П рез последните години т.нар. "инфлуенсъри" се радват на много голяма популярност. Толкова голяма, че някои от тях изкарват десетки и дори стотици хиляди долари само за една публикация в профила си в Instagram например. Очаквано, това се превръща в апетитна идея за мнозина, като в последно време има голям ръст на фалшиви "инфлуенсъри", съобщава онлайн изданието ZDNet.
Мястото с красиви залези, на което всеки иска да се снима
С думата "инфлуенсъри" се определят хората, които са известни в социалните мрежи и имат голям брой последоватеи. Това ги прави влиятелни личности, което всъщност означава и думата "инфлуенсър", но те предпочитат да се наричат с чуждицата и у нас.
Интернет знаменитостите могат да имат по няколко милиона и дори по няколко десетки милиона последователи в социалните мрежи. Това ги прави особено атрактивни за компаниите, които търсят нови начини да рекламират продуктите си на повече хора.
Очакванията към изкуствения интелект са нереалистични
Сайтът 8chan - предпочитано място за опасни престъпници
И докато някои "инфлуенсъри" са откровени и не крият кои техни публикации са рекламни, то други злоупотребяват с позицията си. Те изискват от фирмите безплатни продукти или пътувания (освен хонорара), за да публикуват положителни неща за брандовете.
От тези привилегии искат да се възползват всякакви "инфлуенсъри" дори и тези с няколко десетки хиляди последователи. Те не винаги искат хонорар, но пък искат да бъдат канени по събития и да им се покриват разноските. Това им позволява да се рекламират пред собствената си аудитория, че са търсени и актуални, което се надяват да доведе до увеличаването ѝ.
Пари на вятъра
Резултатът е, че само през 2019 г. компаниите ще похарчат 8,5 млрд. долара за "маркетинг чрез "инфлуенсъри", казва компанията Mediakix. Анализаторите прогнозират още, че през 2020 г. сумата ще достигне 10 млрд. долара.
Оказва се обаче, че има и доста измами. Някои "инфлуенсъри" обаче имат голям брой фалшиви последователи, т.е. празни профили и ботове, чиято единствена функция е да "надуват" общия брой почитатели на дадената личност. Средно 15% от последователите на всяка онлайн знаменитост са фалшиви.
Според Mediakix консервативната оценка сочи, че поне 1,3 млрд. долара на година се оказват похарчени напразно за рекламиране пред празни профили. Индиректните разходи може да са още по-големи.
Селена Гомес: Социалните мрежи са ужасни
Анализаторите посочват, че някои "инфлуенсъри" прибягват до най-различни методи, за да генерират последователи. В интернет има дори специални услуги, които осигуряват последователи срещу заплащане. Някои такива услуги твърдят, че последователите им са реално или не дават никакви подробности. Обикновено цените варират според социалната мрежа, като могат да са от 16 долара за 1000 последователи в Integram до $49 за 1000 абонати в YouTube.
Социалните мрежи забраняват използването на подобни методи за трупане на почитатели. Тези, които ги използват, рискуват най-малкото фалшивите профили, които ги следват, да бъдат изтрити, но може и техният собствен профил да бъде закрит, ако злоупотребата е голяма.
САЩ започват разследване срещу ИТ гигантите
Учени: социалните мрежи не вредят на тийнейджърите
Това обаче се случва сравнително рядко. Затова все повече компании започват да наемат фирми, които да проверяват "инфлуенсърите" преди те да рекламират при тях. Подобно проучване на Ritz Carlton например показва, че при неуточнен брой "инфлуенсъри", при които компанията е рекламирала преди, всъщност имат 78% фалшиви фенове.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!