П рез 2014 г. 56,7 на сто от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, като е отбелязан растеж от 3% спрямо предходната година.
Това сочат резултатите от изследване на Националния статистически институт (НСИ) за използване на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата и хората.
Анкетирани са били 4228 обикновени домакинства и 9541 души на възраст 16 – 74 навършени години.
През 2014 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет – 63,4 на сто, е Югозападният район, към който принадлежи столицата. След него се нареждат Северният централен и Южният централен район, съответно с 59,6 и 54,2 на сто.
От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 43,8 на сто от тях имат достъп до интернет.
През 2014 г.
53,7 на сто от населението на възраст 16 – 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
Най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през 2014 г. 83,1 на сто от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично.
Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените – съответно 54,7 и 52,6 на сто.
През изследвания период за първи път е било изследвано използването на т.нар. облачни услуги (Cloud Services) за лични цели. Според изследването 21,3 на сто от регулярните интернет потребители на възраст 16 – 74 години използват складово пространство в интернет за съхранение или споделяне на документи, снимки, музика, видео, други файлове или услуги за споделяне на файлове.
От регулярно ползващите интернет, потребители на облачна услуга са 23,1 на сто от мъжете и 19,4 на сто от жените. Използват се предимно безплатни облачни услуги, като едва 11,5 на сто от потребителите на тези услуги са заплатили за тях.
Статистиката показва, че
21 на сто от хората използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната администрация и местното самоуправление.
Най-значителен е делът на хората, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (19,5 на сто). Жените са по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация – съответно 22,1 и 19,9 на сто.
Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2014 г. показват и че
постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн –
16,6 на сто от хората на възраст 16 – 74 навършени години са направили онлайн покупки през последните 12 месеца, което е с 4,5 процентни пункта повече спрямо предходната година. През 2014 г. мъжете са били по-активни в онлайн пазаруването от жените – съответно 17,2 и 16 на сто.
Резултатите от изследване на НСИ отново показват и тенденция
на растеж в използването на ИКТ от предприятията.
Обект на наблюдение в проучването са предприятия от нефинансовия сектор с 10 и повече заети. Делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 91,4 на сто, или с 2,3 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Фиксираната широколентова връзка бележи спад за сметка на мобилната интернет връзка, която вече се използва от повече от половината предприятия (54,9 на сто) и през текущата година отбелязва растеж от 8,7 процентни пункта.
ИКТ намират най-широко приложение в големите компании с 250 и повече заети, 99,5 на сто от които имат достъп до интернет, докато в малките предприятия с 10 – 49 лица този относителен дял е 89,9 на сто.
През 2014 г. със собствен уебсайт разполагат 53,7 на сто от предприятията с достъп до интернет.
28,4 на сто от заетите в предприятията са използвали компютър поне веднъж седмично за изпълнение на служебните си задължения, а на 24 на сто е осигурен достъп до интернет.
Все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители и през тази година 7,2 на сто от заетите в предприятията са използвали преносими устройства за служебни цели, което е с 2,4 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Много предприятия използват социални медии, за да затвърдят своето присъствие на пазара, да разширят обхвата на дейността си и да повишат нейната ефективност, като през текущата година делът им е 30,3 на сто от предприятията с достъп до интернет.
Според данни от изследването онлайн продажбите на предприятията се увеличават с 1,5 процентни пункта спрямо предходната година, като поръчки онлайн са получили 9,5 на сто от предприятията с достъп до интернет. Стойността на осъществените продажби по мрежата също нараства – от 4409 млн. лв. през 2013 г. на 5058 млн. лв. през 2014 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!