К ак потребителите в различните държави по света използват интернет, какви са навиците им при работа с различните устройства, как пазаруват и как гледат онлайн видео, показва глобалното проучване „Потребителски барометър“ (Consumer Barometer) на интернет гиганта „Гугъл“.
България участва в изследването за втора поредна година.
Данните са представителни, събрани са чрез две отделни анкети и обхващат периода от януари до март 2014 г. В анкетите са взели участие хора на възраст над 16 години от 47 държави по света.
„Пиеро 97“ прави интересен анализ,
съпоставяйки данните за България с други страни като САЩ, Германия, Англия, Китай, Япония и Южна Корея.
Според последните данни от май 2014 г. над 40% от българите използват смартфон. Разпределението по полове е почти еквивалентно, макар мъжете да имат лек превес в притежанието на „умни устройства“.
Анализът по възраст очаквано показва по-широко разпространение на смартфоните и таблетите сред по-младите потребители – 64% от хората на възраст под 25 години притежават смартфон, а 31% от тях имат таблет.
По-голямата част от населението на България влиза в интернет всеки ден.
При паралелно използване на телевизия и свързано устройство с достъп до интернет, в немалка част от случаите онлайн поведението е пряко свързано с видяното по телевизията (13% от случаите у нас, при ниво за Англия 14%).
Тези цифри са атестат за нарастващата необходимост от адекватно онлайн присъствие за всяка марка, включително необходимостта от сайтове, които са адаптирани за екраните на различен тип устройства – лаптоп, различни размери таблети, смартфони.
Очевидна е нуждата от повече тв кампании, които да изкушават и подтикват към активно действие от телевизионния екран – към онлайн пространството – търсене на информация, игри, гласувания, награди и т.н.
Подобен род рекламни комуникации са в унисон с потребителските навици, обобщени в проучването на „Гугъл“.
61% от българите, заявяват че са напълно фокусирани, когато гледат видео в интернет – един от основните фактори за ефективността и растящата популярност на онлайн видео рекламите.
55% от потребители в България, проучват продуктите преди покупка –
както онлайн, така и офлайн. В голяма част от случаите проучването на даден продукт или услуга, което е започнало в интернет, завършва с покупка на място в магазина. В немалко случаи (14%) предварителното проучване и сравнение обхваща цели седмици.
От изследването на „Гугъл“ прави силно впечатление, че българите проучват повече марки, преди да направят покупка, в сравнение с хората от развитите пазари.
Тези данни показват колко добре искат да са информирани българските потребители, как в повечето случаи не робуват на една марка и от какво съществено значение е рекламата у нас.
Огромното влияние на онлайн медиите сред българските интернет потребители
(по последни данни на Gemius от септември 2014 те са над 4,1 млн. души), става ясно от отговорите на въпроса „Къде за първи път видяхте реклама на даден продукт/услуга ?“, като се визират различните комуникационни канали. Данните на „Гугъл“ сочат, че най-голям процент (38) от отговорилите на този въпрос са повлияни за първи път от онлайн реклами, а 32% от отговорилите са повлияни от телевизионни реклами.
За сравнение, при отговорилите на този въпрос в САЩ – пазар, в който тази година за първи път инвестициите в цифрова реклама изместиха тези в телевизията (по данни на IAB), процентите са 46% срещу 14% в полза на телевизията.
В Англия – отново пазар с огромни средства, изразходвани в интернет реклама, тези проценти са 41 срещу 18 в полза на телевизионните реклами.
Изводът, който се налага, е, че
ефектите от рекламното послание биха могли да се увеличат,
ако се използва адекватно онлайн рекламата – както самостоятелно, така и в комбинация с някои от другите офлайн медийни канали – телевизия, преса, радио, външна реклама, кино.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!