Н яма спор, че през последните няколко години китайските електрически автомобили са една от най-горещите теми в бранша. Скоростта на тяхното развитие изглежда надвишава това, което останалият свят може да предложи и споровете в тази посока са все по-малко.
Как китайските производители успяха да постигнат това? Всъщност, те полагат усилия от много години, като отделиха доста време и средства, за да изградят основите на днешния си успех. И вече резултатите са неоспорими. Макар по-голямата част от китайските електромобили все още да се продават в рамките на страната, тяхната глобална експанзия тепърва ще набира инерция. И вече много от останалите производители се стремят да сравняват техните предложения с китайските.
Огромен пазар, който подхранва иновациите
Пазарът в Китай е огромен по своите мащаби и расте все по-бързо. Според прогноза на Китайската академия на науките, пазарът на т.нар. „нови енергийни превозни средства“, както страната нарича електромобилите (или EV), през 2025 г. ще надхвърли 16 млн. броя. Академията отбелязва, че растежът на местния пазар вече влиза в узряващата фаза и ще бъде по-плавен, като до 2030 г. по улиците на Китай ще има между 100 млн. и 160 млн. електромобила.
Износът също се увеличава все по-стабилно. Според данни на China EV100, за периода януари – ноември 2024 г., износът на автомобили от Китай е 5,84 млн. броя или 23% ръст. Амбициите на китайската автомобилна индустрия са да увеличи значително своето глобално присъствие и според Джан Йонвей, вицепрезидент и главен секретар на China EV100 (тинк-танк организация на автомобилния бранш в Китай), за целта производителите трябва да преминат от търговски към инвестиционен подход, съобщава China Daily. Добре е за производителите да създават партньорства с местни фирми.

Не трябва да се пренебрегва фактът, че паралелно с глобалната експанзия, производителите трябва да се борят и с все по-сериозната конкуренция на местно ниво. Китайските автомобилни производители са между 150 и 240 в зависимост от статистиката. Повечето от тях са съвсем млади, но пък са много нахъсани и „гладни“ за пазарен дял. А най-добрият начин за „отхапване“ от него е чрез иновации.
Много иновации
Характерно за китайските електромобили е високото ниво на технологии в тях. Колите стават все по-умни и именно разнообразието от технологични функции и възможности е едно от най-атрактивните средства за привличане на вниманието на клиентите. „Основният отличаващ фактор в следващата фаза ще бъдат умните технологии, където местните брандове в момента държат предимството“, казва и Джан.
Той казва, че тази година ще е решаваща за изкуствения интелект и неговото внедряване в жизнения цикъл на един автомобил. Това включва проучването и разработката на новите модели, производството им, продажбите, следпродажбеното обслужване, самите функции в колите.
И това е само една малка част от технологиите. Китайските коли предлагат и множество свързани услуги, а все повече от тях въвеждат и автономното управление. „Темпото на развитие на интелигентни автомобили в Китай надскочи очакванията на индустрията. През първата половина на 2024 г. навлизането на автономния от Ниво 2, плюс усъвършенстваните асистиращи системи в новите модели надскочи 55%“, казва Чен Цинтай, ръководител на China EV100. С други думи над половината от новите коли в страната вече предлагат поне ниво 2 на автономия.

А Уан Чуанфу, председател на борда на BYD, очаква през т.г. умните функции за управление да се превърнат в една от основните функции на новите автомобили и в сравнително скорошно бъдеще колите без автономни способности да се превърнат в нишови продукти. Той допълва, че в момента китайските EV водят световния пазар от гледна точка на иновации с три до пет години. Браншът трябва да се възползва от този стратегически прозорец, да продължи да развива иновации, зелени технологии и международно сътрудничество, казва Уан.
Годините неуморни усилия дават резултат. Ако за някои успехът изглежда случаен или плод просто на подценяване от страна на производителите в други страни, това не е точно така. Китайските автомобилни компании смениха целия подход към разработката и производството. Те съкратиха цикъла на разработка с години, популяризираха по-ефективни производствени процеси като гигапресите и обновяват моделните си гами по-бързо.
Подходът им към разработката и въвеждането на иновациите също е различен и следва повече методите на ИТ сектора, отколкото на автомобилостроенето. Това също означава по-бърза разработка и въвеждане на новите идеи. Резултатът е много голямо разнообразие от технологии в автомобилите – някои модели дори идват с дронове. Именно този смел подход към иновациите е в основата и на успеха, който, както казва Уан, е спечелил минимум три години преднина на китайските EV спрямо останалите.