К акво представлява успехът и каква е нагласата, която трябва да имаме, за да го постигнем?
Отговори на тези въпроси предложи изпълнителният директор на „Нетинфо“ Христо Христов, който участва на специална среща с млади кандидат-предприемачи, организирана от мрежата Start It Smart.
Start It Smart организира серия от разговори с успешни представители на бизнеса у нас, така че да стимулира и да даде пример на младите предприемачи. Организацията цели да помогне на хората, които правят своите първи стъпки в бизнеса, най-вече с придобиването на важните за развитието му компетенции.
Част от тези инициативите са и сериите за вдъхновяващи истории на успеха – SIStory (Successful Inspirational Stories).
„Успехът като цяло е нещо субективно, т.е. трябва предварително да го дефинираме.
Всъщност това не е толкова лесна работа“, каза Христов.
„Освен това дефиницията за успех трябва да се променя – това, което сте смятали за успех преди 10 години, ще ви изглежда по друг начин сега, и така трябва да бъде. Онзи успех, които тогава сме си представяли, си изживява живота“, добави той.
По думите му
има два вида успех – еволюционен и революционен.
Първият разчита на някаква вече съществуваща база – виждаш, че нещо работи и го пренасяш в друга среда, като го адаптираш и подобряваш. Това е просто, а красноречивият пример е цялата китайска икономика, която е построена на този принцип.
На второ място е революционният успех. Ако го постигнете, може да се окажете в позицията на най-големите играчи на пазара, но създаването на нещо от нулата е много трудно.
„За подобен успех е нужна собствена технология (мислете за алгоритъма за търсене на „Гугъл“), която да е не просто малко по-добра от тази на най-близкия конкурент, а 10 пъти по-добра.
В подобен случай има и позитивни мрежови ефекти – колкото повече хора ползват продукта ви, толкова по-добър става той (мислете за „Фейсбук“), а също така се постигат и икономии от мащаба, защото имате фиксирани разходи и неограничени възможности за растеж. Например „Туитър“ има 300 млн. активни потребители и няма да похарчи особено много да има още 300 млн. Но ако имате верига ресторанти, която развивате, разходите ви ще растат с всеки нов ресторант.
И на последно място за подобен успех, трябва ви силна марка (мислете за „Епъл“). С нея обаче не може да започнете“, съветва Христо Христов младите предприемачи.
Капани по пътя на успеха има –
например може да е неточна дефиницията ви за успех, да не я преразглеждате достатъчно често, да сте бавни в изпълнението, да не сте си избрали достатъчно съществен проблем, който вашата дейност да решава, или да навлезете в прекалено конкурентен пазар.
Проектите имат свои лимити, пред тях има спънки, но човек се учи от грешките си, посочи Христов.
Той разказа за системата на „Гугъл“, която стимулира служителите си да постигат повече, като им предлага да дефинират прекалено амбициозни цели, от които да изпълнят само част.
От неизпълението на останалата част хората се учат –
това е система, която насърчава провала, образно казано. А обикновено хората се опитват да скрият провалите си.
В заключение на дискусията, която се проведе в аулата на Софийския университет, Христов отбеляза и горещите тенденции в дигиталния свят днес.
По думите му на първо място това е видеото в уеб, следвано от използването на big data за персонализирани препоръки на съдържание, рекламната автоматизация, всичко свързано с мобилните устройства, както и интернета на нещата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!