Разговорът ни с Коста Йорданов продължава. След като поговорихме за това как се е променила стартъп средата у нас през последните години и с какво трябва да внимават прохождащите компании, както и какво е важно, за да накараш инвеститорите да ти повярват, днес фокусът ни е върху Flipps – приложението, което събра 2,4 млн. инвестиции и има 10 млн. сваляния в глобален мащаб.
– Кога се пренесохте в САЩ? Почнахте в България, нали?
– Почнахме донякъде смесено тук и там, защото единият от партньорите ни, Методи, е от 20 г. в Ню Йорк. Аз се преместих преди година и 4-5 месеца, донякъде вследствие на инвестицията, която Тим Дрейпър направи в компанията.
Доста естествено е за нас да сме в средата там – не само заради хората, но и защото страшно много можем да научим за продукта. От гледна точка на бъдещото развитие на компанията, бъдещи кръгове на финансиране, излизане, когато му дойде времето – всичко това вероятно ще се случи на 20 мили от там, където сега ни е офисът.
– Тук сте 12 души, в САЩ – 6. Ще ставате ли повече?
– Като брой хора не смятаме много да се увеличаваме. Следващият кръг вероятно ще добавим някого в маркетинг екипа, но нямаме намерение да ставаме 50 души, целта ни е да сме малък и стегнат екип. Нито смятаме да въвеждаме много нови функционалности.
Искаме да правим неща, които са смислени за нашите потребители
и които се отразяват на метриките ни. Направихме много интересен market traction, ние самите бяхме изненадани, но това, което предложихме, пазарът го прие много добре.
Относно финансирането – наскоро направихме първия кръг (А-round), така че дори и по този критерий сме на ранен етап.
– Взехте немалко...
– 2,4 млн. долара като за А-round е златната среда или малко под нея. Нормално в Силициевата долина стигат докъм 5 млн. Но не е въпросът само колко пари взимаш, а и какво ги правиш. Целта не е да вземеш много. Т.е. ние взехме сума, която ще ни позволи година и половина да развиваме агресивно компанията, да расте броят на потребителите ни, да променяме вътрешните си метрики, което е важно за следващия ни кръг на финансиране.
– А как тръгна всичко? С останалите съоснователи вероятно се познавате отпреди?
– От много време се познаваме, работили сме дълго време с Ники. Още от преди това се познаваме, работихме в Ай Би Ем, започнахме една компания заедно с него, една компания продадохме на „Фрамфаб“, една на „Техно дейта“, с „Бианор“ излязохме на борсата...
iMediaShare (така се казваше Flipps с миналото – б.ред.) е доста инженерно име.
Самият проект започна малко на шега.
Дори преди да започнем работа по него, просто си играехме с технологиите. Имахме плейстейшън в офиса и си играехме да прехвърляме снимки от един айфон на него.
Няколко месеца по-късно започна да ни се оформя в главите за какво може да използваме тази технология... Та няколко месеца по-късно осъзнахме и взехме решението, че има голям потенциал човек да направи нещо и в тв индустрията, използвайки технологията и докарвайки видеосъдържание от облака до телевизора. Това става през 2010 г., в края.
С идеята, че
по този начин реално изграждаш глобален кабелен оператор,
само че не ти се налага да изграждаш инфраструктура, не ти се налага да продаваш set-top боксове (приемници за цифрова телевизия – б.ред.), не си ограничен регионално, а всеки по света си сваля приложение и става абонат, което изглежда доста интересно. И се захванахме.
Дълго време ни отне работата по технологията. Изкарахме междувременно и патенти.
Искахме да направим телевизията по-богато преживяване, като докараме до телевизора съдържание, което в момента го няма по кабелните оператори. Първо, консумираме много медийни продукти на екраните на лаптопите си, а част от тази медия си заслужава да се види на голям екран у дома. И второ – някак си телефонът е много лично устройство. Когато стане въпрос за персонализация, телефонът е много подходяща основа.
Технологията по-скоро е следствие на това, което се опитваме да решим като проблем – да дадем лесен начин за търсене на съдържание.
Дистанционното на телевизора не е проектирано за video on demand, а за Канал 1, Канал 2, и нагоре-надолу по каналите.
Когато човек трябва да търси нещо с дистанционното на телевизора е ужас... И самите приложения (на „смарт“ телевизорите – б.ред.) не дават добро потребително изживяване.
