След като получили данни, според които всяка година кетърингът само в "Луфтханза" (Lufthansa.com) харчи по седем милиона литра доматен сок за своите пътници, учени от изследователския институт Фрауенхофер (Frauenhofer.de) в Мюнхен потърсиха логично обяснение защо напитката е такъв хит в самолетите.
В самото начало на изследването си експертите установили, че на приблизително 10 км. височина влажността на въздуха в самолета намалява с около 15%, а високото налягане притиска всяка течност в тялото нагоре.
Така те стигнали до извода, че когато влажността е по-ниска, гърлото бързо пресъхва и предизвиква жажда.
По-късно учените открили, че
височината влияе и на рецепторите за вкус и мирис
като ги забавя да изпращат сигнали до мозъка.
"Това е както при настинката. Когато сме хремави, лигавицата в носа набъбва и по-слабо регистрираме миризмите и вкусовете", обяснява ръководителят на изследователския екип Флориян Майер.
След това експертите заключили, че храната в самолетите трябва да е по-силно подправена отколкото е на земята, а сокът от домати е именно такъв - с много сол и черен пипер.
"Вкусът на домата се променя с промяната на налягането. И дори да предположим, че хората не харесват доматения сок на земята, ако го опитат във въздуха, ще дадат по-добра оценка", казва още Майер.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!