Как китайските EV поведоха развоя в целия бранш
Източник: iStock/Getty Images

Н яма спор, че през последните няколко години китайските електрически автомобили са една от най-горещите теми в бранша. Скоростта на тяхното развитие изглежда надвишава това, което останалият свят може да предложи и споровете в тази посока са все по-малко.

Как китайските производители успяха да постигнат това? Всъщност, те полагат усилия от много години, като отделиха доста време и средства, за да изградят основите на днешния си успех. И вече резултатите са неоспорими. Макар по-голямата част от китайските електромобили все още да се продават в рамките на страната, тяхната глобална експанзия тепърва ще набира инерция. И вече много от останалите производители се стремят да сравняват техните предложения с китайските.

Огромен пазар, който подхранва иновациите

Пазарът в Китай е огромен по своите мащаби и расте все по-бързо. Според прогноза на Китайската академия на науките, пазарът на т.нар. „нови енергийни превозни средства“, както страната нарича електромобилите (или EV), през 2025 г. ще надхвърли 16 млн. броя. Академията отбелязва, че растежът на местния пазар вече влиза в узряващата фаза и ще бъде по-плавен, като до 2030 г. по улиците на Китай ще има между 100 млн. и 160 млн. електромобила.

Износът също се увеличава все по-стабилно. Според данни на China EV100, за периода януари – ноември 2024 г., износът на автомобили от Китай е 5,84 млн. броя или 23% ръст. Амбициите на китайската автомобилна индустрия са да увеличи значително своето глобално присъствие и според Джан Йонвей, вицепрезидент и главен секретар на China EV100 (тинк-танк организация на автомобилния бранш в Китай), за целта производителите трябва да преминат от търговски към инвестиционен подход, съобщава China Daily. Добре е за производителите да създават партньорства с местни фирми.

Източник: iStock/Getty Images

Не трябва да се пренебрегва фактът, че паралелно с глобалната експанзия, производителите трябва да се борят и с все по-сериозната конкуренция на местно ниво. Китайските автомобилни производители са между 150 и 240 в зависимост от статистиката. Повечето от тях са съвсем млади, но пък са много нахъсани и „гладни“ за пазарен дял. А най-добрият начин за „отхапване“ от него е чрез иновации.

Много иновации

Характерно за китайските електромобили е високото ниво на технологии в тях. Колите стават все по-умни и именно разнообразието от технологични функции и възможности е едно от най-атрактивните средства за привличане на вниманието на клиентите. „Основният отличаващ фактор в следващата фаза ще бъдат умните технологии, където местните брандове в момента държат предимството“, казва и Джан.

Той казва, че тази година ще е решаваща за изкуствения интелект и неговото внедряване в жизнения цикъл на един автомобил. Това включва проучването и разработката на новите модели, производството им, продажбите, следпродажбеното обслужване, самите функции в колите.

И това е само една малка част от технологиите. Китайските коли предлагат и множество свързани услуги, а все повече от тях въвеждат и автономното управление. „Темпото на развитие на интелигентни автомобили в Китай надскочи очакванията на индустрията. През първата половина на 2024 г. навлизането на автономния от Ниво 2, плюс усъвършенстваните асистиращи системи в новите модели надскочи 55%“, казва Чен Цинтай, ръководител на China EV100. С други думи над половината от новите коли в страната вече предлагат поне ниво 2 на автономия.

Източник: iStock/Getty Images

А Уан Чуанфу, председател на борда на BYD, очаква през т.г. умните функции за управление да се превърнат в една от основните функции на новите автомобили и в сравнително скорошно бъдеще колите без автономни способности да се превърнат в нишови продукти. Той допълва, че в момента китайските EV водят световния пазар от гледна точка на иновации с три до пет години. Браншът трябва да се възползва от този стратегически прозорец, да продължи да развива иновации, зелени технологии и международно сътрудничество, казва Уан.