Ние мислехме как да подобрим това нещо. Повечето компании го правят, като разработват някакъв хардуер – set top бокс, media streamer, нещо, което добавят към телевизора. Ние го направихме по друг начин. За да решим всички тия проблеми, първо мобилният телефон се оказа някак естествено правилният интерфейс – той винаги е с нас, той е с чувствителен на допир екран, свикнали сме с него, имаме лесно взаимодействие със съдържанието, търсене и всичко останало.
Беше много логично да се използва същият интерфейс, за да си пуснеш видеото. Да речем, във „Фейсбук“ някой приятел ти споделя нещо и искаш да го гледаш на голям екран – защото големият екран ти дава истинското мултимедийно изживяване у дома. И тръгнахме да гледаме как тези технологични натрупвания, които имахме от експериментите отпреди, да ги използваме, за да намерим решение.
Направихме така, че целият ни стрийминг става от облака и цялото адаптиране също – защото ние адаптираме съдържанието за всеки модел телевизор според това, какво поддържа той.
250 млн. телевизора се поддържат, де факто това са всичките нови телевизори – „Самсунг“, „Сони“, „Панасоник“, „Филипс“, Ел Джи, различни игрови конзоли, „Епъл ТВ“, „Хромкаст“. Потребителят не се интересува какво устройство има, какви технологични стандарти поддържа и пр. Сваля си приложението, то разпознава всички устройства и ги ползва, за да показва на тях съдържание.
– Конкуренцията как се справя?
– В широкия смисъл на думата конкуренция са ни всички, които доставят съдържание до телевизора, става дума за огромни компании. Ние не предоставяме същото съдържание, което човек има от кабелната – там е много по-мейнстрийм, докато ние предлагаме допълнително нишово съдържание – да речем дигитално, интернет съдържание.
Много голяма част освен това е безплатно – имаме около 120 канала, само два от тях са платени. За филмите се плаща 7 долара на месец, но каталогът е много голям.
По-малко важното, чисто технологично, има няколко компании с подобна технология. NTT DoCoMо имат една подобна компания, както и Qualcomm, но голямата разлика е в това, което се покрива от нашия патент.
Ние правим стрийминг директно от облака към телевизора, всички останали използват телефона като един вид рутер
в локалната мрежа, така че съдържанието им идва от облака до телефона и от телефона до телевизора.
Това обаче натоварва телефона, пада батерията, а когато става дума за стрийм с висок битрейт – например видеo с висока резолюция, телефонът чисто мрежово не може да издържи. Освен това, ако в този момент някой ви звънне, се получават странични нежелани ефекти, докато при нас веднъж като си стартирал стрийма, можеш да спреш изцяло приложението на телефона си.
– Колко глобално гледате на бизнеса си?
– Фокусът ни е американският пазар и съдържанието ни е такова – най-вече на английски. Имаме и няколко немски канала, защото Германия също е пазар за нас. За момента обаче не поддържаме субтитри, макар че технологията ни го позволява. Засега това не ни е задача.
САЩ са интересен пазар – от една страна е огромен, но пък езиково е по-малко фрагментиран от европейския. Всички гледат предавания на един и същи език, гледат еднакви филми, слушат еднаква музика. Не е така за новините, но за филми и музика, да – до голяма степен се гледа едно и също съдържание, независимо за кой щат става въпрос.
Но същевременно в САЩ има и най-много конкуренция. Пазарът е много тежък. Потребителите са свикнали всички продукти да са на изключително високо ниво, отделно имат услуги като „Нетфликс“, устройства като „Хромкаст“, т.е. много развит пазар и много конкурентен.
Ние в определен смисъл си избрахме най-трудната стратегия –
отиваме на най-тежкия пазар и се борим с предложенията за крайни клиенти.
Преди няколко години имахме два пътя, които да изберем – или да правим онова, което правим днес – този „глобален кабелен оператор“, или да даваме лицензи на технологията на други компании – например на кабелни оператори, телеком оператори, производители на телевизори – всички са компании от екосистемата, които проявяват сериозен интерес към технологията.
Това беше вариант с по-малък риск да направим приличен бизнес. Направихме всъщност няколко такива сделки, но в един момент трябваше да изберем – ние сме малка компания, не можем да правим два паралелни бизнес модела. Те донякъде си и пречат.
– Сменихте името в края на миналата година.
– Използвахме момента с ребрандирането. Дълго време преди това не ни харесваше името iMediaShare, не е като за краeн потребител. Освен това може да се правят нежелани асоциации, media share звучи като peer to peer, все едно споделяш с твои приятели съдържание от твоя телефон – а това не е, което ние правим. Смяната на името беше тема на много вътрешни дискусии...
– И как стигнахте до Flipps?
