С амо допреди 20-30 години електронните устройства бяха нещо, което не сменяме често – имахме по един CD плеър, компютрите бяха настолни и едва ли не вечни, нямаше мобилни телефони, а социалните мрежи още не бяха измислени.
Превъртаме бързо напред във времето и ето ни в днешни дни, когато новите модели смартфони излизат няколко пъти годишно, а разплащанията в магазина правим с едно докосване на телефона или с дигиталната гривна на ръката ни. Днес дори и децата имат собствено електронно устройство и много често се научават да общуват първо с него вместо с майчиния си език.
В последните години повече отвсякога хората прекаляваме с консумацията на продукти – за хранене, за битови нужди, дрехи, обувки, както и електронни устройства. Все по-често предпочитаме да се сдобием с нов смартфон, отколкото да се занимаваме с ремонт на стария, а много често купуването на модерни дигитални устройства е въпрос на престиж. Време е глобалният разговор за претоварването на планетата с пластмасови отпадъци да включи и темата за електронните отпадъци, а любимите ни устройства са част от този разговор.
Данните сочат, че във водната повърхност на нашата планета се съдържат пет трилиона пластмасови частици, а 91% от пластмасата по света не се рециклира. По-голямата част от нея се превръща в боклук, образувайки милиарди тонове изхвърлена в природата пластмаса.
- Какво може да направи всеки от нас, за да намали този токсичен товар върху планетата?
Първата устойчива стъпка е ограничаването на пластмасовите продукти у дома и навън. От лятото на тази година влиза в сила забраната за продажба на пластмасови прибори за хранене, сламки и т.н. Всеки от нас може да приеме присърце тази кауза, като заложи на продукти, изработени от устойчиви и биоразградими материали за ползване вкъщи или по време на път.
Ограничението на свръхконсумацията на електронни устройства е следващата стъпка и тя изисква осъзнаване на факта, че човек може да си създаде своя дигитална система от продукти и услуги, в която едно устройство съществува и работи по-дълго време.
Дигиталната екосистема е цикълът на живот на всяко електронно устройство – от производството му до момента, в който се разделяме с него, както и неговата разумна употреба. В тази посока у нас активно работи телекомът Telenor, който позволява затворен и смислен жизнен цикъл на устройствата, предлагани от компанията.
Продуктите и услугите на Теленор дават възможност на потребителя максимално да се възползва от възможностите на своето устройство за максимално дълъг период от време, което води до удължаване на жизнения цикъл на всяко от тях и намалява електронния отпадък.
Компанията има богат избор от комуникационни устройства и аксесоари, така че да покрие всяка нужда на потребителите. От смартфони, до преносима памет, слушалки, смарт часовници и гривни, базови аксесоари, като протектори за екран и калъфчета за смартфон, Telenor осигурява разнообразно портфолио от продукти.
Застраховката на устройствата срещу кражба или злополука пък дава допълнителна сигурност на клиентите, нещо като „план Б“ за спокойствие. Ако устройството в някакъв момент вече не ви трябва или не покрива комуникационните ви нужди, винаги можете да го върнете в Telenor. Там ще получите оценка на остатъчната му стойност и ще можете да я вложите в ново устройство, а старото ще бъде ремонтирано и предложено за ползване за втора употреба или рециклирано. Услугата „Върни, вземи“ е част от стратегията на Telenor за грижа към природата и използването на всяка част от устройствата, с което се удължава и техният жизнен цикъл и се цели да се допринесе за решаването на сериозния екологичен проблем с електронните отпадъци.
Сред предлаганите удобства е и възможността да вземете ново устройство или аксесоар от Теленор с така наречения смарт лизинг, в който изплащането е за период от 12 или 24 месеца, а ако случайно с новата ви придобивка се случи нещо, можете да ползвате собствения сервиз на компанията. Той съкращава времето за ремонт и позволява устройството да продължи да функционира правилно и съответно – по-дълго време.
„Теленор България е посветен на това да утвърждава отговорното потребление като водещ принцип в телеком сектора“, казва главният изпълнителен директор на Теленор България Джейсън Кинг в своето обръщение към годишния доклад по устойчиво развитие за 2019 г.
Това, което ние като потребители виждаме, са многобройни услуги и продукти, които мобилният оператор предлага. Но ако успеем да погледнем от птичи поглед, това, което за нас е поредната услуга или възможност да притежаваме нова джаджа, за природата е пример за устойчив и отговорен бизнес модел. Така комбинирани, всички допълнителни възможности за нас, потребителите, водят до удължаване на жизнения цикъл на устройствата, разширяване на начините за тяхното използване, намаляване на електронния отпадък и, както Теленор вярва, ни стимулират да ги използваме по най-добрия възможен и отговорен към природата начин.
Всичко това има потенциал да отнеме малко от товара върху природата, а и ще възпита у нас по-устойчиво отношение към джаджите, които всички ние ползваме денонощно. И ако след този текст се сещате за някое устройство, скрито в ъгъла на чекмеджето от няколко години – може би е добра идея да го извадите и да го занесете в Теленор. Планетата ще ви бъде благодарна за това.