Н ад 2500 деца от 28 училища в 15 града преминаха успешно през обучения за онлайн безопасност през 2018 г. Те бяха проведени в рамките на програмата „Киберскаут“ на Теленор и Центъра за безопасен интернет и инициативата „Доктор ОхЗаби“. Програмата „Киберскаут“ се провежда за четвърта поредна година и има за цел да повиши информираността на учениците и техните преподаватели и родители за рисковете в интернет и начините за справяне с тях. Участниците в образователните дейности придобиват знания и практически умения за безопасно ползване на интернет и мобилни комуникации, които впоследствие предават на своите връстници.
“97% от децата в България използват интернет, а 93% от тях влизат в световната мрежа всеки или почти всеки ден, основно използвайки социалните медии. Изследванията сочат също, че над 30% от децата през последната година са получавали съобщения в дигиталното пространство, които са ги притеснили, като едва една трета от тях споделят това с родителите си“, сподели Георги Апостолов, координатор на Центъра за безопасен интернет. „Именно затова програмата Киберскаут е толкова значима за нас и се радваме, че успяхме да обучим толкова много деца през 2018 г. По този начин не ги спираме да се изявяват, но ги запознаваме и подготвяме за рисковете, които онлайн пространството крие и ги учим как да се възползват от наличните инструменти, за да засилят своята безопасност и да помагат на свои връстници в рискови ситуации“, допълни той.
В рамките на програмата ученици от цялата страна преминават двудневно интерактивно обучение, в което чрез викторини, дискусии, задачи за групово изпълнение и симулации на реални ситуации се запознават с рисковете в онлайн пространството, както и с инструментите за предпазване и за реакция при сблъсък с конкретна опасност. Втората част от обучението е изцяло посветен на други две важни умения: какво да посъветват свой връстник, който е попаднал в неприятна ситуация онлайн и как да предадат на съучениците си новите знания и умения, които получават по време на обучението. За да придобият тези умения, децата участват в симулационни игри и обсъждат възможните реакции и подходи, както и предлагат различни дейности, с които киберскаутите могат да предадат знанията си нататък – кампании, видеоклипове, презентации, плакати, брошури, кратки пиеси и други.
След приключване на обучението си киберскаутите имат задачата по метода „връстници обучават връстници“ да популяризират основните рискове в интернет пространството и съответните начини за справяне с тях сред подрастващите на възраст между 9 и 15 години. По този начин програмата мултиплицира ефекта си и достига до по-голям брой подрастващи, подготвяйки ги за рисковете от споделяне на лична информация в интернет и начините за безопасно сърфиране и общуване в онлайн пространството.
„Доктор ОхЗаби“ - Полева „клиника“ за мобилни устройства на деца е инициатива, чрез която експерти от Националния център за безопасен интернет проверяват сигурността на мобилни устройства и дават допълнителни указания на подрастващи и техните родители за защита в интернет. През 2018 г. инициативата се проведе 8 пъти в 5 града по време на различни събития за деца и родители.
Теленор е водеща телекомуникационна компания с над 3,1 милиона активни потребители в България. От 1 август 2018 г. Теленор България, заедно с Теленор Унгария и Теленор Сърбия и Черна Гора, са част от PPF Group.
PPF Group инвестира в множество пазарни области - банкови и финансови, телекомуникации, биотехнологии, застраховане, недвижими имоти и селско стопанство. PPF Group оперира в Европа, Азия и Северна Америка. Групата притежава активи на стойност почти 38 млрд. евро (към 30 юни 2018 г.).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!