И така - започна се! Най-голямото, шумно и естествено важно геймърско трейд шоу на планетата стартира късно снощи (за нас) / рано сутринта (за късметлиите, имали шанса да го гледат на живо в L.A. Convention Center).
Откровено казано, след доста слабото Е3 миналата година нямах особено високи очаквания. Всъщност единствената надежда за някакво сравнително интересно раздвижване на застиналата като блатна води гейминг индустрия виждах в евентуалния (втори) анонс на новия Wii U и заглавията, предназначени ексклузивно за него. И до голяма степен се оказах прав, въпреки че официалната пресконференция на Nintendo е чак утре.
Каква беше изненадата ми обаче, когато още през първия ден E3 2012 разби скептицизма ми по всички фронтове (не помня скоро да съм бил толкова доволен от това някой да ме опровергае и да докаже, че не съм бил прав).
Но всяко нещо по реда си - нека спазваме някаква хронология и да проследим накратко най-важните, интересни и обещаващи анонси, които видяхме в Лос Анджелис през първия ден на Electronic Entertainment Expo.
Технологиите
Microsoft go glass
Честно казано, чудя се дали да похваля компанията за удивителния й търговски нюх, или да я обвиня заради склонността и към заимстване. Когато Nintendo анонсираха през 2006 първата генерация на уникалната си Wii конзола и обявиха, че бъдещето на гейминга е в управлението с жестове, Microsoft (a като стана дума - и Sony) гледаха отстрани, скръстили ръце и присвили очи в израз на зле прикрит скептицизъм.
Три години и около 90 милиона продадени Wii конзоли по-късно, двата основни конкурента преклониха глава пред технологичния гений и пророческата визия на Nintendo и предложиха тяхна собствена интерпретация на идеята за motion контрол.
Сега Microsoft правят кажи-речи същото - в лицето на шумно обявения Xbox SmartGlass. Забавено е как в случая говорим за технология, очевадно вдъхновена от Wii U и неговия уникален геймпад таблет с име, заимствано (дали е случайно?) от друга удивителна иновация - Google Glass.
Така или иначе не искам да задълбавам в негативни разсъждения по темата, по-добре да ви кажа за какво точно става въпрос.
Xbox SmartGlass разкрива нови творчески хоризонти за създателите на развлекателно съдържание, позволявайки добавяне на нов слой креативизъм към цялостното преживяване - независимо дали става дума за спортно предаване, филм, тв сериал или игра.
Тъй като технологията позволява интеграция на таблети (или други сензорни устройства) и Xbox 360, тя разкрива нови възможности за интеракция със съответния развлекателен продукт. По време на демонстрацията например беше показано как, докато гледате епизод от нашумелия сериал "Игра на тронове" (разбира се, предаван поточно от вашия Xbox), ще можете да получавате допълнителна информация за ключови събития, случващи се на екрана в реално време. Да речем, пред очите ви се разразява битка и вие искате да узнаете къде точно във Вестерос се случва тя. Ще можете да "попитате" конзолата си (благодарение на възможностите за гласова комуникация на Kinect) и тя ще ви пренасочи към вашия таблет, където ще видите интерактивна карта на континента, върху която е отбелязано точното място на сблъсъка.
Същият е принципът на действие на SmartGlass и когато става дума за екстра инфо за някой атлет, докато гледате хокеен или баскетболен мач. В игрите тази идея се трансформира в опция за отключване на допълнителни бонуси, странични мисии и achievements, както беше демонстрирано в бъдещия мегахит Halo 4.
Като цяло идеята е забавна и до голяма степен демонстрира способността на корпорацията да мисли един ход напред. При установения пазар за Xbox 360 и Kinect интеграцията със задаващите се Windows 8 таблети ще е от ключово значение за успеха на новата операционна система. В крайна сметка, за да се мотивират потребителите да изоставят познатата iOS/Android среда, Microsoft ще имат нужда от всеки коз, който успеят да извадят от ръкава си.
В това софтуерната компания, разбира се, е ненадмината - там, където Nintendo виждат във възприемането на таблетите следващата логична стъпка напред в еволюцията на сензорния контрол в игрите, Microsoft съзират възможност за цялостна интеграцията на Windows 8 / Windows Phone екосистемата с Xbox.
Xbox-че, Xbox-че я кажи...
Друга очаквана еволюционна стъпка са закономерните опити на корпорацията да наложи собствената си концепция за управление с жестове. Опциите за гласов контрол, предлагани от Kinect, засега са уникални (поне на фона на PlayStation Move и Wii U), затова напълно логично в това отношение Microsoft акцентират именно върху тях.
