Има шест групи потребители във социалните мрежи, сочат обобщени данни от изследване сред 103-ма души на възраст между 30 до 50 години в София и страната.
Те бяха представени на пресконференция от Диана Бакалова от Института за изследване на населението и човека при БАН.
Изследването е част от проект на млади психолози и не е представително, но показва тенденциите, уточни тя.
По думите й първата група са "консервативните потребители", чиято цел е чрез общуване в социалните мрежи да възобновят свои стари контакти, но не и да търсят нови.
Втората група е на "пасивните потребители", ангажирани предимно да разглеждат чужди профили.
Целта им е да намерят своето място, като се сравнят с другите хора, чиито профили разглеждат - това е т.нар. "социално сравнение", посочи Бакалова.
Третата група потребители са "екстравертните", които са едни от най-активните в социалните мрежи. Те са най-отворени за нови контакти и използват за това всички приложения на "Фейсбук".
Четвъртата група е на т.нар. "професионалисти" - журналисти, хора на изкуството, политици и известни личности. Те са изключително ангажирани с това "да си правят реклама в Мрежата и да имат 24-часов активен профил", обясни психологът.
Тези потребители или сами поддържат виртуалните си контакти, или специално наети техни сътрудници обновяват профила им. Целите им са по-различни от тези на обикновените потребители и са по-комерсиални.
Потребителите от тази група имат и много социални контакти, но те целят с тях да набират привърженици или да "търсят публика и аплодисменти". Тези потребители имат стотици или (дестки) хиляди контакти.
В петата група потребители попадат т.нар. "фалшиви потребители" - те поддържат по един или по няколко фалшиви профила в мрежата. Много често те имат само фалшиви профили, а някой от тях имат и реален.
Чрез тях, според психолога, те манипулират и тормозят други потребители - близки, дори и непознати.
Психолозите предупредиха обаче, че и родители се регистрират с фалшиви профили, за да следят с кого имат контакти децата им.
Последната група е на "креативните потребители", хората в нея се стремят да влагат творчески елемент при общуването си в Мрежата, заяви Бакалова.
Според нея тези хора са "чувствителни към обратната връзка, която получават, а до известна степен са и нарцистични".
БГ психолози: Шест вида потребители в социалните мрежи
Изследването е част от проект на млади психолози и не е представително, но показва тенденциите
13 май 2011, 20:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!