От днес сайтът за видеообмен, който е собственост на "Гугъл" (google.com), пуска нова услуга. Посетителите - за сега само от САЩ - ще могат срещу заплащане да гледат цели филми от фестивала на независимото кино "Сънданс" в Парк сити, щата Юта (festival.sundance.org/2010).
Срещу 4 долара ще може да се гледат филмите от програмата на фестивала, а срещу тази сума достъпът ще е разрешен за 48 часа. Приходите ще се поделят между собствениците на авторските права и YouTubе, съобщи Би Би Си (bbc.co.uk).
В момента на сайта могат да се гледат само пет филма, но от компанията се надяват скоро да привлекат нови партньори. В блога на компанията съобщава, че щели да поканят "неголяма група фирми от филмовата индустрия".
Анализатори веднага написаха, че новата услуга е пореден опит на "Гугъл" да започне най-после да печели и от видеосъдържанието.
През 2006 г. могъщата търсачка купи YouTube за 1,6 млрд. долара. От тогава преговорите с главните играчи в киното за зареждане на качествени неща в сайта не вървят.
YouTube е трети по популярност сайт в глобалната мрежата по данни на Alexa.com, но все не успява да излезе на печелба. Публикуването на реклами не носи доходите, на които са разчитали в "Гугъл" при покупката, а поддържането на сайта става все по-скъпо.
През 2009 г. разходите по поддръжката са достигнали 740 млн. доллара - два пъти повече от приходите, сочи анализ на агенция comScore.
През 2008 г. Гугъл се споразумя с Apple и Amazon да продава музика чрез YouTube. Сключват се и договори с големи медии, които публикуват в сайта откъси от филми, сериали и шоупрограми.
Вече са достъпни и пълнометражни филми или епизоди от приключенията на анимационните герои Том и Джери от архива на Metro-Goldwyn-Mayer. Такова споразумение преди година беше подписано и с компанията "Дисни".
Прогнозите обаче са противоречиви. Според анализатори на банка Barclays, ако новата стратегия за привличане на партньори успее, през тази година YouTube може да спечели 700 млн долара, с 55% повече в сравнение с миналата и тогава разходите почти ще бъдат покрити.
Това би бил успех по отношение на съдържанието, но нека не забравяме, че филмовите продуценти далеч не дават всичко добро, с което разполагат, казва за Би Би Си анализатор от Gartner Research. Той обаче смята, че щом много потребители влизат в сайта, за да видят трейлър на нов филм, те ще са склонни да платят, за да гледат целия филм.
Само че, повечето студии предпочитат да продават съдържанието си на по-популярния сайт за видеосъдържание Hulu (гледа се само от САЩ), създаден съвместно от едни най-могъщите във филмовата индустрия компании - NBC Universal, News Corp и Walt Disney.
А и отношенията на YouTube със собствениците на авторски права от години не са цветущи.
Компанията Viacom (viacom.com) от 2007 г. се опитва чрез съдебни дела да получи обезщетение за нанесени вреди в размер на повече от 1 млрд долара. Компанията твърди, че на сайта незаконно са били публикувани над 160 хил. нейни заглавия, вкл. много популярни анимацини филми.
Конкуренцията на филмовия пазар е все по-жестока и това още повече усложнява проблема с авторските права за показване в интернет.
А срещу заплащане филми отдавна могат да се гледат на сайтове като iTunes store на компанията Apple, Netflix, Blockbuster и Microsoft's Xbox Live.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!