В продължение на години телефонните измами са сериозен проблем в България. Всеки четвърти българин има поне един познат или роднина, който е бил мишена на телефонен измамник, показват данни на Kantar TNS. И макар напоследък тази дейност привидно да е в затишие, тя не е за пренебрегване или подценяване.
Телекомуникационната компания A1 се включва в борбата срещу телефонните измами с нова, безплатна услуга. Тя идва под формата на мобилното приложение A1 Guard и може да се използва от клиентите на всеки мобилен оператор в страната, както и на фиксираните телефони и устройства без операционна система за абонати на A1. Компанията стартира приложението като част от своята кампания за дигитална солидарност, предвид опасенията, че телефонните измамници може да адаптират своите сценарии с теми за коронавируса.
Как работи
Приложението A1 Guard може да се изтегли за Android и iOS. За Android то има два профила – Управляващ и Защитен, а за iOS Управляващ профил. Управляващият потребител може да защити до пет телефонни номера на свои близки, например на свои по-възрастни роднини, баби и дядовци. Те ще могат да получават обаждания от предварително избрани номера на доверени хора в т.нар. разрешен списък както обикновено. За всички останали номера, извън този Безопасен списък, важат няколко различни варианта за реакция при позвъняване към Защитен абонат.
Услугата A1 Guard е безплатна както за Управляващия потребител, така и за Защитения. Ето и повече подробности за двете роли:
Управляващ потребител
Управляващият потребител е този, който иска да предпази входящите повиквания на своите близки. Той може да защитава до пет номера, като за всеки въведе различен списък от 30 разрешени номера, които да избират свободно Защитения абонат. Номерата от разрешен списък могат да се променят по всяко време. Управляващият може да избере и три различни опции за реакция при входящо обаждане към Защитен потребител от номер, който не е от разрешения списък.
Първата е обаждането да се пропусне до Защитения потребител, но да е с различна предупредителна мелодия и картинка. Те са налични за Защитени потребители използващи Android телефон с инсталирано приложение А1 Guard. Ако Защитеният е абонат на А1и ползва услугата без приложение, обажданията се получават както обикновено без предупреждение.
Втората опция е пренасочване на неразпознато обаждане от Защитения към Управляващия потребител. Това е възможно за клиенти на А1 с абонаментен план.
Третата възможност е пълно блокиране на това обаждане и Защитеният потребител да не разбере за него.
И при трите опции, Управляващият винаги ще получава известие с информация за за номерата, датата и часа на обажданията от абонат извън разрешения списък към Защитения.
Защитен потребител
Защитеният потребител може да използва приложението A1 Guard с Android устройства или да ползва услугата без приложение, ако е абонат на А1. Преди номерът му да стане Защитен, той ще трябва да даде своето съгласие за целта. Ако използва приложението, просто трябва да избере опцията Защитен и да даде съгласие, когато получи заявката от Управляващия номер. Един потребител може да бъде защитен само от един Управляващ.
Ако Защитеният потребител използва фиксиран телефон, устройство, което не е с Android или не му е инсталирано приложението, може да даде своето съгласие чрез обаждане на безплатния номер 1441. Тази опция е само за клиенти на А1.
И в двата варианта Защитеният потребител трябва да даде съгласието си в срок до 48 часа. Ако не го направи, Управляващият ще трябва да изпрати нова заявка.
Действието на услугата
А1 Guard ще дава известия на Управляващия потребител всеки път, когато някой от Защитените от него номера получи обаждане от номер, който не е в списъка с предварително разрешени 30 контакта. Когато е избрана опцията за пренасочване, Управляващият ще може да отговори на обаждането и да разбере причината за търсенето.
Дори и да е избрана опция за блокиране, Управляващият ще получи известие за всеки опит за обаждане, което ще му позволи да разбере, ако един и същи номер многократно се опитва да се свърже със Защитения и да прецени дали е трябва да го добави в разрешения списък или има опит за измама.
Целта на A1 Guard не е да замени полицията. Приложението намалява риска от телефонни измами за близките, но в случай на установяване на реален опит за измама, Управляващият трябва да се свърже с полицията чрез телефон 112 и да подаде сигнал. Услугата ще помогне за намаляване на опасността и ще даде повече спокойствие на потребителите и техните възрастни роднини.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!