Преди 23 години Toyota проправи пътя на нова технология, за която вече има над 24 000 патента. Днес компанията предлага цели 8 хибридни автомобила от целия моделен диапазон, за да отговори на всяко клиентско желание. Ние отговаряме само на няколко въпроса, свързани с хибридното лидерство на Toyota.
Трансформацията, през която преминава автомобилната промишленост може да се сравни със замяната на конския впряг с автомобила, с патента на Карл Бенц от 1886 г., с поточната линия на Хенри Форд. Но индустриалната революция през последните над 100 години изправи човечеството пред нови предизвикателства, свързани със замърсяването на околната среда и произтичащите от това последствия.
През последните няколко години върви ускорен процес на електрификация на автомобилния парк, като редица световни правителства насочват милиарди за субсидиране покупката на екологично чисти автомобили, като в това число се смятат задвижваните от батерии електромобили, хибридните и плъг-ин хибридните модели.
Днес образът на тази индустрия се определя в Брюксел, преди това чрез Парижкото споразумение, а преди 23 години – от протокола от Киото. Той влиза в сила през декември 1997 г., същата година, през която Toyota определя бъдещия си облик с представянето на пионера Prius. Този януари компанията премина границата от 15 млн. хибридни електрически автомобила (HEV), като от тях 2,8 млн. са реализирани в Европа. С това Toyota е спестила на света над 120 млн. тона емисии СО2. Осемте хибридни модела от целия моделен спектър ще помогнат на марката безпроблемно да посрещне новото изискване на ЕК за нива на вредните емисии от 95 г/км. Нещо повече, Toyota си поставя амбициозната задача до 2050 г. да намали средните световни емисии СО2 с 90% от нивата през 2010 г.
Пионерството на Toyota, извело я до световния връх при хибридното задвижване
Но ако вредни емисии за повечето клиенти все още звучи като химера, ние ще го преведем на по-близък до клиента език: разход на гориво. Защото ниските нива вредни емисии означават едно нещо: по-малко изгорен бензин, а това е пряко свързано с взимането на решение за покупка.
Такова винаги трябва да се взима при добра информираност, а не само на базата цвят. На това разчита и Toyota, която планира до 2025 г. да продава по 5,5 млн. хибрида годишно.
Но какво е хибриден електрически автомобил? Отговорът е съвсем прост: това е задвижващ тракт, обединяващ бензинов двигател, електромотор и батерия.
Тези три елемента работят заедно, като в натоварен градски трафик автомобилът може да се движи само на съхранения в батерията ток, който подпомага двигателя с вътрешно горене, когато се нуждае от повече мощност. Крайният резултат е плавна и еластична работа, съчетана с ниско ниво на разхода на гориво и емисиите СО2.
7 неща, които може да не знаете за хибридните коли
За моя 21-годишен стаж в автомобилната журналистика това звучи съвсем нормално и обикновено, но масовият клиент все още има задръжки по отношение на тази технология, за която Toyota държи над 24 000 патента (предоставени на другите компании за безплатно ползване до 2030 г.). Доказва го вътрешно проучване на марката на американския пазар. Там маркетинг специалистите заявяват на фокус група следното фалшиво твърдение: „Не може да заредите хибриден автомобил на бензиностанция.” Под половината от респондентите (42%) заявяват правилно, че твърдението е фалшиво, а 25% отговарят, че е вярно. И това идва на фона на над две десетилетия успешно пазарно присъствие на хибридните електрически автомобили на пазара.
Въпросите, които най-често вълнуват клиентите, са свързани с батериите и нуждата от смяната им. На това Toyota отговаря, че четвъртото поколение хибридно задвижване е проектирано да издържи целия жизнен цикъл на модела. Това се подкрепя от 5-годишна гаранция или 100 000 км за всички компоненти на хибридната система, включително и батерията. Нещо повече, компанията твърди, че 99% от хибридните автомобили, които е продала до момента никога не са сменяли оригиналната батерия. Има случаи на хибридни таксита Toyota в САЩ, които са изминали над 1,6 млн. километра.
Toyota е продала 15 млн. хибрида
Тук трябва да кажем, че пълните хибриди (HEV) разчитат на Nickel Metal Hydride (NiMH) батерии, както и на литиево-йонни, с които са оборудвани също плъг-ин хибридните модели и чистите електромобили. Химическият състав на първата батерия е идеална за чисти хибриди, докато плъг-ин хибридите се нуждаят от по-скъпата литиево-йонна батерия. Последните също обединяват бензинов двигател и батерия, но тя е с по-голяма плътност и позволява изминаването само на ток на до 50-60 км.
