Два нови продукта за търсене в интернет привлякоха вниманието през миналата седмица. Могат ли обаче "Уолфрам Алфа" и "Кумо" на "Майкрософт" да застрашат лидерството на "Гугъл", пита се TechNews.bg.
За повечето потребители "Гугъл" е дефакто стандарт за търсене в уеб. Предишни лидери като "Яху!" не успяха да отстоят позициите си, докато "Гугъл" се превърна в нарицателно за търсене, така както "Ксерокс" при копирите.
"Уолфрам Алфа", творение на Стивън Уолфрам, обещава търсене на естествен език, а не запитвания чрез ключови думи. Първите отзиви за услугата са противоречиви. Макар и да връща някои интересни резултати, новата търсачка търпи и критики.
Вместо да конкурира "Гугъл" и евентуално да го измести, "Уолфрам Алфа" по-скоро го допълва. Търсещата машина прави някои неща по-добре от "Гугъл" и има потенциал да заеме ниша от пазара. Може би това ще е достатъчно за Уолфрам.
Едва ли обаче подобна цел е достатъчна за "Майкрософт". Обновената търсачка "Кумо" директно ще конкурира "Гугъл", дори и от Редмънд да не декларират явно амбициите си.
Не е тайна за никого, че "Майкрософт" иска да застигне и дори надмине "Гугъл" в интернет търсенето, което поглъща все по-големи рекламни бюджети.
Опитът на "Майкрософт" да придобие "Яху!" беше мотивиран от желанието на софтуерната компания да увеличи приходите от своята услуга Live Search.
Провалът на сделката насочи Редмънд към разработка на собствен конкурент на "Гугъл". Когато бъде пусната, "Кумо" ще се опита да привлече потребители от "Гугъл" - съвсем нелека задача.
Освен на функционални възможности, "Кумо" ще разчита и на репутацията на "Майкрософт" да създава стабилни продукти, с поносим брой проби и грешки.
"Гугъл", от друга страна, обича да казва, че продуктите му са в постоянен бета стадий, като това особено важи за новия браузър Chrome. Щом има нова функционалност, компанията я пуска за потребителите, без да поставя акцент върху номера на версията.
Пазарът на търсене в интернет е благодатен. Но дори и за "Майкрософт" не е гарантирано, че ще може да вземе това, което иска от него.
Съществува голям риск "Кумо" да не достигне желаните параметри.
Преднината на "Гугъл" е толкова голяма, че опитващите се да пробият нови технологии за търсене много бързо се превръщат в разочарования.
Конкуренцията обаче е важна за крайните потребители, защото подтиква компаниите да развиват и правят продуктите си по-добри. "Уолфрам Алфа" и "Кумо" най-малкото ще изиграят ролята на ускорители на развитието в уеб търсенето.
Ситуацията на пазара за търсене в момента наподобява в известна степен тази при браузърите преди няколко години. След като изхвърли "Нетскейп" от играта, "Майкрософт" не бързаше да променя "Интернет Експлорър", поради липса на конкуренция.
При нарастващата популярност на "Файърфокс" обаче, "Майкрософт" вдигна оборотите и бързо създаде ново поколение браузър, по-сигурен и с много повече възможности.
"Файърфокс" продължава да расте, а Европейската комисия иска от "Майкрософт" да отдели IE от "Уиндоус" и да осигури равни възможности за конкурентни продукти - било то "Файърфокс" или "Кроум".
При това развитие, "Майкрософт" има пълно основание да иска нейните конкуренти да направят същото по отношение на търсенето, тъй като подразбиращата се търсачка и във "Файърфокс", и в "Кроум" е "Гугъл".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!