К амарата на представителите в американския Конгрес приключи продължилтоо 16 месеца разследване на практиките на ИТ гигантите в САЩ. Проверката препоръчва промени в законите и нови регулации, които може да доведат до сериозни промени при ИТ гигантите, съобщава CNBC.
Жертвите на криптовируси не съобщават на полицията
Причината е, че според проверката, Apple, Amazon, Facebook и Google са станали много големи и се "наслаждават" на своеобразен монопол. Макар практически никоя от компаниите да не е монопол, позицията ѝ е такава, че тя има властта на такъв, смятат проверяващите.
Докладът, който е близо 450 страници, включва резултатите от интервюта и изслушвания на представители на компаниите, както и преглед и анализ на 1,3 млн. документа, които са прегледани по време на разследването. Предложени са много промени, включително създаване на възможност големите компании да бъдат "структурно разделяни", т.е. бизнесните им да бъдат отделяни на по-малки звезна, за да се намали влиянието им на пазара.
Предлага се и промяна с разглеждането на сливанията на големи компании. Например автоматично да се приема, че това ще пречи на конкуренцията и да се заставят компаниите, които участват в сделката, ясно да докажат, че това не е така. В момента се прави обратното и регулаторът трябва да се опита да докаже, че сделката ще пречи на пазара.
Кибератаки може да забавят ваксините за Covid-19
Сред предложените промени е още ограничаване на възможностите компаниите да изтъкват своите услуги и да бъдат мотивирани да предлагат реални условия на всички. Също така да се гарантира, че услугите им ще са съвместими с конкурентните и др.
Обърнато е внимание и на всяка от споменатите компании. За Facebook е казано, че се наслаждава на монополна власт в сферите на онлайн рекламата и социалните мрежи. Също така е споменато изказването на бивш служител на Instagram, който е завил, че една от идеите на Facebook е била да направи така, че Facebook и Instagram да не се конкурират помежду си. Самата компания отговаря, че тя е "история на американския успех" и че се конкурира с голям брой услуги за вниманието на милиарди хора. "Регулаторите преглеждат внимателно всяка сделка и с право не са открили никакъв проблем да спрат която и да е от тях", казва компанията.
За Amazon е споменато, че има монополна власт върху повечето доставчици и по-малки търговци, които използват онлайн магазина ѝ. Докладът изчислява, че пазарният дял на Amazon в САЩ върху онлайн пазаруването е между 40% и 50%. Проверяващите казват, че компанията често действа срещу по-малките търговци и макар публично да ги нарича "партньори", в собствените си документи ги определя като "вътрешни конкуренти". Компанията отговаря, че "приемането, че успехът идва само заради пречене върху конкуренцията е просто грешно". Тя смята, че има предостатъчно доказателства, които показват, че Amazon не пречи, а помага на малкия бизнес и намеса на регулаторите може да остави търговците без онлайн платформата.
За Apple е споменато, че има монополна власт в дистрибуцията на приложения за iOS. Проверяващите отбелязват, че екосистемата на Apple е донесла "значителни ползи" на потребителите и разработчиците, но и че Apple използва платформата, за да налага ограничения и бариери на конкурентите и да налага своите собствени предложения, както и да изисква висок такси в онлайн магазина си. Apple отговаря, че чрез магазина си е дала достъп до нови пазари и възможности. Компаният изтъква, че през миналата година само в САЩ App Store е генерирал 138 млрд. долара и над 85% от тях са отишли към разработчиците, а таксите на Apple са в рамките на пазара.
Според проверяващите Google има монополна власт в онлайн търсенето и рекламите при търсене. Компанията е описана като "екосистема от взаимосвързани монополи". Изтъкнато е, че компанията следи в реално време информацията на различни пазари и има "почти перфектно" анализиране на пазара. Проверката твърди още, че "в някои случаи" компанията "тайно" е направила програми, които да следят конкурентите ѝ, като е направила и високи бариери, които да пазят позицията ѝ. Компанията е обвинена е "източване на трафик", чрез ограничаване на нормалните посещения за сметка на платените реклами в резултатите на търсачката си.
Google отговаря, че продуктите ѝ са безплатни и милиони американци ги използват, а компанията е инвестирала милиарди в разработката им. "Конкурираме се честно в бързоразвиваща се и много конкурентна индустрия. Не сме съгласни с доклада, който включва остарели и неточни твърдения от комерсиални конкуренти за търсачката и други услуги", казва говорител на компанията.
Хакерите използват нови, все по-сложни атаки
Хакери неволно убиха пациент в болница с криптовирус
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!