Годините неуморни усилия дават резултат. Ако за някои успехът изглежда случаен или плод просто на подценяване от страна на производителите в други страни, това не е точно така. Китайските автомобилни компании смениха целия подход към разработката и производството. Те съкратиха цикъла на разработка с години, популяризираха по-ефективни производствени процеси като гигапресите и обновяват моделните си гами по-бързо.

Подходът им към разработката и въвеждането на иновациите също е различен и следва повече методите на ИТ сектора, отколкото на автомобилостроенето. Това също означава по-бърза разработка и въвеждане на новите идеи. Резултатът е много голямо разнообразие от технологии в автомобилите – някои модели дори идват с дронове. Именно този смел подход към иновациите е в основата и на успеха, който, както казва Уан, е спечелил минимум три години преднина на китайските EV спрямо останалите. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в България

Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в България

България Преди 3 часа

Те могат да бъдат разгледани в четиринадесетте музея, които се включиха в изложбата

Сръбските студенти пристигнаха в Страсбург, изминаха 1300 км

Сръбските студенти пристигнаха в Страсбург, изминаха 1300 км

Свят Преди 3 часа

Повече от сто души се събраха на площад „Клебер“, за да ги приветстват

Нов сблъсък между Китай и Филипините

Нов сблъсък между Китай и Филипините

Свят Преди 6 часа

Китайската брегова охрана обяви, че филипинският кораб се е приближил твърде много

САЩ обявиха, че спират грантове, включително за България

САЩ обявиха, че спират грантове, включително за България

България Преди 6 часа

Държавният департамент отменя 1,7 млн. долара по програма за медийна грамотност

Доналд Тръмп-младши идва в България

Доналд Тръмп-младши идва в България

България Преди 7 часа

Той ще участва в среща на бизнес елита

ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН: Оставаме непоколебими

ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН: Оставаме непоколебими

България Преди 7 часа

Те са категорични, че България се нуждае от редовно правителство

Не е установена развалена храна в хотела в Сандански

Не е установена развалена храна в хотела в Сандански

България Преди 8 часа

БАБХ продължава да работи в координация с РЗИ – Благоевград

Митов: В  редиците на МВР има нужда от преподреждане

Митов: В редиците на МВР има нужда от преподреждане

България Преди 8 часа

Митов: Трябва да се обръща внимание на "феномени", които влияят негативно на образа на МВР

ДПС-ДПС спира подкрепата за управляващото мнозинство

ДПС-ДПС спира подкрепата за управляващото мнозинство

България Преди 9 часа

ДПД-ДПС: Ще обсъдим и подкрепата си за вота на недоверие

.

Софийските жилища поскъпват с 200% за 10 години

България Преди 9 часа

Как пазарът на жилища променя градовете ни

Никой не ни е канил в новите военни съюзи на Балканите

Никой не ни е канил в новите военни съюзи на Балканите

Свят Преди 9 часа

България е запозната с инициативата на Албания, Хърватия и Косово и внимателно анализира текста

От 1 май декларираме купени в чужбина автомобили пред НАП

От 1 май декларираме купени в чужбина автомобили пред НАП

България Преди 10 часа

Строителните материали, автомобилни части и торовете също са в Списъка със стоки с висок фискален рис

Любовта зад „Beautiful Things“: Коя е приятелката на Бенсън Буун?

Любовта зад „Beautiful Things“: Коя е приятелката на Бенсън Буун?

Любопитно Преди 10 часа

Бенсън има връзка с инфлуенсърката и актриса Маги Търмон от края на 2023 г.

Българин е загиналият с микробус в Дунав

Българин е загиналият с микробус в Дунав

Свят Преди 10 часа

Паспорт на 53-годишен български гражданин с инициали Ю. Х. Б. е намерен на мястото

Черногорски престъпен бос е арестуван в елитен квартал в София

Черногорски престъпен бос е арестуван в елитен квартал в София

България Преди 10 часа

По оперативни данни на полицията в Черна гора Люмович е идентифициран като предполагаем член на клана "кавачки"