Още по темата

На 6 април предстои да разберем кои са най-добрите български компании от сектора на онлайн търговията. Тогава ще се проведат първите награди за онлайн търговци в България - eCommAwards.

Освен наградите, ще се проведе и форум, на който ще бъдат дискутирани редица теми, свързани с онлайн търговията у нас.

Днес ви представяме Любомир Чолаков, който е председател на журито на eCommAwards и ръководи българския клон на компанията eCommera /Isobar.

Той поема управлението на екипите и дейността на eCommera в България през юли 2014 година. Компанията е сред водещите доставчици на софтуер за електронна търговия, улесняващ вземането на решения и управлението на поръчки при мултиканални дистрибутори и търговски представителства.

Неговият над 15-годишен опит в софтуерния сектор отговаря на амбициите за следващ етап в развитието на българския офис на eCommera и утвърждаване на глобалния растеж на компанията.

Офисът в София е най-големият за eCommera в глобален мащаб със своите над 160 специалисти, отговарящи за разработването и тестването на решения за световни клиенти като Clarins, ASDA Direct, TM Lewin, House of Fraser.

- Как успяхте да се докажете като лидер в международен план, имайки предвид, че компанията е базирана в България?
- Доверието се изгражда стъпка по стъпка. Имахме възможност преди 9 години да започнем да работим с клиенти като ASDA, компанията на Walmart във Великобритания и House of Fraser в момент, когато онлайн търговията тепърва започваше да се развива.

С времето еволюирахме начина си на работа и успявахме всяка година да добавяме стойност и да правим клиентите си по-добри от конкурентите им на пазара. Днес, за тези два клиента, както и за клиентите, за които сме създали и оперираме повече от 170 сайта за електронна търговия в повече от 35 страни по света ние сме доверен партньор, с който се развиваме заедно, за да бъдем по-добри всеки ден.

- Сигурно е предизвикателство да работите с чуждестранни компании имащи хиляди клиенти по целия свят. Как се спрявяте?
- Работата в eCommera / Isobar е наистина много интересна, с всекидневно общуване с колеги, работещи за големи брандове. При някои от тях се пътува повече, при други имаме всекидневни видео и телефонни срещи. Както навсякъде, напрежението от големите обеми работа и часовите разлики се преодоляват с ясни процеси.

- Кои са трите най-важни ценности, които трябва да следва дадена компания, за да бъде успешна според вас?
- Всяка компания дефинира ценностиите, които смята за важни и в повече от 80% от компаниите тези ценности се препокриват. Много по-важно е според мен ценностите да се практикуват.

В eCommera / Isobar гледаме да бягаме от декларациите за ценности и да живеем с тях. Много важно за всички в компанията е да доставяме качествени решения и никога не правим компромис с това. Спазваме обещанията си към служители и клиенти. Стремим се да бъдем все по-адаптивни спрямо средата в която работим. Вярваме, че с такова поведение ставаме по-добри и правим по-добри неща за нашите клиенти и обществото като цяло.

- С какво успявате да привлечете кадри от IT сектора, за които чужбина става все по-атрактивно място за работа?
- Основното, което прави eCommera / Isobar атрактивна компания са супер интересните проекти и клиенти, по които работим – от Walmart, най-големият търговец на дребно в света, през Adidas, вторият най-голям бранд за спортни стоки в света, най-голямото Холивудско студио, най-добрият онлайн търговец във Великобритания.

С такива проекти най-важното за нас е да осигурим добра среда за работа, ясни процеси и възможности за развитие. Това ни прави едни от най-добрите работодатели в софтуерната индустрия.

- Има ли според вас недостиг на IT професионалисти в България?
- Недостиг на IT хора има в цял свят и това е тенденция, която ще се запази в следващите години. Всички бихме се чувствали по-добре, ако времето за наемане на хора беше наполовина на това, което имаме в момента.

По-скоро за средата в страната би било добре да имаме повече технологично грамотни хора, за да можем да бъдем още по-привлекателна дестинация за иновативни клиенти и компании от целия свят.

- Битува мнение, че има разминаване между квалификацията на кадрите, които излизат от университета, и кадрите, от които има нужда бизнеса. Какво трябва да се направи и какви са решенията за този проблем, които предлага компания като eCommera?
- Това разминаване е напълно нормално и като много други компании инвестираме значително време, усилия и средства в развитие на допълнителни умения в стратегически за нас области като e commerce, agile, интеграции с различни аналитични и платежни инструменти.

- Какви са процесите и стъпките, през които трябва да премине една голяма IT компания, за да изгради своята положителна репутация и не просто да привлече нови служители, но и да ги задържи в дългосрочен план?
- Основното е да дава смисъл на работата, която се върши всеки ден и след това средата и свободата да може всеки човек да работи добре, да съчетава важните за нея или него неща в живота и семейството с работата.

И не на последно място да може да се забавлява и да реализира интересни идеи, като например да стартира зелена група в компанията или да събере желаещи да наредят най-големия пъзел в света с над 33,000 части.

- Какви са тенденциите според вас в онлайн търговията за следващите години?
- Тенденциите в онлайн търговията са няколко: все по-голяма индивидуализация на продуктите, услугите и обслужването на хората, които пазаруват – това, което ние наричаме сегмента на единичния потребител, все по-голяма автоматизация и роботизация не само на процесите по управление на логистиката и доставките, но и представянето на продуктите и общуването с клиентите и не на последно място хибридизацията на физическите и онлайн магазините и сближаването им все повече.

- Какво ви мотивира и вдъхновява в работата?
- Основният ми мотиватор е възможността да помогна на хората и клиентите, с които работя да реализират възможно най-много от потенциала, който имат в себе си – да бъдат успешни в това, което правят, да имат възможността да се развиват в посоката, която им носи успех и ги прави по-добри от другите.