Oще по-комплексно интегриране на гласовото управление чрез Kinect на различните развлекателни възможности на конзолата, плюс (вече) многоезична поддръжка превръщат Xbox 360 в уникален мултимедиен център от бъдещето, без аналог на пазара в момента.
Sony и магията, част II
Не, тук няма да си говорим отново за уникалната и скандално дълго забавила се Sorcery - едно от най-добре демонстриращите възможности на PlayStation Move контролера заглавие, което неотдавна се появи на пазара (най-после!).
Ще си говорим за еволюцията на Move и по-конкретно за това, как Sony изобретиха наново идеята за добрата стара книжка с вълшебни приказки.
Едва ли е изненада, че едно от ключовите имена в Wonderbook концепцията на компанията е Джоан Роулинг - легендарната създателка на момчето магьосник Хари Потър.
Това, което авторката е създала съвместно със Sony, е революционно ново интерактивно преживяване, което кара вълшебните приказки от една класическа хартиена (забележете, не електронна, както е модно напоследък) книга да оживеят.
Използвайки възможностите едновременно на Move контролера и камерата PlayStaton Eye, Wonderbook превръща скучните плоски страници в уникални триизмерни анимации, позволявайки на детето ви да взаимодейства с историята по нов, изумителен начин.
Разбира се, това е технология, предназначена най-вече за най-малките, но реализацията й е наистина страхотна и съдържа огромен потенциал. Лично аз много бих искал да видя нещо подобно в комплект с да речем, така модерните напоследък сторибук комикси, излизащи заедно с ключови игрални заглавия като примерно Mass Effect 3.
Честно казано, това ми се струва една идея по-оригинално като концепция за обогатяване на игралното преживяване от Xbox SmartGlass идеята, а като стана дума - и по-евтино, понеже няма да изисква да притежавате я таблет, я смартфон.
Игрите
Така де, дойдохме си на думата! Разбира се, технологични иновации като SmartGlass, гласовия контрол с Kinect и PlayStation Wonderbook са страхотни, но в крайна сметка основното, квинтесенцията на E3 си остават игрите.
А без оригинални, нови, вълнуващи и готини игри всяко Е3 е просто един голям и шумен панаир - шарен, но не особено интересен.
Е, с радост мога да заявя, че за разлика от последните няколко експота тазгодишното Е3 показа някои наистина впечатляващи, нови заглавия, като абсолютните шампиони (поне до момента) в това отношение са... Ubisoft.
Да, за някого това може и да идва като изненада, но френската компания направо засрами мастодонти като Sony, Microsoft и Electronic Arts (чиито презентации минаха през първия ден на шоуто).
По време на пресконференцията си Ubi показаха толкова много и невероятно яки неща, че спокойно мога да кажа - спасиха поредното Е3 от (поредното) потъване в блатото на посредствеността.
За начало водещите стартираха със сравнително познати неща - новия Assassin's Creed III, разбира се. Един от ключовите франчайзи на Ubisoft изглежда по-впечатляващо от всякога в поредното си превъплъщение и играта категорично няма да разочарова милионите фенове на поредицата, дори бих казал - може да й спечели още много нови почитатели.
Тук особено интересно е едно новообявено неизвестно (преди Е3) заглавие в същата вселена: Assassin's Creed III: Liberation - ексклузив за новата портативна конзола на Sony - PlayStation Vita. Историята тук ще се развива в края на 18 век в Ню Орлийнс (горе-долу по същото време, когато и събитията в основната игра), но вместо новия протагонист Конър Кенуей в главната роля ще видим първата жена асасин, при това (забележете) с афроамерикански произход - Авелин.
Две са най-интересните неща, свързани с Liberation: уникалният мултиплейър режим, който ще предлага играта (специално разработен, за да се възползва максимално от специалните опции за контрол на Vita), и фактът, че заглавието се разработва от родния клон на компанията - Ubisoft Sofia!
Следващият ключов проект, който Ubi показаха, разбира се, беше Far Cry 3. Тази поредица извървя дълъг път от красива, но куха демонстрация за възможностите на първата генерация CryENGINE на Crytek, до един от най-оригиналните и интересни open world екшъни от първо лице, които гейм пазарът предлага днес.
Far Cry 3 прави още една стъпка в тази насока - огромни възможности за изследване на света, нелинейна структура, брутална визия и изключително зрял сюжет (поне доколкото може да се съди от показаното в доста обширната геймплейна демонстрация).
