Н а конференцията Tech World в Пекин технологичният гигант Lenovo показа как си представя бъдещето, както и няколко концептуални устройства – смартфон с вграден проектор, умен часовник с два екрана и умни обувки (вижте ги тук).
Компанията обяви и новото си лого.
Съвсем наскоро Lenovo отбеляза и 10-годишнината, откакто придоби бизнеса с персонални компютри на IBM. Този ход изстреля компанията до позицията на технологичен лидер на стойност 46 млрд. долара и една от водещите световни компании за потребителска електроника.
По този повод разговаряме с шефа на Lenovo у нас. Иван Бозев всъщност отговаря за бизнеса на компанията не само в България – той е региoнaлен мениджър за Югоизточна Европа и ръководи бизнеса на компанията в 14 страни. Има 12-годишен опит в IT сектора, от които голяма част в IBM и Lenovo.
- Lenovo е една от компаниите, които имат самочувствието, че са се справили много добре през последното десетилетие, а то беше доста бурно. Как изглеждат в очите на Lenovo тези години?
- Десет години в област като ИТ бизнеса са страшно много. Ако направим ретроспекция на последните пет – тогава Lenovo имаше около 16 млрд. долара оборот и 22 хил. служители. Голямата финансова криза в световен мащаб – 2008 – 2009 г., се падна точно след като Lenovo беше придобила IBM и в края на 2009 г. беше второто или третото поредно тримесечие, в което едва-едва направихме някакъв тримесечен приход преди данъци – от 20 млн., мисля. Преди две седмици излязоха консолидираните резултати за последния финансов период и резултатите са следните: 46 млрд. оборот (т.е. тройно по голям) и приход преди данъци от 1,1 млрд. долара.
Пазарният дял за периода, за който говорех – преди пет години, беше около 8% в PC бизнеса. И при това тогава продавахме само компютри.
Сега за втора поредна година сме №1 с около 20% пазарен дял и продаваме не само PC-та, а продаваме и смарт телефони, таблети, сървъри, enterprise решения.
Това е кратката ни ретроспекция за последните години: доста динамично.
– Lenovo купи PC бизнеса на IBM и това е била много важна стъпка в историята на компанията, която очевидно не се бои от големи промени. В началото тя продава само в Китай, после си променя името, купува IBM, става №1 в света... Някак много лесно изглежда. Какви промени ви чакат сега на хоризонта?
– Ние сме №1 в световен мащаб, като това важи и за Югоизточна Европа, и за България. Бидейки №1 и бидейки компания, която има изключително амбициозни планове за развитие в бъдещето, компания, която стъпва на една платформа на много популярна марка, платформа с огромни ресурси, а и с такъв пазар като китайския като домашен... Естествено целим да използваме тези ресурси и тази позиция, за да навлизаме в нови територии.
За нас новите територии, които ще диверсифицират бизнеса, които ще ни предоставят възможността да продължим този невероятен ръст, са enterprise решенията (ние придобихме Intel-базирания бизнес на IBM), както и т.нар. mobile devices бизнес: смартфони, таблети и т.н.
За да ви да представя за какъв потенциал говорим: в Югоизточна Европа, т.е. за 14-те държави, за които аз отговарям в Lenovo, потенциалът на пазара за компютри е около 1,5 млрд. долара. Потенциалът на пазара за мобилни телефони и таблети е около 2,5 – 3 млрд. долара, т.е. след като вече сме достигнали около 28 – 29% пазарен дял в бизнес за 1,5 млрд. долара, насочваме внимание и ресурси в това да завладеем нови територии, които са огромни.
– Дори на чисто визуално ниво, Lenovo сменя логото си? Защо това се случва сега?
– Смятаме, че новото лого отговаря най-добре на идентичността на Lenovo – ние вътрешно, корпоративно, я наричаме never stand still. T.e. това е една динамична, модерна компания, ако щете – трансформируема, така че да може „да намигне“ на различни типове клиенти: било то потребители, които си купуват смартфони, било бизнесклиенти, които си купуват компютри или enterprise решения. Смятаме, че Lenovo е най-добре позиционирана да отговаря на новите реалности на нашия живот.
– Lenovo е интeресна и с факта, че е китайска компания. Има ли някаква специфична корпоративна култура? Какво е движещото нещо за забележителния ѝ успех в последните 10 години? И особено през последните две години?
– Извадил съм си няколко цифри, които бих искал да цитирам. В последните две години – след невероятния успех, който имахме в PC бизнеса, отворихме нови хоризонти – смартфони и таблети.
Това, което се случва, е, че компанията като цяло в последните две години навлиза в нови територии. Днес, ако погледнем баланса ни, около 35 до 40% от приходите се генерират извън PC-сегмента, т.е. смарт телефони, таблети, cloud решения, както и enterprise сектора. Година по-рано бяха само 20%. Още една година по-назад – около 10%. Това е нещо, което се развива с невероятна скорост.
Поглеждайки тук в България, през последната година говорим за около 100 хил. продадени компютъра. Ние започнахме със смартфоните през септември 2014 г. и вече сме продали 184 хил. Това е тенденцията в последните години.
