И ма ли граница между бизнеса и морала при ИТ гигантите? Това е въпрос, който все по-често се задава от политици, институции, най-различни организации и анализатори. А през последната година фокусът върху действията на ИТ компаниите и видяното никак не се харесва на задаващите този въпрос.
Тим Бърнърс-Лий: Битката за Интернет е най-важната кауза
Интернет навършва 30 години на фона на много проблеми
Дори като изключим поредицата от скандали с Facebook, другите ИТ гиганти също имаха и имат доста проблеми. Amazon, Google и Microsoft също трябваше да обясняват за действията си и бяха критикувани, че поставят бизнеса и печалбите на първо място. И трите компании предизвикаха недоволството на собствените си служители, след като се появиха информации, че разработват и предлагат технологии и изкуствен интелект за военните и полицията.
Проблем след проблем
Google освен това се оказа и в центъра на два други скандала. Единият покрай информацията, че разработва цензурирана версия на търсачката си за Китай, а другият за бездействие и дори заобикаляне на вътрешните правила на компанията в полза на топ мениджъри, срещу които е имало оплаквания от служителки за сексуален тормоз и дискриминация.
Google: ЕС може да отреже 45% от трафика към новини
Неочакван развой препъна "данък линк" в ЕС
А през тази седмица NBC News публикува и свое разследване, в което твърди, че компании като IBM и други ИТ гиганти използват качените във Flickr снимки на хората, за да обучават своя изкуствен интелект за лицево разпознаване. Тънкият момент е, че компаниите използват само снимките, които са качени с т.нар. Creative Commons лиценз, т.е. авторите им нямат претенции към бъдещите употреби на кадрите. Въпреки това Creative Commons като лиценз не е предвидил използването на снимките за анализ от изкуствен интелект, а никой не е потърсил авторите да ги уведоми, че кадрите им се използват и за това.
Apple междувременно успява да остане встрани от тези скандали. Вместо това компанията и особено нейният изпълнителен директор Тим Кук, използва всяка удобна възможност, за да заяви колко важна е защитата на личните данни. Apple дори превръща защитата на устройствата си в рекламно послание, а Кук редовно призовава потребителите да се борят за личните си данни и да изискват повече от технологичните компании.
Apple спря и вътрешните приложения на Google
Apple блокира вътрешните приложения на Facebook
Политиците също виждат увеличаващата се чувствителност на хората по темата и се включват все по-активно. През миналата година те нееднократно искаха обяснения от ИТ лидерите и започнаха да говорят все по-често за въвеждането на повече и по-строги регулации в бранша.
А наскоро американският сенатор и потенциален кандидат за президент на САЩ Елизабет Уорън открито и активно заговори, че ИТ гигантите трябва да се разцепят на по-малки компании, което ще намали тяхното влияние и ще ги направи по-лесни за контролиране от институциите и обществата.
Тежки времена напред
Всичко това са най-големите страхове на ИТ индустрията. Нещо, което тя от десетилетия всячески се опитва да избегне и да забавя максимално. Реакциите и в момента са такива. ИТ гигантите често казват, че въвеждането на регулации заплашва конкурентоспособността и разработването на нови технологии.
Няма да има повече големи иновации, ако регулациите действат като примка, предупреждават компаниите. С изключение на Apple, като Кук отново казва, че е "за" известни регулации, които да внесат баланс и да върнат доверието на хората в ИТ бизнеса. Кук изтъква, че може една компания да печели пари и да се развива и без да държи данните на потребителите като заложник.
Тим Кук: Време е всички да защитим личните си данни
Годината, в която ИТ гигантите бяха „напляскани“
За ИТ гигантите предстои труден период. Те ще трябва да приемат, че вече не са просто звездите на фондовите борси и машини за пари. Днес техните услуги се използват от милиарди хора и други бизнеси и това ги превръща в повече от компании, чиято единствена цел е да се развиват. Самите ИТ гиганти постоянно казват, че са наясно, че вече имат повече отговорности пред глобалното общество.
Действията им обаче продължават да изглеждат предимно като мотивирани най-вече от желанието да виждат цените на акциите им да растат нагоре и да създават поредния нов мултимилиарден бизнес.
И докато това е очаквано и нормално желание за всяка компания, то не винаги е съвместимо с т.нар. "социална отговорност". Тя изисква не само нови услуги и технологии, които да помагат на обществото, но включва и взимането на някои решения и компромиси, които не са в пълен интерес на бизнес целите на дадената компания. Постигането на баланс между двете е предизвикателство, но колкото по-бързо ИТ компаниите го намерят, толкова по-добре ще е за техния дългосрочен бизнес.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!