Стоян Каранлъков има близо 20 години професионален опит в телекомуникационния сектор. От 15 септември 2021 г. той поема поста Главен търговски директор на Vivacom.
Разговаряме с него за новите нужди да потребителите, навлизането на 5G мрежата и как се печели доверието на крайния потребител.
Г-н Каралъков, какви са най-актуалните тенденции при продажбите на телеком продукти и услуги?
Безспорно, все по-голямото навлизане на 5G мрежата развива пазара. Технологията има огромен потенциал за напредъка на редица сектори – от умните градове, през автоматизация и оптимизация на производствени процеси, масовото въвеждане на автономни роботи и машини, до развитието на изкуствен интелект и приложения за целите на образованието, телемедицината, земеделието и много други. В същото време предимствата за крайните потребители също са налице. Те ще получат изцяло нови възможности за работа, учене и забавление от разстояние благодарение на предимствата на 5G спрямо предишното поколение мобилни мрежи. А те са по-ниската латентност (времезакъснение), увеличен капацитет, гарантиращ качествена връзка, независимо от натовареността на мрежата, както и по-високата скорост.
Според проучване1 на потребителските нагласи спрямо 5G, което проведохме тази година, 79% от българите биха искали да използват мрежата в ежедневието си и това е една от най-актуалните тенденции на пазара.
Каква е стратегията на Vivacom относно развитието на дистрибуционната ви мрежа?
Към момента имаме 217 обекта в цялата страна и екип от над 1000 души, които се грижат нашите настоящи и бъдещи клиенти да имат перфектно потребителско изживяване във физическите точки на контакт с компанията. И тук, както и в цялостната стратегия на телекома, на фокус е клиентът, като мисията ни е да осигуряваме качествени телекомуникационни услуги и продукти и най-доброто обслужване. Вярваме, че това е наистина важно и така се печели най-ценната валута в търговията – дългосрочно доверие. Наскоро обновихме магазините си с модерен и функционален дизайн, така че да предложим на потребителите възможност да тестват лично нашите продукти и услуги. Ще продължим да ги развиваме в тази посока. Успоредно с това в компанията все повече набират сила и темп алтернативните канали за продажба – по телефона и посещения на адреси, с цел запознаване на клиентите с актуалните ни предложения по най-практичния за тях начин. Във VIVACOM силно вярваме в тях като допълнително средство за обслужване на още повече клиенти и съобразено с тяхното удобство, време и нагласи. И тук отново залагаме на изграждане на силно доверие към тези дистрибуционни канали от страна на клиентите.
Бумът на електронната търговия предефинира продажбите на дребно, особено след настъпването на световната пандемия – как се отразява това на физическите ви магазини?
Успешният подход за всяка компания е да предложи комбинация от онлайн и офлайн възможности за контакт с клиентите си. Двата канала за продажби не се конкурират по между си, а се допълват, ако се използват правилно. Да, онлайн пазаруването и управлението на услуги е във възход, защото е по-бързо и в много случай по-удобно. Всичко се случва с няколко клика, ние осигуряваме и безплатна доставка за продукти, поръчани през сайта ни. Но когато клиентите искат първо сами да пробват даден продукт или услуга, да го разгледат на живо или имат нужда от професионална консултация преди да вземат решение, физическите магазини са добрият избор за тях.
Как Vivacom отговаря на нарастващите потребителски очаквания?
Следваме стратегия за осигуряване на масова достъпност до новата технология в няколко посоки. На първо място е инфраструктурното обезпечаване: използвайки най-добрите световни практики в тази посока, още в края на миналата години пуснахме първата търговска 5G мрежа в България, а днес тя е най-голямата в България, с покритие в над 200 населени места и курорта2. И вътрешните ни анализи, и специално проведено от агенция „Прагматика” тематично проучване показват, че покритието е основният критерий за използване на 5G мрежата (за две трети от българските потребители, според данните на изследването). Те търсят сигурност и стабилност на връзката, независимо от мястото, където се намират. А ние им го предоставяме, и то без допълнително заплащане към мобилния план. Разбира се, не пропускаме и устройствата, съвместими с технологията, които тепърва навлизат на пазара. И тук залагаме на достъпност, ефективност и инвестиции в иновации, като крайните 5G устройства в портфолиото на Vivacom вече са 40 и продължават да се увеличават всеки месец в различните ценови класове – от топ моделите на Apple и Samsung във високия сегмент, до модели в средния клас на Xiaomi, Мotorola, Nokia и други производители.
За да направим най-желаните 5G модели достъпни за повече хора, предлагаме и атрактивни оферти за смартфони на изплащане до 36 месеца с много добро предимство в цената на месечната вноска в комбинация с мобилен план от Vivacom.
Телекомуникационният пазар продължава да бъде силно конкурентен, a потребителите да имат все по-високи очаквания към отношението и услугите, които получават. Нашата стратегия е да следваме най-високите стандарти в бранша, като предоставяме масово достъпни и иновативни услуги и продукти на нашите клиенти и партньори, които носят и добавена стойност за тях.
1 Информация за проучването може да бъде намерена на: https://www.vivacom.bg/bg/files/16859-infographic-5g-research.pdf
2 Най-голямо покритие на 5G мрежа след сравнение по публично достъпна информация към 16.08.2021 г. за 5G покритието на операторите по брой населени места и курорти. 5G мрежата е достъпна за всички настоящи и бъдещи клиенти с мобилни абонаментни планове и съвместими устройства. Повече информация на vivacom.bg