Е вропейският съюз прие нови правила за ИТ гигантите. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен определи новоприетия Закон за дигиталните услуги като "исторически", съобщава CNBC.
Законът е съгласуван между страните-членки и Европейския парламент. Той въвежда нови, по-строги изисквания към ИТ гигантите за съдържанието, което се публикува и разпространява през техните платформи.
"Законът ще актуализира правилата за всички онлайн услуги в ЕС. Той ще гарантира, че онлайн средата ще остане сигурна, ще защитава свободата на изразяване и възможностите за дигиталните бизнеси. Той дава практическо приложение на принципа, че каквото е нелегално офлайн, трябва да бъде нелегално и онлайн. Колкото по-голяма е онлайн платформата, толкова по-голяма е и отговорността ѝ", казва Лайен в официалното съобщение.
Meta очаква метавселената да се развихри до 10 години
Законът предвижда множество правила за онлайн платформите. Те ще трябва да имат нови и ясни процедури какво правят и как премахват нелегално съдържание като реч на омразата, подкани към тероризъм, сексуално насилие над деца и др. За онлайн магазините и платформите има и допълнително изискване да въведат механизми, които да не позволяват продажбата на нелегални стоки.
Друго изискване ще бъде насочено към онлайн рекламите. Законът забранява подбор и насочване на онлайн реклами на базата на пол, раса или религия. Специално насочване на реклами към деца също се забранява, както и практики за "насочване" на потребителите към конкретни продукти или услуги чрез намеци, препратки и т.н.
Apple обвини Facebook в лицемерие
Meta платила за очерняща кампания срещу TikTok
Законът предвижда и солени глоби при неизпълнение на правилата. Глобата може да е до 6% от световния годишен оборот. Също така компаниите могат да бъдат заставени да предадат информация за алгоритмите си, както и дори да бъдат таксувани до 0,05% от годишния си оборот всяка година за покриване на разходите за мониторинг. Конкретните изисквания и глоби варират според размера на компанията.
Официално ИТ гигантите са лаконични. Пред Reuters Google коментира, че "детайлите ще са важни" и ще работи "заедно със законотворците, за да опишем оставащите технически детайли правилно, за да гарантираме, че законът ще работи за всички". Според доклад на Corporate Europe Observatory и Global Witness, ИТ гигантите са лобирали усилено през последните години, за да променят детайли в закона спрямо техните интереси, съобщава TechCrunch. Само миналата година петте ИТ гиганта Apple, Amazon, Google, Meta и Spotify са похарчили над 27 млн. евро за лобизъм, твърди докладът.
Компаниите също така са описвали проблеми и слабости в законите, които улесняват заобикалянето на правилата. Например обобщаването на потребителите в други групи, които отново позволяват насочване на реклами, аргументиране, че те не събират данни за възрастта им и др.
ЕС иска да забрани анонимните криптовалути
Идва ли ерата на сплинтернета и какво е това
Законът трябва да влезе в сила през 2024 г. Той е отделен от Закона за дигиталните пазари, който също беше приет наскоро и има дори по-сериозни глоби.
Meta подготвя първите си умни очила за 2024 г.
Meta разработва собствена криптовалута
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!