Британският отбор Colinked спечели първото място в най-престижната категория "Иновации" на международното студентско състезание за млади програмисти Imagine Cup, което софтуерният гигант "Майкрософт" организира ежегодно от 2003 г. насам (вж. фотогалерия).
Проектът на британците - soundSYNK, е приложение за смартфон, което позволява потребителите му да споделят насладата от музиката. Приложението синхронизира напълно избраната песен на неопределен брой устройства, така че се постига ефектът на импровизирана социална мрежа от потребители, които могат да се почустват сякаш са на концерт, макар в един и същи момент да се намират на различни места или да са заети с различна дейност.
На второ място остана словенският отбор DORA, а третата награда отиде при тайландския отбор MYRA.
Тази година домакин на световните финали, в които участие взеха 87 отбора от 71 страни, беше Санкт Петербург.
Догодина състезанието се завръща у дома и ще се проведе в Редмънд, САЩ,
където е централата на "Майкрософт".
Тази година победителите в трите основни категории - "Иновации", "Социална отговорност" и "Игри" взеха парична награда от 50 хил. долара, класиралите се втори - 10 хил., а отборите на трето място - 5 хил.
Награди бяха раздадени и в три по-малки надпревари, наречени "предизвикателства", където за отличие спореха само по три отбора - с проекти за Windows Azure, Windows Phone и Windows 8 Apps.
Спонсорите на състезанието връчиха осем допълнителни награди.
Общата сума на раздадените парични премии тази година възлиза на 1 млн. долара
Първото място в категорията "Социална отговорност", в която участваше и българският отбор "Vertigo", взе португалката Ана Фераз от едночленния отбор For a better world с едноименния си проект. For a better world е прототип на евтино преносимо устройство, което за около пет минути може да определи кръвната група на човек.
На второ място в категорията се нареди отборът Omni-Hearing Solution от Тайван, а третото място бе за австралийския тим Confufish Royale, чийто проект се казва Foodbank Local.
Австрийски отбор пък - Zeppelin Studio, се пребори за първото място при игрите с проекта си Schein. На второ място останаха индонезийците от Solite Studio с играта Save the Hamsters, а трети се наредиха французите от Banzai Lightning с играта Seed.
Imagine Cup е форум на изключителните студенти от цял свят, където те могат да канализират своята страст и въображение, за да създадат иновативни решения с потенциал да повлияят върху реалния живот, казва Джон Басет, анализатор в DFJ Frontier и съдия в тазгодишното състезание.
Времето и усилията, които те посвещават на своите отбори и проекти, показват че тези момичета и момчета намират начини да потърсят решение за всекидневните проблеми, като използват технологиите за един по-добър свят, добавя той.
За състезанието Imagine Cup - което освен платформа за обмяна на опит и демонстрация на нови технологии, е форум, на който младежите могат да представят и подобрят своите предприемачески умения; за ентусиазма на участниците, както и за перспективите пред тях, за победителите, както и за онези, които не са успели да стигнат до топ 3 в категорията си, разговаряхме с вицепрезидента на "Майкрософт" Стив Гугенхаймер.
- Как бихте описали Imagine Cup с една дума и едно изречение?
- Думата е "вълнуващо". Изречението би било "Най-значимото студентско технологично състезание в света".
- Кой е най-важният опит, който участниците придобиват тук?
- Ако гледаме глобално, това е възможността да са част от общността. Тук могат да завържат страхотни връзки - с други отбори, с техните ментори, с хора от "Майкрософт"... А и също така и това, което научават по време на състезанието. Технологията е само "съсед" на всичко това. Това е еволюцията с времето - състезанието вече не е само за технологии - днес всички използват технологии. Става дума и за проекти, свързани с предприемачество.
- Как ще изглежда Imagine Cup, да речем, след пет години?
- Мислим за това... как да достигнем до повече хора, които да бъдат ангажирани в по-дълъг период от време.
- Какъв трябва да е идеалният проект, за да спечели? Съществува ли изобщо идеален проект, който да гарантира победата?
- Не. Дори ако погледнете категориите - имаме "Иновации". По дефиниция човек не знае какво е точно иновация, докато не я види. Едва ли има някаква формула, освен страхотна идея, която да е страхотно реализирана в проекта.
- Тук мнозина казват: "Не е важна победата." Какво бихте казали на ония, които не печелят?
- На първо място, те придобиват много важен опит, учат важни неща. На второ място идва въпросът как пренасяш този опит върху целите си в живота. Може да го използваш за проекта, с който си тук, но може и за нещо ново. Знаете, в живота често се учиш от неща, които харесваш и от неща, които не харесваш.
- Как избирате градовете домакини?
- О, това е интересен въпрос. По правило не ходим в един и същи град по два пъти. Опитваме да сме и на различни континенти, а местата да са интересни за студентите, за пресата, има и културен аспект, заедно с географския елемент. Има доста дискусии принципно...
- Санкт Петербург е вторият източноевропейски град за последните няколко години. Значи ли това, че "Майкрософт" поставя ударение върху този регион?
- Не, просто така се е случило. Били сме в Сидни, Ню Йорк, Бразилия... Въпрос на наслагване на фактори - например дали нашият местен клон ще иска да бъде домакин, защото той върши организационната работа. Няма някаква формула...
- Мислите ли, че София има шанс да бъде домакин на финалите през някоя от следващите години?
- Малко е трудно. Ще ви кажа защо. В по-малките страни имаме по-малък бюджет и по-малко хора, които да се заемат с организацията. В страни като Русия или Бразилия имаме повече хора.Това не означава "не", но ако погледнете градовете, обикновено това са големи градове или градове в големи държави. Така, че... шансове има, но не много високи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!