Състезанието за млади програмисти Imagine Cup (ImagineCup.com), което "Майкрософт" организира вече за 11-и път, събира тази година в Санкт Петербург над 300 участници: 87 отбора от 71 страни.
България е представена от отбора Vertigo,
който се бори с конкуренцията в най-пренаселената от трите категории - тази на социално значимите каузи (World Citizenship).
Всяка година престижната технологична надпревара се провежда в различно място по света. За втори път - след Варшава през 2010 г., за домакин е избран град от Източна Европа.
Участниците трябва да представят проект - устройство, програма, приложение за телефон или пък игра, който, използвайки последните достижения на технологията, да решава значим глобален проблем. И тъй като всичко е свързано с програмиране, ключовата дума на жаргона на програмистите тук е код. Програмен код.
Миналата година големият победител беше украинският тим quadSquad. Тяхната разработка Enable Talk позволява на хората, използващи езика на знаците, да комуникират по-добре. Чрез специално разработени сензорни ръкавици и друг хардуер и софтуер, създаден от студентите, украинското приложение разпознава знаците и ги превежда в думи.
Победата им донесе награда от 25 хил. долара и много възможности да продължат разработката на идеите си и да лансират продукта си на пазара.
Тази година наградите за победителите са удвоени
и класираните на първите места в трите категории - "Иновации", "Социалнa отговорност" и "Игри" е 50 хил. долара. Като цяло за награди - които варират от пътуване до помощ за установяване на бизнес партньорства, ще бъдат раздадени над 1 млн. долара.
Както и досега, всички представени на финалите отбори ще могат да кандидатстват за финансиране, с което да превърнат идеите си в реалност. Общата сума на предоставяните грантове за последните три години възлиза 3 млн. долара.
Vertigo - отборът, който представя нашата страна тази година, получи правото да участва на голямото състезание в Русия, след като през пролетта се пребори на родна земя в локалния финал.
Членовете на Vertigo са четирима: Дамян Петков, Николай Архангелов, Деян Камбуров и Мартин Стоев. Двама от тях са студенти от Софийския университет, а другите двама - от Техническия университет.
Техният проект се нарича Drive M8 -
приложение за смартфон, което използва информацията от сензорите в по-модерните автомобили (поне тези, произведени след 2001 г.), има за цел да насърчава екологичното шофиране.
Приложението на Vertigo "чете" в реално време информацията от колата посредством нейния OBD порт, използван обикновено за сервизна диагностика. На нейна база Drive M8 дава сигнали на шофьора, когато е време да смени предавката, така че да постигне оптимален режим на двигателя, който гарантира неговата най-добра горивна ефективност и оттам минимално количество на изхвърляните вредни частици в атмосферата.
Ние знаем, че шофьорите - особено у нас, не обичат да им се дава акъл как да карат, признават момчетата от отбора.
Тяхното приложение обаче не е само аналог на т.нар. shift light за автомобили, които не разполагат с тази екстра, а пази статистика за изминатия път чрез GPS проследяване, така че шофьорът може да си сравнява резултатите всеки път, ако кара често по едно и също трасе, или пък да знае кои части от трасето са най-неефективни откъм гориво - така че да промени навиците си когато минава оттам или да избере алтернативен маршрут.
Приложението има още и социален и състезателен елемент - ползвателите му са свързани в специфична социална мрежа, така че да сравняват постиженията си. За икономично шофиране се присъждат точки, които шофьорите могат да използват за реални услуги и стоки - намаления на бензиностанции или безплатна услуга на автомивка, например.
"Игралният момент" (gamification) е една от сериозните тенденции
при проектите на световните финали тази година - 12 отбора залагат на него, за да направят проектите си по-интересни за бъдещата си ползватели - независимо дали става дума за проект, отнасящ се до опазване на околната среда, какъвто е българският, интерактивни начини за учене или пък програми, насочени към подобряване на възможностите за физическо възстановяване след болест, засегнала подвижността на пациента.
