Пекин отново потвърди правото си да контролира интернет, пренебрегвайки спора с интернет гиганта "Гугъл", предаде ДПА.
Китайското правителство съобщи, че е провело заседание, за да обсъди основните задачи за ускоряване на интеграцията на телевизионните, радио и интернет услуги през идните пет години.
На заседанието, председателствано от премиера Вън Цзябао, е било взето решение да се "засили управлението на интернет", се посочва в доклад, публикуван на сайта на кабинета Gov.cn.
Китай планира да "въведе управленска отговорност, да изгради всестранна система за управление (и) да гарантира сигурността на интернет информацията и културата" до 2015 г., посочват авторите на доклада.
В документа не се споменава компанията "Гугъл", която в началото на седмицата обяви, че може да изтегли дейността си от Китай след "крайно сложна и целенасочена атака срещу корпоративната инфраструктура от Китай".
Пекин приветства чуждестранните компании, които участват в развитието на интернет "според закона", посочи говорител на китайското министерство на външните работи, цитиран от Асошиейтед прес.
Интернет в Китай е отворен и китайското правителство насърчава развитието на мрежата, допълни той.
Двамата основатели на "Гугъл" Сергей Брин и Лари Пейдж винаги са твърдели, че поставят принципите преди печалбата, дори когато използват контрола си върху компанията, за да изразят позиция, информира Асошиейтед прес.
Идеализмът на милиардерите е в основата на решението на компанията, което бе оповестено в началото на седмицата, когато "Гугъл" заплаши да се оттегли от бързо разрастващия се китайски пазар, за да защити свободата на словото и неприкосновеността на потребителските данни.
Предвид големите загуби, до които би давело, подобно важно действие е малко вероятно да бъде направено без изричната подкрепа на Брин и Пейдж.
Изтеглянето от страната с най-многобройно население в света би могло да забави растежа на печалбите на компанията и да понижи котировките на акциите й.
Силно вярваме, че в дългосрочен план ще бъдем по-добре обслужвани, като акционери и по всички други начини, от компания, която върши добри дела за света, заявяват Брин и Пейдж.
Критиците обаче ги обвиняват заради действията им от 2006 г., когато "Гугъл" пусна китайската си версия, надявайки се да спечели от бързоразвиващата се икономика на Китай.
Тогава компанията отстъпи пред исканията на китайските власти за цензуриране на резултатите от търсенето за политически дисиденти и други "горещи" теми.
През изминалите четири години организации за защита на човешките права и дори някои акционери на "Гугъл" призоваха компанията да се изтегли от Китай, но идеята бе дипломатично отхвърлена от главния изпълнителен директор Ерик Шмит.
Шмит настояваше, че е необходимо "Гугъл" да остане в Китай, за да може да защити франчайзинговите си права, когато китайският език стане доминиращия език в интернет. Нещо, което според ръководителя на компанията, ще се случи до 5 години.
Засега китайският пазар все още не е особено печеливш за компанията, отчасти заради конкуренцията на местна търсачка.
Според анализаторите през 2010 г. "Гугъл" ще отчете приходи от 250 до 600 млн. д. от Китай, което е малка част от приходите й от 22 млрд. д. от цял свят.
Отсъствието на търсачката от китайския пазар вероятно ще има по-големи последици, след като повече китайци получат достъп до интернет, а икономиката на страната продължи да нараства.
Според някои прогнози до 2013 г. около 840 млн. китайци ще сърфират в световната мрежа спрямо 330 до 400 млн. сега.
При първичното листване на акциите на "Гугъл" Пейдж и Брин предупредиха хората да не купуват акции на компанията, освен ако не приемат необичайния подход на дуета към бизнеса.
"Рисковано е да залагате на екипа в дългосрочен план. Особено на Сергей и мен", пише Пейдж през 2004 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!