С игурността на личните данни в интернет винаги е актуална тема, която води до много възможни решения и идеи, но и проблеми. Днес всеки интернет потребител изпраща и качва данните си в множество различни онлайн платформи и магазини. Въпреки това трябва да очаква и определено ниво на защита на информацията си и поверителност, но възможно ли е това.
В действителност поверителността на личните данни вече зависи от самите платформи и услуги, които човек използва, обобщава изданието MakeUseOf. Едно от неписаните правила на безплатните услуги е, че потребителят "плаща" с данните си. Те се използват за статистика и насочени онлайн реклами.
В повечето случаи всичко се прави чрез аноними допълнителни маркери. Така нито платформата, нито рекламодателят могат да идентифицират конкретен потребител, но алгоритмите могат да научават интересите му и да му препоръчат релевантно съдържание и реклами.
Безос ще дари богатството си за филантропия
Каквот точно се случва с данните на потребителя във всяка платформа, която използва, всъщност е описано ясно в правилата ѝ. Но реалността е, че преобладаващото мнозинство потребители никога не четат условията преди или дори след регистрация. Освен това има и друга реалност - потребителят трябва да избира между това дали да сподели данните си или изобщо да не използва услугата.
Някои хора просто не въвеждат реални данни, но така не могат да използват услугите пълноценно. А дори и така, много платформи, включително социалните мрежи, пак събират информация като интереси при сърфиране, какво потребителят гледа, кои клипове предпочита, кои превърта по-бързо и т.н. Така че по един или друг начин информация се събира винаги.
Има и т.нар. брокери на данни - компании, които управляват системи за събиране на данни и ги препродават за реклами. Или системи, които могат от името на потребителя да потърсят данните му в интернет и да се опитат да ги премахнат. Брокерите също са задължени да премахват данните, когато получат заявка от потребителя. Процесът обаче е дълъг, а и който вече ги е купил, може да продължи да ги ползва, освен ако потребителят не ги открие и отново поиска изтриването им.
Microsoft пуска ъпдейт за дупки, използвани от хакери
Следват и течовете на данни и хакерските атаки. И двете са ежедневие и редовно биват компрометирани най-различни платформи. Взетата информация обикновено се продава в хакерски форуми в т.нар. "дълбок интернет", който е достъпен през специфични браузъри като Tor. Най-често това са потребителски имена и пароли за различни профили. По-специфичните данни като адреси, здравна и банкова информация обикновено се продава значително по-скъпо и по-ограничено, докато имена и пароли понякога се разпространяват дори свободно.
ЕЦБ: Криптоактивите не струват нищо
Edge ще предупреждава, когато има риск от фишинг
Накратко, личните данни трудно могат да са напълно поверителни в интернет. Още през 1999 г. основателят на компанията Sun Microsystems Скот МакНийли казва: "И без това имате нула поверителност на данните си. Преживейте го".
А през 2009 г. и тогавашният изпълнителен директор на Google Ерик Шмид казва: "Ако имате нещо, което не искате никой да узнае, може би изобщо не трябва да го правите." Контекстът на изказването е отново какво хората споделят в интернет.
Криптоборса изпрати $416 млн. на грешния получател
Софтуерът за "копаене" на Bitcoin с мащабен ъпдейт
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!