В продължение на много години абонаментът за мобилни услуги можеше да се обясни лесно: Човек плаща, за да получи няколко конкретни неща. Обикновено това бяха гласови разговори, SMS-и и в последствие MMS и мобилен трафик на данни.
Бързото развитие на смартфоните и навлизането им във все повече сфери от ежедневието обаче създаде много нови възможности. За много голяма част от хората смартфонът е основното им дигитално устройство и средство за информация, забавление и интернет сърфиране.
Данни на компанията Oberlo показват, че през 2020 г. 52% от потребителския интернет трафик по света е генериран през смартфони. Към февруари 2021 г. делът се покачва до над 54.5%, а очакванията са до края на годината да достигне 56%.
Различни интереси
Използването на интернет през смартфон има своите специфики. Хората често разчитат на мобилната връзка за бързи отговори. Именно затова около 60% от всички търсения в САЩ се правят през смартфон, показват данни на Hitwise.
Обикновено се търси по-специфична и локална информация през телефона. Престоят в интернет страниците е по-кратък. Хората обикновено са много по-насочени в целите си при сърфирането в интернет през телефон и по-рядко прекарват време просто в разглеждане на страници.
За сметка на това потребителите прекарват доста време в социалните мрежи именно през мобилен телефон. Около 80% от сърфирането в социални мрежи става именно през смартфон, казва TechJury. Хората прекарват средно по 2 часа и 24 минути на ден в социалните мрежи.
Повече свобода
Навлизането на неограничените планове обаче променя това. Когато не трябва да се притесняват за изразходен трафик, потребителите започват да използват все повече услуги. Данни на marketing charts показват, че около 50% от американците вече стриймват филми и ТВ предавания през мобилните си телефони. През 2020 г. има лек спад, който е очакван заради ограничителните мерки.
Но когато хората са в движение и разполагат с неограничен план, консумацията на данни е по-голяма. Това не е изненада, но показва, че потребителите се чувстват по-свободни. А това създава желание за използване на още и повече услуги.
Когато добавим и навлизането на 5G с по-високите скорости и ниската латентност, очакванията към мобилното потребление на интернет са за много сериозни ръстове. Хората ще очакват да могат да правят практически почти всичко през смартфоните си и ще възприемат мобилния интернет като неограничена наличност както е домашната връзка.
Необходимост от адаптация
Всичко това мотивира телекомите да се адаптират още от сега към тези промени. Навлизането на 5G мрежите е неизбежно и вече се случва включително и в България. Традиционните мобилни планове не са достатъчни, за да отговорят на потребителите.
Ръстът на потреблението на интернет ще означава и повишаване на използваните услуги: онлайн телевизия, стрийминг на видео, музика и т.н. Използването на толкова много услуги обаче означава и разходи. А телекомите от много време не са просто „мобилни оператори“. Те са компании за все повече дигитални услуги и съответно адаптират абонаментните си планове към тези реалности.
А1 например разширява своите планове с допълнителни услуги, които потребителят може да активира без да плаща допълнително за тях. В зависимост от плана, те могат да са от една до три такива услуги, и включват достъп до онлайн телевизия, стрийминг на музика и др. Те осигуряват до 10 000 МВ трафик към тези услуги. Пример за това са новите мобилни планове А1 ONE. Телекомът има и един неограничен (минути и мегабайти без лимит на скоростта) план включително и в 5G, но той е предназначен за по-сериозните потребители на мобилни данни и услуги.
Важна стъпка е и по-голямата гъвкавост и интерактивност. Потребителят може да управлява услугите си бързо и лесно. Тук е мястото на мобилните приложения на телекомите. „Моят А1“ например позволява на клиентите да избират кои от тези допълнителни услуги да използват и могат да ги сменят всеки месец.
Чрез подобни възможности потребителите могат да извличат максимума от плана, за който плащат, и да използват именно услугите и функциите, които им трябват, без парите им да отиват и за неща, които не са им нужни. Такива предложения могат да се окажат трайна тенденция, която тепърва ще се развива с още новости, които да привличат вниманието на клиентите.