На финала - радост за феновете на култовия Сам Фишър. Задава се нова Splinter Cell игра с подзаглавие Blacklist. По време на пресконференцията видяхме и прекрасно анимиран трейлър, и нагледна илюстрация за геймплея на финалния продукт. Извод: очаква ни поредната мегадобра Splinter Cell игра.
От този момент до края на презентацията Ubi извадиха тежката артилерия. Първо в лицето на новия Rayman: Legends. Това де факто е продължение на обралия сума награди Origins, но възползващо се максимално от новите опции за управление, предоставяни от Wii U GamePad таблет контролера.
Благодарение на това Rayman вече има нов помощник - Мърфи, който на практика ще можете да контролирате, плъзгайки пръст по сензорната повърхност на таблет-геймпада. Реализацията е невероятна като идея и концепция и просто трябва да я видите, за да повярвате колко готино е направено всичко.
Интересен изглеждаше и сървайвъл хорър екшънът Zombie U, но за него видяхме само анимиран трейлър - вярно, прекрасно режисиран, но без реален геймплей и след презентации като Resident Evil 6 и, разбира се, един от най-силните козове на Sony - The Last of Us, съм леко скептичен доколко Ubi могат да извадят нещо наистина оригинално по темата "зомби апокалипс", пък било то и в комбинация с шантавия Wii U GamePad.
За финал французите (или по-скоро канадците от най-креативното ядро на компанията - студиото в Монреал) ни бяха запазили може би най-силното гейм заглавие, анонсирано до момента на Е3.
Да оставим настрана, че става дума за ново, напълно неизвестно IP, за което не се знаеше нищо до момента и обявяването му беше ПЪЛНА изненада.
Когато презентацията започна, първата ми мисъл беше: "Хм... кръстоска между Assassin's Creed и Deus Ex, не знам какво са си мислили точно в Ubi..."
Но докато концепцията на играта се избистряше, нещата започнаха да стават НАИСТИНА впечатляващи. Защото, виждате ли, Watch Dogs се оказва невероятен сайбърпънк ноар трилър с впечатляваща реализация, истинска "21 век" визия и някои действително оригинални идеи.
Вижте демото, мисля, че при наличие на толкова добра лайв презентация думите са, меко казано, излишни.
Като оставим наистина силното Ubisoft представяне настрана, конкуренцията също имаше какво да покаже.
По време на презентацията на Microsoft видяхме например новия Tomb Raider, който, макар леееко да напомня (като геймплей) страхотния Uncharted (който си е еталон за екшън приключение), никак не изглежда зле.
Лара е по-зла от всякога, а и Crystal Dynamics знаят как се правят подобни игри - спор няма.
Добра новина е завръщането на легендарния Мастър Чийф с Halo 4, разбира се - заглавие, което ясно беше показано, че ще използва щедро новите опции, предлагани от Xbox SmartGlass.
Новият Call of Duty: BlackOps II също изглежда впечатляващо и макар да предлага класическо продължение в стил "още от същото", едва ли ще се намери фен на серията, който да е недоволен от това.
На Sony фронта ключов коз, разбира се, е новото заглавие на Quantic Dream - студиото зад феноменалния Neavy Rain. Лошата новина е, че отново говорим за PlayStation ексклузивно заглавие, но... Sony са си Sony.
Добрата е, че Дейв Кейдж и екипът му отново са надминали себе си. В Beyound: Two Souls ще видим млада жена на име Джоди Холмс (в ролята актрисата Елън Пейдж), притежаваща свръхестествени способности благодарение на връзката си с Отвъдното.
Сюжетът явно напомня на ранните творби на Стивън Кинг, а за реализацията... какво да ви кажа... Quantic Dream. Който е чувал името на студиото, едва ли има нужда от повече обяснения.
The Last of Us на Naughty Dog - създателите на споменатия вече Uncharted, изглежда все по-добре. Тази година видяхме доста дълга презентация, показваща реален геймплей и съмнения вече не може да има - това е един от потенциалните мегахитове и myst play заглавия за PlayStation.
На финала - нов God of War. За Ascension се знаеше, че ще е предистория на сагата (то няма и как иначе, след като в част 3 Крейтос изтрепа де що мърда и на финала затри цялата Вселена).
От показаното геймплейно демо мога да заключа само следното: God of War си е God of War. Скандално кървава, вдъхновяващо брутална и взривяваща адреналина динамична екшън игра. Какво повече да иска човек?
Освен може би още Е3! Да се надяваме, че днес експото ще продължи толкова силно, както и стартира. Очаквайте...
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!