С 11,7% ръст за година европейският пазар на онлайн реклама е достигнал 30,7 млрд. евро през 2014 г., стана ясно на Деветата годишна конференция „Интеракт“ на IAB Europe, която се проведе в Берлин. Проучването AdEx Benchmark показа, че онлайн рекламата в Европа
расте с двуцифрени темпове за пета поредна година.
В абсолютни стойности пазарът се е удвоил за пет години – през 2009 г. похарчени за онлайн реклама са били 15,8 млрд. евро. Още по-впечатляващо е сравнението с 2006 г., когато пазарът е бил почти пет пъти по малък – само 6,6 млрд. евро.
Рекламата в мобилно и видеосъдържание
регистрира сериозен ръст и сега тя е значителна компонента в секторите „дисплей реклама“ и „резултати от търсене“, посочват от IAB.
AdEx Benchmark разделя онлайн пазара на реклама на три големи сектора: дисплей реклама (Display), резултати от търсене (Search) и обяви и каталози (Classifieds and Directories). И при трите се забелязва влиянието на промяната в моделите, по който потребителите достъпват до съдържанието онлайн, както и
промяната в използваните устройства.
Дисплей рекламата показва най-голям ръст спрямо предходната година – 15,2%, и стига до 10,9 млрд. евро.
При search рекламата ръстът е 10,8% до обем от 17,7 млрд. евро.
В последния сектор – обяви и каталози, ръстът е 5,8%, а пазарът е достигнал ниво от 4,9 млрд. евро.
От IAB отбелязват, че страните от Централна и Източна Европа показват силен ръст, който се дължи на подобренията в широколентовата интернет инфраструктура и по-голямото проникване на широколентовия достъп сред местните потребители. Най-важен обаче остава ръстът на зрелите пазари в Европа, който е резултат от инвестициите в нови формати, подобрено таргетиране и навлизането на стратегии за предлагане на съдържание на повече от едно устройство.
Два основни акцента са рекламата в мобилно съдържание и видео. Мобилната реклама е 17,7% от дисплей рекламата и показва 72,5% ръст спрямо 2013 г. Видеорекламата е 15,1% от дисплей рекламата, а ръстът при нея е 35% спрямо предходната година.
От IAB подчертават, че тази година за първи първи път разходите за реклама на глава от населението в Западна Европа
са по-големи при онлайн рекламата, отколкото при телевизионната (59,9 евро срещу 58,7).
Общите данните за рекламните бюджети в Европа също така показват, че онлайн рекламата като цяло диша във врата на телевизионната – за 2014 г. пазарът на оналйн реклама е 30,7 млрд. евро, а на телевизионната – 33,5 млрд.
България се нарежда сред първенците по ръст на пазара на онлайн реклама в Европа. Абсолютен лидер тук е Словения със 43,1% ръст, следвана от Ирландия (33,3%), Беларус (32,8%), Турция (20,8%), Унгария (19,5%). България се нарежда веднага след нея с ръст от 18,7%.
По обем най-големите пазари на онлайн реклама са
Обединеното кралство с 8,9 млрд. евро за 2014 г., Германия с 5,4 млрд. евро, Франция с 3,7 млрд. евро, Италия с 1,9 млрд. евро и Русия с 1,5 млрд. евро.
Същевременно от IAB Bulgaria обявиха, че започват практическа програма за желаещите да придобият опит в дигиталната среда и бизнес.
Първото издание на IAB LABS ще се проведе на 26 май със съдействието на ABC Design, а записванията са към своя край.
В пилотния IAB LAB Жюстин Томс от ABC Design ще предложи реални казуси от индустрията по темата How to create "killing" content. Това е естествено продължение на успешните майсторски класове за дигитален маркетинг, които браншовата организация провежда съвместно с Нов български университет.
Водещите специалисти от IAB Bulgaria искат да предложат практически приложения на наученото и да се срещнат с новите професионалисти в дигиталната среда и бизнеса на работната площадка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!