Google, фондът Breakthrough Energy на Бил Гейтс и авиокомпанията American Airlines работят по проект, който цели да намали влиянието на полетите върху околната среда. За целта те създават изкуствен интелект, който да помогне за намаляването на следите от самолетите, съобщава The Verge.
От години има спекулации за влиянието на следите, които самолетите понякога оставят при полетите си. Според някои става дума за "кемтрейлс" с вредни химикали.
Всъщност, следите са следствие от конденз. Те се образуват при контакт на водни изпарения с частиците, които излизат от двигателите на самолетите. В зависимост от условията в дадената зона, може да има повече или по-малко изпарения, които в комбинация с евентуални ветрове, температура и други фактори, може да образуват такива следи, които постепенно да се разгърнат като облаци и да обхванат по-голяма площ.
Учени работят по мегаватов двигател за самолети
Макар и само водни изпарения, тези облаци не са полезни за околната среда. Причината е, че задържат топлината. Изчисленията показват, че следите от самолетите генерират 35% от общия ефект на авиацията върху глобалното затопляне.
Затова и трите организации искат да създадат изкуствен интелект, който да помогна за намаляване на тези следи. За целта той изучава сателитни изображения и може да предвиди зоните, в които има голяма вероятност за образуване на следи. След това ще препоръча друг маршрут, който да ги заобиколи и така да се намали осезаемо влиянието на авиацията върху околната среда.
Електрически самолети ще се теглят във въздуха
Алгоритъмът ще препоръчва подходяща височина на полета и временна промяна на курса. Доколко даденият самолет ще може да изпълни препоръките ще зависи от други фактори като получаване и на нужните разрешения от диспечерите.
През последните 6 месеца American Airlines е направила 70 теста на системата. Пилотите казват, че тя е много лесна и интуитивна, като предложенията се вписват и в регулярните корекции на курса и височината, които правят, за да избегнат турбулентни зони.
Илон Мъск намекна за драстично оптимизиране на батериите
Недостатък на системата е, че разходът на гориво се е увеличил средно с около 2% в рамките на тестовите полети. Според Google обаче, ако системата се използва от всички самолети на компанията, увеличеният разход ще е само 0.3%, тъй като много малка част от полетите ще се нуждаят от допълнителните корекции. Това ще означава оскъпяване с 5 до 25 долара на полет, но пък ще се спестят 54% от следите или около тон въглероден диоксид.
Emirates може да вози пътници в самолети без прозорци
Учени превърнаха въглероден диоксид в самолетно гориво
Всички участници в проекта казват, че той е още в ранна фаза. Нужни са още тестове преди да е готов за широко приложение.
Virgin Orbit изстреля космическа ракета от самолет
Airbus ще тества водороден двигател за самолети
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!