Сред въпросите, които интересуват клиентите, е дали хибридите са подходящи само за градско шофиране. Краткият отговор е не, макар в градски условия наистина да се получава по-голяма икономия на гориво, тъй като автомобилът върви повече време само на ток от батерията, когато е в натоварен трафик. Но хибридните двигатели на Toyota работят по цикъла „Аткинсън”, който е по-ефикасен на магистрала от съпоставим конвенционален автомобил само с бензинов двигател. Цикълът Аткинсън (срещу цикъла Ото на конвенционалните двигатели) е по-ефикасен, но му липсва въртящ момент в ниските обороти, който, когато се комбинира с електрическия мотор на Hybrid Synergy Drive, неутрализира този ефект.
Опасенията от по-скъпа поддръжка на хибридното задвижване също са мит. Това е така, защото хибридното задвижване означава, че двигателят с вътрешно горене не работи през цялото време, спирачната система е регенеративна, което удължава живота на накладките и дисковете, няма стартери, алтернатори или ремъци за смяна.
Като част от Toyota Hybrid Health Check, у нас се предлага проверка на хибридната система и хибридната батерия, за да се гарантира, че са в топ състояние. След тази годишна проверка вашата Toyota ще може да получи гаранция още 1 г./15 000 км в рамките на Hybrid Battery Extended Care, максимум до 10 години.
Не може да пропуснем и факта, че трансмисията е-CVT има по-малко компоненти от традиционната автоматична трансмисия, като допълнителни части са само батерия и инвертор.
Отговаряме и на въпроса за рециклирането, като Toyota рециклира над 90% от използваните батерии. И още един интересен факт: хибридите на Toyota отделят 80% по-малко смог-формиращи емисии спрямо среден нов автомобил само с двигател с вътрешно горене.
И ако Prius бе пионерът, голямата тежест да превежда Toyota през трудните времена вече 50 години пада върху плещите на Corolla. Последното, 12 поколение на най-продавания автомобилен модел в света предлага хибридно задвижване и за трите модификации на модела (хечбек, седан и комби). Хечбекът и Touring Sports предлагат два бензинови двигателя с хибридна технология – оптимизираният 1,8-литров мотор със 122 к.с. и чисто новият 2,0-литров агрегат, генериращ 180 к.с. За пръв път Corolla седан също идва с бензинов 1,8-литров двигател и електромотор.
Да защитава честта на Toyota в SUVсегмента се пада на RAV4. От появата си през 1994 г. до днес моделът извървя дълъг път, който го доведе и до предлагането на самозареждащо се хибридно задвижване (както и плъг-ин модификация). През 2018 г. цели 85% от купувачите на този модел в Западна Европа са избрали именно хибридната версия на RAV4. Новият 2,5-литров хибриден Dynamic Force двигател предлага 218 к.с. при версията с предно предаване и 222 к.с. във версията със задвижване на четирите колела AWD-i.
При кросоувърите Toyota има още един много важен хибриден играч, това е компактният C-HR, който получи нов двигател за тази година. Моделът бе лансиран през 2016 г., като за първата си година на пазара реализира 120 000 продажби в Европа, като 8 от всеки 10 продадени модела бе с хибридно задвижване. Историята на успеха продължава и днес с над 400 000 продадени автомобила.
Сега C-HR предлага втора, по-мощна хибридна система. Това е 2,0-литровата система Hybrid Dynamic Force. С максимална мощност 184 к.с. и емисии СО2 от 118 г/км (WLTP), тази система комбинира висока ефективност с съществено увеличение на мощността и още по-тихо и комфортно шофиране, дължащо се и на модернизираното окачване и намалените шумове и вибрации по време на движение
След 15-годишно отсъствие от европейския пазар, Camry отново води атаката на Toyota в европейския D/E сегмент. Новият модел разчита на 2,5-литрова система Hybrid Dynamic Force, генерираща 218 к.с. максимална мощност. Въпреки този параметър, Camry Hybrid отделя само 119 г/км емисии CO2 (WLTP), равняващи се на среден разход на гориво от 4,3 л/100 км.
За тези над две десетилетия Toyota усъвършенства и разгърна хибридната технология до степен, че днес марката предлага хибриден модел в почти всеки сегмент, като така удовлетворява нуждите на широк набор от клиентски нужди.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!