновения човек. Всъщност хакерите винаги са отделяли доста време и усилия, за да се сдобиват и с данни на обикновени хора. За тези случаи не се разбира често, не защото са по-малобройни, а защото обикновено хората дори не разбират, че данните им са били откраднати.
Тактиките на хакерите са най-различни. От разпространението на вируси чрез прикачен файл в имейл, чрез заразяване на интернет страници, линкове в социалните мрежи и т.н.
Друг популярен подход е т.нар. phishing или „фишинг“. Мишената получава съобщение (може да е по имейл, в социалните мрежи и т.н.) с някакъв призив. Например, че има проблем с онлайн банкирането и трябва да посети дадения линк, където да въведе данните и паролата си. Всъщност, банките нямат такава практика. Те коментират, че никога не биха изпратили имейл с искане за предоставяне на потребителско име, парола, номер на карта и други подобни данни.
- Какво може да направи обикновеният човек
И докато хакерските атаки и похвати са най-различни, общото между тях е, че постоянно се развиват и стават все по-сложни и креативни. Именно заради това темата за киберсигурността често е приемана като нещо твърде сложно и скъпо за обикновения човек.
Всъщност, всеки потребител може да предприеме няколко превантивни мерки, с което да подобри нивото на своята онлайн сигурност. Чрез тях може да си спести доста главоболия.
- Антивирусен софтуер
И докато потребителите на Windows имат траен навик да използват антивирусен софтуер, то ползвателите на мобилни устройства подценяват необходимостта от такава програма. Действително възможностите на хакерите са доста по-ограничени, когато става дума за мобилни платформи като iOS и Android, но рискове все пак има. Именно затова е важно да се добави подходящ антивирусен софтуер.
- Сигурна парола
За съжаление, вече години наред най-различни проучвания и статистики показват, че най-използваните пароли остават 123456 и производните им. Модерните хакерски програми и похвати могат да „разбият“ такива пароли за части от секундата. Паролата е най-слабото звено във всяка киберзащита. Именно затова хакерите се опитват да вземат първо нея и ако тя е твърде лесна, на практика получават ценен подарък.
- Двуфакторна защита
Все повече онлайн услуги, предлагат т.нар. двуфакторна защита. При нея освен традиционната парола, се добавя и още една стъпка при влизане в даден профил. Най-често това е изпращането на допълнителен (безплатен) код чрез SMS, който се въвежда след паролата. Технологията е налична и за много български услуги, както и за електронното банкиране на Банка ДСК, например.
- Защитената връзка е важна
За обикновените потребители това означава просто да проверят дали адресът на сайта в полето на браузъра започва с https:// - ако това е така, то връзката е защитена. Ако е само http:// - липсва защита чрез криптиране. Тук е важно да се отбележи, че модерните браузъри вече извършват автоматични проверки за сигурност на връзката.
- Бдителността е постоянна
Един от най-трудните съвети, всъщност няма общо с технологиите. А той е, че потребителят трябва да свикне да бъде постоянно бдителен. Киберсигурността не е поредица от стъпки, които се правят веднъж и след това има вечна защита. Компаниите и потребителите трябва да са готови да въвеждат нови мерки, за да се защитават.
Освен това често човек може да си спести много главоболия, като просто е по-внимателен. Ето защо и Банка ДСК, която обслужва близо 2,5 милиона потребители, инвестира усилия и стартира образователна кампания, посветена на сигурността в интернет.
А още полезни и практични съвети за безопасно онлайн банкиране и сърфиране, може да намерите на специално разработения сайт на кампанията.