Скоро ще бъдат публикувани извадки от учебниците с неподходящи текстове, в момента една група прави подобни извадки и "ще се види какво става в главите на децата".
Това каза пред журналисти министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов в Софийската математическа гимназия.
По думите му в някои учебници има текстове, които не могат да се оценят като "бисери", а по-скоро като недопустими.
Сергей Игнатов даде пример за текст в читанката за втори клас, в който се разказва за врабчета с неподходящи изразни средства.
Всички тези текстове ще бъдат публикувани, увери министърът.
За да се стигне до пренаписване на учебниците, първо трябва да се приеме новият закон за средното или за училищното образование.
Министърът посочи, че ако законът стане готов в близките два-три месеца, ще започне пренаписване и преглед на учебните програми.
Основната ни цел е да дадем един метод, инструмент и позитивно усещане в "главите на учениците", за да могат те да се справят с всяка материя, обясни министър Игнатов.
Той обеща преди три месеца, че ще прегледа учебниците, по които учат учениците.
Министърът заяви, че е против това учениците да зазубрят учебния материал, но има една основа, едни изисквания към тях, без които образованието не може.
Текстове, които трябва да се знаят и дълбоко да се разбират, са например "Под игото" и "О, Шипка!", посочи министър Игнатов.
Според него същественото за ученето трябва е интерпретацията и дълбокото разбиране на материала.
Не бива да се изисква прекалено много от учениците, например информация, която могат да намерят в енциклопедиите, отбеляза Сергей Игнатов.
В новия закон за висшето образование се предвижда колежите да станат част от структурата на университетите, каза още Игнатов.
По думите му колежите и висшите училища ще имат общи съвети и ще бъдат обединени по предметни области.
Частните и държавните колежи няма да загубят своята самостоятелност, но като станат част от структурата на университетите, ще имат общи курсове и общ преподавателски състав, поясни министър Игнатов. Той отбеляза, че
у нас няма достатъчно преподаватели за висшите училища
и това ще повиши конкуренцията между университетите за привличането им. Висшите училища, които искат да задържат преподаватели, трябва да им създадат много добри условия за работа.
За университетите 2015 г. ще бъде най-тежката заради демографските проблеми и те трудно ще набират студенти, смята министърът.
След това бавно ще започнем да пълзим нагоре и ще стигнем до 2020-2025 г., когато се надявам да се възстанови броят на студентите, посочи Сергей Игнатов.
През тези години ще настъпят трансформации и предстоят обединения на висши училища, но това няма да стане по насилствен път, а на базата на общи интереси, на общи полета на действия, прогнозира министърът.
Напълно е възможно да има обединения на университети в сферата на изкуствата, а сградите им могат да бъдат на различни места, посочи Сергей Игнатов.
Предстои либерализация на този процес, като първите две години студентите ще изучават общ материал - такава е световната тенденция.
При тези по-общи курсове специализацията ще настъпва в средата на бакалавърската степен, посочи министър Игнатов.
Той съобщи, че законът за висшето образование до месец и половина трябва да бъде готов за обществено обсъждане.
Училищата в София и в големите градове в страната са готови
за
започването на целодневното обучение от първи клас.
По думите на министъра кметът на София Йорданка Фандъкова го е уверила, че в София целодневното обучение може да се осъществи.
Министерството на образованието, младежта и науката предвижда от новата учебна година да започне целодневното обучение на първокласниците, а задължителната предучилищна подготовка да бъде от петгодишна възраст.
Има четири центъра в страната, в които много трудно ще стане въвеждането на целодневното обучение, заяви министър Игнатов, но не съобщи кои са тези градове или региони.
Въвеждането на целодневното обучение от първи до четвърти клас е процес и ще стане поетапно и постепенно, защото там, където не може той да се осъществи, ще се доизгради средата, за да се случи това, посочи министърът.
Има голям проблем с връщането на активния спорт в училище, а това е една от формите за целодневно задържане на учениците в училище, каза министър Игнатов.
По думите му чрез спорт децата
ще са отделени от различни вредни навици и среди, в които могат
да попаднат.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!