– Имахме няколко предложения. В крайна сметка се спряхме на четири варианта, които тествахме с потребители. Пуснахме Google Adwords с един и същи текст на рекламата, но с различно име на услугата, за да видим кое най-добре се приема. Гледахме коя реклама колко кликове прави. И излезе Flipps. Идва от глагола flip (прелиствам, подхвърлям монета – от англ. ез.) и е свързано с действието на прехвърляне на съдържание от един екран на друг.
– Имаше ли някакви сътресения покрай промяната на името и дизайна?
– Покрай името – не, защото екосистемата с мобилните приложения е такава, че можеш да смениш името, без да караш потребителя да сваля ново приложение. Просто с един ъпдейт сменяш името. Имаше сътресение около това, че заедно с името ние променихме много и продукта, по начин, който е нетипичен за България.
Обикновено тук в новите версии се добавят нови функционалности, а ние махнахме половината. Преди това продуктът поддържаше всякакви видове медия – т.е. снимки, аудио, видео, от всякакви видове източници – от наши партньори, от облачни услуги, от самия телефон... Цялото това съдържание можеше да се подава до телевизора или до аудио системата, което звучи хубаво... Но в САЩ бариерата по отношение на това с какво качество трябва да ти е продуктът, е страшно висока, за да може да стигне до масово приемане от аудиторията.
Толкова е висока, че не можеш да правиш много неща,
а ние сме с малък екип – седем човек инженерен екип не може да поддържа цялата тази функционалност, така че потребителят да си каже: „Уау, това е жестоко!“
Защото всичко от тези неща си е съвсем отделна ниша – да речем доставката на музика до аудио система – очакваш да имаш албуми, плейлисти, повторение, разбъркано възпроизвеждане, препоръки... Трябва да е направено като за музикално приложение. Ако искаш фото приложение – трябва да е като за фото.
За да се направи хубаво всяко от тия неща, се изискват страшно много усилия, тестове с потребители и всичко останало. А ние просто нямаме капацитет. И трябваше да си изберем едно от нещата. Според нас third party видеото на телевизора е нещото, което има най-голям потенциал и е най-интересната ниша.
Всъщност отделихме отпадналата функционалност в друг продукт,
за да сме коректни към потребителите, които са били с нас от толкова време, и направихме iMediaShare Personal. Но не го развиваме активно.
– С Flipps реално сте посредник между потребителите и собствениците на съдържание?
– Имаме два модела, единият от които е експериментален. Основният е базиран на реклама – пускаме preroll видео преди съдържанието, и си поделяме приходите със собственика на съдържанието. Така че за тях сме добър канал за монетаризация на съдържанието, което имат.
– А пък може да се похвалите с 10 млн. сваляния на приложението.
– Събираме много детайлна статистика за потреблението, защото това е важно за персонализацията. И така сме в интересната позиция да можем да правим силно таргетирана реклама.
Ние имахме късмета сравнително бързо да привлечем голям брой потребители, но сега работим за това те да ползват приложението повече и да задържаме повече от тях. Трябва да се има предвид, че сме на доста базово ниво все още – има стрийминг, но няма много неща около него – няма плейлисти, няма кой знае какви възможности за споделяне с приятели.
Второто нещо е свързано със съдържанието –
независимо колко велик продукт направим, ако няма смислено съдържание, човек пак няма да се задържи.
Работим паралелно и по двете неща, последните шест месец имаме много сериозен напредък, предимно с продуктови промени, но също и откъм съдържание – в момента имаме около 50 партньори за съдържание, добавяме петима нови всеки месец, наскоро обявихме партньорство с „Рапсоди“ и „Напстер“, а преди това пуснахме цяла секция с детско съдържание.
Всички вече имат желание да са на „умните“ телевизори и ние се явяваме много добра алтернатива на основната им стратегия. Вместо да се занимават 10 или 15 приложения за различните телевизори, което е много скъпо и времеемко, а няма да задържи и много потребителите на всичкото отгоре, им казваме: буквално за два дни ние можем да направим интеграция с вас и да ви предложим достъп до 250 млн. телевизора и 10 млн. потребители.
Което на почти всички звучи доста интересно.
Като цяло собствениците на съдържание осъзнават силата на такава подкрепа, както и че ние със страшно малка за световните мащаби инвестиция сме постигнали потребителската база на много големи компании.
„Епъл ТВ“, които вече три години продават устройва, а имат и марката „Епъл“, току що обявиха 20 млн. устройства. Но при нас дистрибуцията е по-лесна, нямаме хардуер.
Дори и на най-големите им играчи им е много интересно и в най-лошия случай дори и само за да ни следят и да преценят кога да се включат.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!