Facebook обяви, че включва България и Унгария в мащабната си платформа за проверка на фактите в публикациите, които се споделят в социалната мрежа. Това означава, че публикациите от потребители, сайтове, медии, страници и групи ще подлежат на проверка при определени условия.
Основен фокус попада върху т.нар. подвеждаща информация - публикации, които потребителите може да споделят неволно без да знаят, че всъщност не са коректни. Например снимка, за която се твърди, че е от дадено събитие, а всъщност е от съвсем друго.
Троен подход
Facebook има три елемента в стратегията си. Първо е премахване на фалшивата или опасна информация. Например публикации, които може да доведат до насилие в реалния свят, манипулирано видео и т.нар. deep fake клипове, конспиративни мрежи, реч на омразата и т.н.
Втората стъпка е намаляване на разпространението на подвеждащата информация. Това са публикации, чийто факти са оспорени или доказани като неверни. Разпространението на такива публикации се намалява и то ще достигне доста по-малко потребители.
"Фейсбук" плаща 650 млн. долара по извънсъдебно споразумение
Третата стъпка е информиране на потребителите. Това става чрез различни методи. Например бутоните за допълнителен контекст за дадена публикация и авторът ѝ. Също така тук попадат и маркерите за фалшиви новини и предупрежденията за потребителите, когато искат да споделят маркирана като подвеждаща информация.
Как става проверката
В момента Facebook има над 80 партньорства с независими организации, които проверяват фактите на 60 езика, казва Софи Еърс, мениджър на развитието на стратегически партньорства на компанията. Най-голяма е мрежата в Европа - над 30 държави, като сега към тях се присъединяват Унгария и България.
Facebook държи информацията да се проверява от независими организации, "Не смятаме, че само една компания или само едно праителство трябва да решава кое е вярно и кое не", казва Алис Будисатрижо продуктов мениджър на Facebook с отговорност за политиката и правилата на социалната мрежа относно подвеждащата информация.
Тим Кук не се притеснява от разследванията срещу Apple
Всички проверяващи организации членуват в Международната мрежа за проверка на факти (IFCN) и са сертифицирани от нея. Конкретно за България публикациите ще се проверяват от AFP с един експерт на място и подкрепата на още около 100 души проверяващи за различните държави и мрежата от журналисти на агенцията.
Проверка може да бъде инициирана по два начина. Първият е чрез сигнал от потребители. Те може да попаднат на публикация, която поражда съмнението им и да подадат сигнал чрез падащото меню в горния десен ъгъл на всеки пост.
Facebook ще намали политическото съдържание
Вторият е по собствено желание на проверяващия. Всеки проверяващ има свободата да преценява кои публикации да проверява, но трябва да се съобразява и с конкретни критерии. С приоритет са публикации по значими теми, които бързо набират популярност (популярни още като "вирусни"). Проверяващият има на разположение и инструмент на Facebook, чрез който може да следи кои теми набират скорост, какво привлича вниманието на потребителите. Също така може да бъде предупреден и от изкуствения интелект на социалната мрежа, ако той засече потенциално подвеждаща или фалшива публикация.
На базата на своята проверка, проверяващият поставя оценка на дадения пост. В зависимост от тази оценка Facebook предприема следващите стъпки. Публикацията може да получи маркер за потенциално подвеждаща, за доказано подвеждаща, както и да бъде ограничено разпространението ѝ или да бъде премахната напълно. Първоизточникът ѝ също ще бъде предупреден, а при неколкократни нарушения, ще бъде и наказан.
Какво значи това за потребителите
Facebook подчертава, че никой няма да следи дали личните публикации на даден човек. Проверяващите трябва да се съсредоточават върху новини и информация от голямо значение и със сериозни проблеми във фактологията им. Дребни неточности в репортаж например няма да бъдат наказвани.
Няма да се проверяват публикации, които са лично мнение, хумор, изкуство и т.н. Все пак компанията казва, че е нясно и с опитите на потребители да представят подвеждаща информация като лично мнение, но с цел да манипулират хората. Подобни публикации също ще се наказват.
Изключение за политици, но с едно наум
Изказванията на политиците няма да подлежат на фактологична проверка. "Смятаме, че това е правилното решение. В демократичните общества политиците трябва да бъдат отговорни пред хората, а медиите и сега внимателно проверяват всяка тяхна дума", казва Будисатрижо. Тя допълва, че ще се проверяват новините за изборите от гледна точка на фактите. Подчертава още, че политиците не са освободени от отговорност да спазват останалите правила на платформата.
Изказвания, които призовват към насилие, реч на омразата и т.н., ще санкционират дори и да са направени от политик. Също така политиците няма да могат да споделят публикации, които са маркирани като подвеждащи.
Има ли ефект
Имайки предвид колко много публикации се споделят и разпространяват във Facebook, подобна инициатива е изправена пред сериозно предизвикателство. Проверяващите трудно могат да смогнат на всички сигнали и затова следват предварително зададени критерии за приоритизация.
Всеки проверяващ се съсредоточава върху поверената му страна, например България и ще следи местните новини. Facebook казва, че много от новините са с международен отзвук или значение и веднъж проверени, оценката за тях се прилага навсякъде. Това спестява време на проверяващите и по-бързо разпространява коректната информация до потребителите.
Зукърбърг: Apple е основният конкурент на Facebook
Например, ако дадена снимка бъде оценена като подвеждаща, всички нейни копия автоматично ще бъдат маркирани. Facebook споделя, че миналата година чрез проверка на 10 000 потенциално подвеждащи публикации за коронавируса, са били намерени общо 177 млн. единици съдъражание, които са били премахнати или ограничени от алгоритмите.
Използва се и изкуствен интелект, който е обучен да разпознава потенциална подвеждаща информация. Нейното разпространение се ограничава докато не бъде проверена от независим партньор.
Всичко споменато дотук важи и за спонсорираните и платените публикации. Те също могат да бъдат проверявани и ако не са коректни, ще бъдат премахвани. Страниците с няколко нарушения накрая ще загубят правото си да плащат за реклами, както и да печелят от реклами. За честите нарушители има и допълнителни наказания, включително сериозно и трайно ограничаване на всички техни публикации. Проверителите няма да премахват профили или страници от социалната мрежа.
Целта на програмата е да се противодейства и на кампаниите за дезинформация. Те често разчитат на незнанието на потребителите и ги превръщат в разпространители на измамите си. Чрез проверката и предупреждението на хората, рискът се намалява. Именно затова ще се проверява всякакво съдържание, включително снимки и видеа, набиращо популярност бързо. Оценките ще влияят и в Instagram.
ЕС представи нов план за регулация на ИТ гигантите
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!