Г ласът на човек крие много повече тайни, отколкото той може да предположи. При това не става дума просто за интонацията. От гласа може да се разбере повече не само за настроението на човек, но и за неговия характер и дори здравословно състояние. Именно затова гласът се превръща в нова мишена на жадните за данни компании, отбелязва The Verge.
Лицевото разпознаване в Ню Йорк с грандиозен провал
Човек не може без технологии, но и те не могат без него
С помощта на изкуствен интелект вече има възможност да се анализира гласът на човек и да се разбере повече за него. Това отваря възможности за създаването на нови услуги.
Приложението CompanionMx например анализира гласа на потребителя и преценява дали той не показва ранни признаци на депресия. "Не е толкова важно какво казваме и как го казваме. Анализират се звуковите вълни, които излизат от гласовите струни", коментира Чарлс Мармар, ръководител на Департамента по психиатрия на кадредата по медицина на Университета на Ню Йорк.
Данните или парите - дилемата на дигиталния свят
Зукърбърг поиска глобална регулация на Интернет
Той е сред основоположниците на този тип анализи, които се извършват чрез наблюдението на поредица от критерии. Сред тях е тонът на гласа, скоростта на говорене, начинът на подчертаване на някои думи и дори паузите между думите. С помощта на изкуствен интелект и машинно обучение Мармар е идентифицирал още 18 други индикатора.
Технологията на Мармар е в сравнително ранна фаза на развитие. За да са достатъчно точни, анализите се нуждаят от висококачествени записи на гласовете и помощта на суперкомпютър. Освен това индикаторите могат да откриват най-вече депресия, биполярни разстройства и други сходни психически проблеми.
Методът обаче може да се използва и за създаване на приложения, които да помагат на хората в реално време. Подобно е приложението на CompanionMx, което за сега се предлага само на лекари.
Компанията VoiceSense е обще по-амбициозна. Тя работи по технология, която да създава много по-подробен анализ на гласа на потребителя. Той ще може дори да предвижда колко вероятно е той да плати кредита си или каква е вероятността даден служител да напусне.
Според Мармар не трябва да се бърза. Ако компаниите пуснат подобни услуги твърде рано, без тяхната технология да е доказана и с висока прецизност, може да се създадат повече проблеми, отколкото предимства. Например погрешни оценки за дадени потребители. А не липсва и просто прекомерното навлизне в личното пространство. Един сравнително скорошен ден може да се окаже, че човек вече е анализиран дори и докато говори за неща, за които не подозира и може да не иска да споделя с никого.
Google закри етичния AI екип заради... етични проблеми
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!