"Днес хората са забравили традиционните начини на предаване на знания, загубили са връзката с по-възрастните, не умеят да говорят помежду си, затворени в личното си, често виртуално пространство", твърди холандският дизайнер Флоор Найдекен (Floor Nijdeken).
Найдекен е с необичайно мислене и чувствителност към проблемите на съвременното общество. За да противодейства на изгубените традиционни форми на общуване между хората, той създава инсталацията Crossover Collective, която, въпреки сложното си име, всъщност е машина за съвместно бродиране.
След Амстердам, Арнхайм и Варшава Crossover Collective бе представена и в Пловдив по време на шестото издание на One Design Week.
Флоор Найдекен иска да предизвика хората да шият и бродират заедно. За целта той е проектирал дървен стан с практичен скандинавски дизайн, който трябва да се превърне в инструмент за сплотяване и споделяне.
Ето и какво сподели холандецът в специално интервю, направено от Християн Немски:
- С какво събития като One Design Week са ценни за Вас?
- Всяка възможност да представиш работата си пред по-многобройна и международна публика винаги ти помага да станеш по-забележим и разпознаваем като творец. Особено с нещата, с които аз се занимавам, където човек трябва да ги види, докосне и усети. Форуми от типа на One Design Week помагат да се създадат нови контакти и връзки, а това са е важни условия за професионалното развитие на всеки един артист.
- Във Вашата работа Вие говорите за изгубените традиционни форми на общуване. Всъщност кои са те и защо избрахте да изследвате точно тях?
- В Холандия, откъдето съм аз, хората са индивидуалисти и тази тенденция се засилва с всеки изминал ден. Все по-рядко някой би заговорил непознат на улицата или където и да било другаде. Безспорен факт е, че виртуалната среда вече се превърна в нашия основен канал за комуникация. За мен обаче речта и контактът очи в очи са изключително необходими. Конкретно с проекта ми Crossover Collective бродирането се явява като един вид инструмент за интеракция между хората – независимо от тяхната възраст, пол и социално положение.
- Какво Ви вдъхновява?
- Всички онези малки вещи, мебели или ръчно изработени бижута. Харесвам предмети, в които мога да усетя майсторството и радостта на човека, докато ги е сътворявал. Вдъхновяват ме и интересни истории, които мога да слушам с часове, най-вече тези на възрастните, споделящи своите житейски преживявания от миналото. Мога да прекарам безкрайно време в интернет, за да изследвам дадено произведение на изкуството. Постоянно използвам и Tumblr.
- С какво не бихте направили компромис в работата си?
- Трябва да влагам чувство в това, с което се занимавам. Важно е и да харесвам хората, с които работя, за да получа удовлетворение от положения труд. Ако твориш изкуство, нека това да не ти е просто хоби, а да го приемаш сериозно като отговорна работа. Много често в Холандия смятат, че артистите правят своите проекти само за забавление, но и ние трябва да си плащаме сметките, храната, пиенето и наема на жилището.
- Можете ли да ни дадете пример за кич и смятате ли, че той е полезен за развитието на дизайна като цяло?
- За мен кичът е много интересно явление. Аз го харесвам и притежавам няколко кичозни предмета, които внасят допълнителен колорит във всекидневието ми.
- Какъв съвет бихте дали на младите хора, които тепърва прохождат в дизайна?
- Важно да правиш това, което смяташ, че е най-подходящо за теб. Не съм запознат с проблемите, с които младите творци в България се сблъскват, но чрез разговорите ми с тях усетих, че повечето са амбицирани. В Холандия например пазарът за изкуство е много наситен, а тук все още има доста незапълнени ниши за разнообразни арт проекти и събития. Освен това публиката е много любознателна. Но както вече споменах, най-важно е да останеш верен на себе си. Понякога разбира се се налага да правиш и неща, които не харесваш толкова като концепция, но и това е част от "играта". Нека младите да отдават и голямо значение на видимостта си в интернет. Направете си хубав сайт, блог, разпознаваемо лого и постоянно търсете нови хора във виртуалното пространство, чието изкуство да разучавате.
- Какво още искате да постигнете в работата си?
- Все повече да пътувам, за да видя реакцията към моето изкуство в различните точки на света. Радвам се, че в България инсталацията Crossover Collective предизвика такъв интерес и хората бяха доста ентусиазирани да разберат как работи и какъв е смисълът на този стан за бродиране. Иначе в момента съм зает с изследването на нови възможности за съвместна работа с артисти от различни области на изкуството.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!