Imagine Cup обаче не е само състезание за младежи, които са се отдали на технологиите - учат специалност, свързана с тях, или пък работят в ИТ сферата. Надпреварата, която събира на едно място хора от университетите - студенти и преподаватели, професионалисти от бранша, разработчици и пр., изисква от младите програмисти не само да създават приложения, но и да изготвят бизнес план и да разберат какво е нужно да се направи, за да излязат на пазара със своя продукт. И как да останат там.
Освен това им предоставя полезния опит да изпробват способностите и знанията си в международна среда, в която конкуренцията по дефиниция е силна - за да достигнат до световните финали в Санкт Петербург, 309-имата участници,
е трябвало да се преборят на местно ниво с над 25 хил. свои връстници.
На големия финал всички отбори трябва да представят проекта си пред панел от няколко съдии в рамките на 30 минути, да отговорят на техните въпроси и да ги убедят, че представеният проект е не просто интересен, а е реален и жизнеспособен план за започване на малък бизнес. А след това да се справят със същата задача още веднъж - само че показвайки на живо как създадените от тях приложения или устройства работят.
"Това е инвестиция в обществото. Ние не държим правата за това, което участниците създават, само им осигуряваме достъп до технологии и възможност да се учат по различени начин.
Независимо че някой отбор не печели, той учи -
има отбори като българския "Нимеро", даде пример Дон Грантъм,
президент на "Майкрософт" за Централна и източна Европа. "Нимеро" (Nimero.com) участва в състезанието през 2009 г. в Кайро, където не печели. Въпреки това членовете му остават заедно и основават своя компания, която да реализира на пазара проекта, с който те са се представили на финалите.
Техният продукт носи името Envision - приложение, което насърчава интерактивния начин на преподаване в долните класове.
Разработката използва само един проектор, компютър и няколко мишки за целия клас. Системата предоставя гъвкава среда, където децата се справят с различни задачи, отговарят на въпроси, учат нови неща и проверят знанията си самостоятелно или в екип.
За учителите има на разположени над 500 развити урока, които могат да се адаптират според техните предпочитания. От тази учебна година дори цели учебници за начално образование са налични като електронни уроци за Envision.
В момента продуктът се използва от над 20 хил. деца от над 900 класа в повече от 200 училища в България, Испания, САЩ и Кипър.
Неотдавна екипът на "Нимеро" спечели финансиране от акселератора LAUNCHub (LaunchHub.com) и
разработва втория си образователен проект, който се казва Jumpido.
Той използва на Kinect устройство, за да направи обучението на малките ученици по-привлекателно, с по-голям акцент върху играта.
Историята на "Нимеро" е показателна как една идея, тръгнала почти на игра (състезанието все пак е игра), може да повлияе сериозно на бъдещото, което всеки гради.
Подобна, всъщност, е историята на самото състезание Imagine Cup. Идеята за него, сега световен форум от значение за хиляди участници, тръгва от един разговор между млади служители на "Майкрософт", воден преди 11 години в сиатълския офис на компанията.
"Знаехме, че трябва да направим нещо, за да засилим сътрудничеството със студентите и преподавателите, но не знаехме какво точно. Тогава си казахме, ами защо да не е състезание - елементът на съревнования винаги действа положително", разказва Лоран Елербах, човекът, комуто идеята за състезанието се приписва.
"Първоначалната идея беше да направим нещо различно за студентите. Идеята ни дойде една януарска вечер, докато говорехме с Морис Сим, който по това време работеше в "Майкрософт".
Искахме нещо различно, което да вдъхнови студентите, и се спряхме на състезание, макар да не става дума само за технологии, а и за изграждане на отбор. Устойчивото развитие на представяните проектите беше също важно изискване. Това бе част от самата идея - да има бизнес план, участниците да знаят как да правят проекти, които ще останат живи.
В първата година към състезанието, което се проведе в Барселона, се присъединиха 12 държави. Успяхме да организираме всичко за около шест месеца. На следващата година имахме много по-сложна програма.
Но всичко започва от малкото.
Ето, това беше разговор в офиса късно вечерта. После състезанието порасна, промени се, адаптира се", обяснява той.
"Технологията сама по себе си не прави нищо. Трябва да намериш проблем, който да решиш с нея, за да бъде полезна. Imagine Cup е за студентите, които мечтаят да променят света, живота на хората", подчертава Елербах.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!