Т ази година Българските награди за уеб (Webawards2015.bg) се раздават за седми път.
Регистрацията за кандидати е все още отворена и заявки ще се приемат до 10 юни. Както всяка година номинираните проекти ще бъдат защитавани на живо пред публика, а претендентите ще трябва изнесат кратка презентация и да отговорят на въпросите на журито. Журито се състои от 30 висококвалифицирани специалисти по уеб маркетинг, бизнес развитие, дизайн, ползваемост, разработка, SEO, както и по уеб съдържание.
Официална церемония, на която ще бъдат раздадени отличията за най-добрите проекти в уеб, ще се състои на 18 юни.
Георги Костов е член на Управителния съвет на Българската уеб асоциация, а също така е част от журито на конкурса „Български награди за уеб“ от самото му създаване през 2008 г. Дигиталната агенция eDesign, чийто основател е той, е сред най-активните участници в Българските награди за уеб, а през 2014 г. беше отличена като „Агенция на годината“.
С него разговаряме дни преди тазгодишното връчване на наградите.
– Българските награди за уеб тази година се връчват за седми път. Ако има само една тенденция, която бихме могли да очертаем за това време, коя би била тя?
– Това, което за мен отличава конкурса „Български награди за уеб“ е неговият професионален характер. Това е единственият уеб конкурс в България, в който акцентът е поставен върху качеството на проектите, погледнато през призмата на доказани експерти в бранша.
Като тенденция може да се посочи все по-активното присъствие на компаниите в дигиталната среда и припознаването на дигиталните канали като средство за реклама. Друга тенденция е продуктовизирането на услугите. Появяват се все повече и повече интернет базирани стартъп компании, предлагащи различни видове услуги под формата на продукт.
– Какво се промени и какво остана същото за тези седем години?
– Това, което се променя всяка година, са категориите, в които желаещите могат да участват със своите проекти. Прави впечатление, че организаторите се стремят да бъдат винаги актуални и заложените критерии да отговарят на новото в бранша, което е страхотно. Това, което не се е променило, са ясните критерии за оценка, както и прозрачния механизъм на гласуване, даващ възможност да се види оценката, поставена на различните проекти от всеки от членовете в журито.
– Вие сте част от професионалното жури в конкурса. Как се променя участието през годините? Има ли повече претенденти?
– Не мога да кажа дали има повече претенденти, но това, което със сигурност се забелязва, е покачването на нивото на участващите проекти с всяка изминала година. Забелязват се все повече качествени проекти, отличаващи се както с креативност на изпълнението, така и с перфектна техническа реализация.
– Вероятно критериите за избор се променят през годините, заради по-големите възможности за създаване на привлекателни продукти. Какви са критериите сега? Какво отличава добрия от лошия продукт?
– Добрият продукт е комплекс от всичките си аспекти, изпълнени по начин, отговарящ на предварително зададените цели. За мен в горната задача интересни са креативният и нестандартен подход към решението на даден проблем, доброто техническо изпълнение и силната визуална концепция.
Критериите при оценка на даден сайт обикновено са съотнесени към категорията, в която той участва. В тази връзка в категория „Графичен дизайн“, акцентът е поставен на дизайна, докато в категория „Медии“, фокусът е върху доброто и качествено съдържание.
– Колко важен е дизайнът за един уеб продукт?
– Дизайнът е функция, колкото и клиширано да звучи това. Той работи многопластово в различни фази от досега на потребителя с даден продукт:
първоначално впечатление, изграждане на доверие, леснота на употреба, субективни усещания и настроения, изграждане на емоционални връзки и др.
В този смисъл дизайнът има различна тежест при различните типове продукти и в различните фази на интеракция с даден продукт, но като цяло е изключително важен.
– Кои са най-често допусканите грешки в дизайна на уеб продукти?
– Самоцелната употреба на модерни елементи и ефекти. Друга често срещана грешка е разбирането на уеб дизайна като вид творчество и арт. Той не е това и неосъзнаването на този факт често води до грешки.
– Има ли всъщност рецепта за създаване на добри уеб продукти?
– Разбира се. Труд, екипна работа, талант и опит – в различни съотношения.
– Доколкото можем да допуснем подобна генерализация, 2015 г. е годината на...?
– ...електронната търговия, навлизането на дигиталните устройства в бита и ежедневието на хората, видео съдържанието, работещата дигитална реклама...
– В конкурса традиционно има и категория любим сайт на публиката. Какво е важно да има едни сайт, за да се превърне в любимец на публиката?
– Да носи добавена стойност на голяма аудитория хора. Традиционно в тази категория печелят сайтове, който доставят съдържание, което е полезно (или интересно) за широк кръг потребители.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!