О нлайн предаванията, известни като подкаст, далеч не са нещо ново. Те датират от години, но едва сега започват да придобиват истински голяма популярност и да се превръщат в сериозен бизнес.
5 приложения, които ще ви помогнат през 2019 г.
Какво ще ни предложи ИТ индустрията през 2019 г.
Терминът "подкаст" се въвежда през 2004 г. от британския журналист Бен Хамърсли, който комбинира думите iPod и "broadcast". Причината е, че именно MP3 плейърът на Apple iPod популяризира идеята човек да може да си направи аудио предаване и да го разпространява онлайн.
Затова дълго време подкастовете се свързват с iPod и Apple като цяло. Компанията умело усеща тази връзка и я засилва, като превръща подкастовете в голяма категория в онлайн магазина на платформата iTunes.
Без телефон или без душ - много хора избират второто
Реално обаче, всяко аудио и/или видео предаване, което се създава за интернет разпространява по мрежата, може да се нарече подкаст. А с увеличаващата се популярност на социалните мрежи и онлайн видео платформите като YouTube, все повече хора виждат в подкастовете възможност за доходи.
Галактики от предавания
Така например днес Apple е отделила подкастовете, които предлага в каталога си, в отделно приложение. То предлага над 550 000 различни подкаста с над 18,5 млн. епизода. Подкастове изобилстват и в платформи като Soundcloud, Spotify, YouTube и много други.
Много известни личности имат свои подкастове, но има и голям брой обикновени хора, които започват подобни онлайн предавания като хоби, а в последствие те се превръщат в тяхна основна дейност и надминават по популярност подкастовете на звездите. Оказва се, че интернет потребителите търсят постоянно нови мнения по темите, които ги вълнуват и подкастовете умело се наместват като източник на информация и мнения.
Телевизорът в хола пречи? Навийте го на ролка
НАСА забрани на Мъск да пуши марихуана публично
Значимостта на подкастовете расте все повече. Казаното в онлайн предаване често придобива отзвук и другаде. Един от ярките примери е Илон Мъск, който през миналата година пуши марихуана на живо докато беше гост на подкаста на Джо Роган и с това си навлече куп критики и неприятности.
Обществена значимост
Популярността на този тип предавания расте и все повече компании канят водещи на подкастове на своите събития наравно с традиционните журналисти. За много хора подкастовете са алтернатива на масмедиите дори и когато автори на такива предавания са същите тези медии. Данни на компанията Edison Research показват, че през 2017 г. средно по 67 млн. души в САЩ слушат поне по един подкаст всеки месец. 42 млн. от тях слушат или гледат любимите си онлайн предавания всяка седмица. Това е огромна аудитория, за която много радиа и телевизии мечтаят.
6 ПРИЗНАКА, ЧЕ СТЕ РОБИ НА ТЕЛЕФОНА СИ - СНИМКИ
Подкастовете имат много предимства за потребителите. Хората не са вързани с конкретен оператор или доставчик и могат да слушат и гледат любимите си предавания на много устройства и често от много различни източници. Повечето подкастове са напълно безплатни, но има и някои, които са платени. И в двата варианта потребителите могат да гледат и слушат епизодите, когато на тях им е удобно. А данните на Edison Research показват, че 45% от хората слушат почти целия подскат, а 40% - целия, включително и рекламите.
5G устройствата са готови да превземат света
Именно рекламите са основният метод за финансиране на повечето подкастове. Някои от тях разчитат на рекламите в YouTube и платформите, които предлагат такава функция. Освен това обаче, по популярните предавания получават и свои отделни спонсори, които да рекламират водещите. В повечето случаи водещите прилагат творчество и интегрират рекламите в предаването без да правят големи прекъсвания на основната тема и разговор. Това не дразни зрителите и слушателите и не ги кара да прескачат по-напред в записа. А това е добра новина за самите спонсори, защото означава, че рекламните им послания са чути.
Бизнес за милиони
Резултатите са осезаеми. Данни на IAB и PwC показват, че през 2017 г. само в САЩ подкаст индустрията е отбелязала 86% ръст на приходите и е достигнала 314 млн. долара. Най-печеливши са подкаствоете за култура и шоубизнес, следвани от тези за технологии, новини и бизнес. Всичко това мотивира огромен наплив от нови и нови кандидати за подкаст слава.
Само в платформата на Apple всяка седмица се създават по над 10 000 нови подкаста, които се надяват да се наместят сред популярните имена. Кой не иска просто да говори пред микрофон час два седмично и да прибира солидни приходи от реклама? Това обаче далеч не е гарантирано.
Очаква се лавината от подкастове да продължи. Реално не е нужно много, за да се започне подобно предаване. Има предостатъчно безплатен софтуер за редакция на аудио и видео, а прилични микрофони и камери могат да се купят за съвсем малко пари. Разбира се, качеството на предаването трябва бързо да се подобрява и с всеки епизод зрителите и слушателите, колкото и да са малко, да усещат разликата.
Как Apple сама провали една от най-успешните си години
Най-важното обаче остава самото съдържание и харизмата на участниците. За да се откроят те обаче ще е нужно много търпение и усилия, като повечето подкастове придобиват слава и твърда аудитория едва след няколко години упоритост. Затова създаването на подкаст, колкото и лесно и евтино да изглежда, далеч не е бърз и безпрепятствен път към слава и лесни доходи.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!