И нтернет се е превърнал в основно средство за комуникация, работа и забавление на милиарди хора. Той е и ключов инструмент и платформа за много фирми, които разчитат на него за своя бизнес или за популяризиране на продуктите и услугите си.
Множество платформи събират данни за потребителите, а и самите хора качват и споделят огромно количество информация за себе си в интернет. В един момент мнозина се запитват дали биха могли да изтрият събраното за тях съдържание. Краткият отговор е „почти е невъзможно“.
Това не означава, че наличните данни не могат да бъдат ограничени значително, отбелязва How-to Geek. Процесът е сравнително сложен и изисква време и усилия.
На първо място са очевидните неща – изтриването на качените данни и резервни архиви в социалните мрежи. Но това не е единственото място, където има лични данни.
X потвърди, че ще предлага видео разговори и още
Има стотици компании, които се занимават със събиране и брокерство на данни в интернет. Далеч не всички от тях ще изтрият данните при изпращане на заявка за това. Гражданите на Европейския съюз имат право да поискат изтриване на данните им по силата на Общия регламент за защита на лични данни (GDPR). Често компаниите обаче се позовават на различни вратички, за да не го направят. Например данните са обобщени и анонимни и няма как да се знае коя информация на кого е. Търсенето на брокери и свързването с тях е най-времеемката и сложна част от процеса.
Друг начин за намиране на данни, които са разпространени за даден човек в интернет, е чрез използването на Google. Търсене на името и/или имейл адреса и други данни могат да помогнат за откриване на сайтове, които са ги публикували. Google дава възможност да се изпрати заявка за изтриването на данните от резултатите на търсачката, но за премахването им от самите сайтове, потребителят отново трябва да се свърже директно с тях, като успехът не е гарантиран.
Мъск: Може би ще ми трябва операция
Мъск: Ще предаваме битката със Зукърбърг по Х
Препоръчително е да се отдели време, за да се прегледат всички стари регистрации. Всички профили, които не се използват, трябва да бъдат закрити. Друг вариант е информацията в тях да бъде изтрита напълно, но самите регистрации да бъдат оставени, за да не бъдат пререгистрирани от друго лице. Повечето платформи обикновено не „връщат“ имената на закритите профили в свободните за регистрация, но не всички следват тази практика.
Следващата стъпка е да се ограничи достъпът до профилите, които ще продължат да бъдат използвани. Социалните мрежи вече позволяват различните секции и съдържание в профилите да бъдат ограничавани за достъп само за „приятели“ и да не са публично достъпни за всеки дори и без регистрация. Трябва да се ограничат и публикуваните в профилите данни, като телефон, имейл и т.н., освен ако не са за служебни цели.
Meta привлича потребители с нови функции в Threads
Мъск "се залива от смях" заради Threads на Meta
Повишаването на общите познания по базова киберсигурност също ще са от полза. Те ще помогнат за по-лесно разпознаване на фишинг съобщения, опити за онлайн измами за предоставяне на информация и т.н. Всичко това ще помогне за ограничаването на споделените и разпространени личи данни в интернет, макар и да няма как всичко да бъде изтрито напълно и завинаги.
Meta представи конкурента на Twitter - Threads
Threads загуби 82% от потребителите си
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!