Най-често срещаната парола в интернет е "парола" или "123456". А би трябвало от съображения за сигурност да бъде нещо като "HQbgbiZVu9AWcqoSZm&Chw
gtMYTrM7HE3ObVWGeMe
?OsJf4iHMyNXMT1BrySA4d7".
За интернет потребителите избирането на парола е главоблъсканица, която обаче скоро - благодарение на напредъка на технологиите - може да остане само лош спомен.
Милиони потребители имат горчив опит с паролите.
Нито една парола не е достатъчно надеждна,
когато хакери решат да влязат в системите на банки, магазини или социални мрежи, които не са успели да се защитят достатъчно добре.
В свят, в който технологиите напредват с висока скорост, формулата "потребителско име-парола", датираща от най-ранните времена на информатиката, остава норма. Защо?
"Отговорът е прост. Не е скъпо", казва Пер Торсейм, норвежки експерт по киберсигурност, който организира PasswordsCon, единствения конгрес, посветен на паролите. Той ще се състои през юли в Лас Вегас.
"Ако искате нещо друго, например система за идентификация, използваща софтуер или биометрични данни, трябва да плащате повече", допълва Торсейм.
Във времената, когато компютрите бяха с размер колкото цяла стая, нещата бяха прости, защото те не се свързваха един с друг. След това дойде интернетът, който ги свърза в мрежа.
Тогава за потребителя започна главоблъсканицата - да намери необичайна парола за десетки различни сайтове, в които влиза от различни устройства. Оттогава паролата има своя синдром -
синдрома на "умората от паролата"
Хората никога не са гледали сериозно на паролите и изведнъж се появиха големи проблеми с конфиденциалността, казва Мариан Мерит, съветник по сигурността на софтуерната компания "Нортън".
С достъпа до интернет, осъществяван от смартфон или таблет, писането на пароли става още по-мъчително, допълва Сара Нийдъм от компанията "Конфидънт текнолъджис", разработваща алтернативни решения.
Чрез изследване в 24 страни "Нортън" установяват, че 40% от потребителите не се стремят да измислят сложна парола и не я променят редовно.
Според компанията "МакАфий" над 60% от интернет потребителите редовно влизат в между 5 и 20 сайта, които искат парола, и повечето хора предпочитат тя да е проста.
Най-популярните пароли са "password" (парола на анг. ез.) и "123456",
казва Марк Бърнет, автор на книга по въпроса, издадена през 2005 г.
Карл Уиндзор, директор на калифорнийската компания "Фортинет", специализирана в областта на сигурността, опитал един ден да създаде пиратска програма срещу системата Unix на една компания с нейно съгласие.За няколко секунди Уиндзор разкрил една трета от паролите, а за една минута - още една трета. "Суперсигурната" парола на един колеж била разбита за по-малко от пет минути, казва Бърнет.
Проучват се решения за замяна на системата. "Гугъл" обмисля идеята за нов тип дигитално разпознаване. Асоциацията "ФИДО Алианс", която обединява компании в сектора, сред които и "ПейПал", настоява за
пръстова система за разпознаване върху екраните на смартфоните
Тези системи вече показват добри резултати, икономични са и биха могли да бъдат пуснати на пазара тази година, казва вицепрезидентът на ФИДО Рамеш Кесанупали.
Той е по-оптимистично настроен от колегата си от Ай Би Ем, който през 2011 г. предсказа, че тази система ще се появи на пазара едва след пет години.
Във Вашингтон Патентното ведомство неотдавна публикува поискани от "Епъл" патенти за лицево разпознаване. Представителката на "Моторола" Реджина Дъган стига по-далеч, като предлага "парола хапче" - чип с батерия, излъчващ уникален радиосигнал след разтварянето в стомаха.
Засега се идентифицираме два пъти, понякога с таен въпрос от рода на "как се казва кучето ви?" Други системи изпращат чрез есемес парола за еднократна употреба.Експертите са съгласни с два принципа - ако искаме да използваме паролите възможно най-дълго време, трябва да разместваме в тях букви и символи, и никога да не използваме една и съща за различни неща.
След това стискайте палци и се надявайте, че използваният сайт е дал всичко от себе си за ефективната защита на виртуалния ви свят.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!