С поред Google ползваемостта е начин на мислене, при който отправна точка са потребителите. Напоследък, когато се говори за потребителски ориентиран дизайн все повече се използва термина UX (от user experience, потребителско изживяване).
Ползваемите продукти са лесни за ползване, незатормозяващи и удовлетворяващи потребителите. Ползваемостта е относителна (т.е. не е абсолютна) характеристика, тя винаги е свързана с конкретната среда, в която се ползва продукта, както и нуждите и целите на конкретни потребители.
Според Лукрат, първата агенция, която разработва услугата и я практикува вече над 10 години в България, ползваемостта не е разход, а инвестиция.
Ето защо:
– По-доволните потребители ще ползват услугата повече, ще бъдат по-лоялни към вас и ще са по-склонни да препоръчат сайта и услугата ви на свои приятели, които на свой ред може да станат ваши клиенти;
– По правило, недоволните клиенти се оплакват повече отколкото доволните препоръчват. Един вариант на правилото твърди, че доволният клиент препоръчва на 6 души, а недоволният се оплаква на 9;
– Ползваемите сайтове са екологични. Като правите сайта си ползваем, помагате на околната среда, защото спестявате тока, който потребителите биха изразходили в лутане из сайта ви;
– Възвращаемостта от инвестиране в ползваемост е средно около 83%, но може да бъде и десетократна (по данни на Джейкъб Нилсен – възвращаемостта от ползваемост);
– Тестване за ползваемост с няколко души и една съвсем малка промяна след това може да донесе милиони продажби – за Амазон, това са били 300 млрд. долара за една година (по данни на Джарид Спул - бутон за $300 млн.)
На 3, 4 и 5 юни поредното, пето, издание на международната конференция UX София (UXSofia.com) ще представи световни и местни лектори, чиято основна кауза е да проектират и правят лесни за ползване и удовлетворяващи онлайн продукти.
Основните въпроси, за които ще споделят опит са:
– Как да правим дизайн, който привлича и задържа вниманието на потребителите?
– Кои са инструментите за създаване на добро потребителско изживяване?
– Как да работим в екип в хармония, готови за посрещане на всяко предизвикателство?
Като всяка сфера и тук има нови тенденции, моди и добри практики, които помагат на онлайн средата, освен примамлива, да става все по-услужлива и радваща хората, които я ползват.
Форматът на събитието е в три последователни дни:
– 3 и 4 юни: четири интерактивни полудневни тренинга (UXSofia.com/bg/#workshops);
– 5 юни: семинар с презентации и дискусии (UXSofia.com/bg/#seminar).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!