А по отношение на това как... След кризата от 2008 – 2009 г., когато Lenovo се луташе след придобиването на PC-бизнеса на IBM, компанията предприе едно начинание – много ясно и конкретно да задава целите, върху които работи.
И те се структурираха по един много прост начин: Protect and Attack („защити и атакувай“, б.ред.) Тогава – през 2008 г., Lenovo беше лидер на китайския пазар, но въпреки придобиването на IBM марката, нещата не се случваха така, както ни с искаше в международен план...
И много ясно беше начертан планът, по който да действаме – трябваше да навлезем с компютри за крайни потребители, а не за бизнес потребители (което IBM го имаше вече)... И това беше приоритет №1 за компанията: всичките ресурси, цялата енергия на нашата корпорация бяха насочени към това настъпление в международен план. И днес резултатитe са наяве.
По същия начин в момента има ясна стратегия, която е: „защити PC-бизнеса“ и „атакувай смартфони, таблети и enterprise“.
По отношение на това дали сме китайска компания... Да, ние сме китайска компания, но сме по-глобални от всяка една компания, която аз съм срещал. В нашия Изпълнителен комитет, който е съставен от 10 човека – най-висшите лидери, има хора от седем националности. В България например човекът, който отговаря за българския бизнес, не е китаец, не е немец, не е американец, а е българин. Човекът, който отговаря за Югоизточна Европа не идва от Индия, а съм аз – от България, т.е. от региона. Това според мен също е една от силните страни на компанията.
- Като говорим за Protect and Attack, на кой от новите флангове – като изключим PC-бизнеса, ще съсредоточите най-много усилия? Може би при смартфоните?
– Там е най-големият потенциал – от гледна точка на оборота. От гледна точка на печалби, enterprise бизнесът също е нещо много интересно. Освен това enterprise бизнесът в комбинация с компютърния бизнес може да донесе синергийни ефекти. Т.е. ние комбинираме продажбите на PC-тата с продажбите на сървърите, но не очакваме от едно и едно да излезе две, а очакваме по-скоро три или четири, или пет, имайки предвид, че всички клиенти, които са си купували от нас PC-та, имат възможността да си купят и сървър от нас.
Откъм приоритети: смартфони – да, това е най-големият потенциал, но мисля, че и синергийните ефекти, които можем да извлечем от комбинацията на PC бизнеса и сървърите, не могат да бъдат омаловажени.
– Съсредоточаването върху крайните потребител ви е донесло голям успех след покупката на IBM PC-бизнеса. Как изглежда потребителят тук, в България? Kакво търси, какво очаква?
– Той е любопитен, много взискателен. Иска най-доброто качество, най-иновативните продукти, отнася се с особено внимание към марката и съответно – най-добрата цена. Имайки предвид мястото ни на българския пазар – №1 в PC, №1 по продажба на таблети, №2 при смартфоните, при това едва шест месеца след като започнахме и този бизнес, мисля, че Lenovo отговаря на нуждите на потребителя в България.
– Има един характерен модел, който Lenovo в годините показва: купуването на важни компании и развитие на базата, получена от тия сделки, с голям успех. Последно Lenovo купи Motorola от Google и част от сървърния бизнес на IBM. Дойде ли време да си починете от подобни придобивания или компанията не е загубила апетит?
– Апетитът идва с яденето. Всичко е правено в съответствие с плана Protect and Attack. Преди пет години целта на компанията беше да стане №1 на PC пазара в света. Беше придобита Medion – голяма електронна компания в Германия с голямо значение в Централна Eвропа, за да помогне за пробива в пазара на PC. Беше сключен джойнт венчър с NEC в Япония, което автоматично направи Lenovo и NEC №1 на третия най-голям пазар за PC в света, какъвто беше японският тогава. Същото важи и за Бразилия, къдeто има много рестриктивни закони по отношение на вносa на електроника – беше закупен местен производител и т.н.
Lenovo като компания гледа да комбинира най-добре външните придобивки със задвижване на собствената машинария и собствените си възможности за органичен растеж.
Същото важи сега и за следващите етапи на развитието ни. Говорихме за смартфони, Lenovo е вече №3 на глобалния пазар за смартфони. Това обаче не означава, че сме доволни от тази си позиция... Ние искаме да бъдем лидер. И според нас придобиването на Motorola ще увеличи темпото, с което можем да се доближим до тази цел.
За да отговоря конкретно на Вашия въпрос: не, не сме спрели да се оглеждаме за потенциални придобивки, които могат да ускорят достигането на целите, които имаме – да сме №1 в различните сегменти, в които играем.
– Тази цел изглежда доста лесна за поставяне, но интересното е, че Lenovo е кoмпания, която доста методично я постига. Какво да очакваме за тази година – може би да повдигнете завесата пред някой интересен продукт?
– Ако говорим за продукти, аз съм голям фен на Yoga таблета. Новата генерация на Yoga ще е с интегриран 4G LTE модул и с интегриран проектор. Така че това устройство вече не само компютър и таблет, но и телевизор... Проекторът позволява постигането на картина от 50 инча. Новият модел на Yoga ще е тук през септември.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!