И нтернет е в процес на преход и много предизвикателства. Промени в законите, постоянни критики към поведението на компаниите по отношение на личните данни и мащабното следене на потребителите са сред предизвикателствата на онлайн индустрията в момента.
След скандалите с Facebook, сега е ред на YouTube
Краят на Google+: социалната мрежа, която никой не ползва
През последните месеци и водещи имена в бранша активно започнаха да говорят за тези проблеми. Изпълнителният директор на Apple Тим Кук вече неколкократно повдига въпроса и критикува други ИТ гиганти за поведението им. Според него компаниите са се вманиачили в събирането на данни за потребителите си без дори да имат реална нужда от тях.
Зукърбърг поиска глобална регулация на Интернет
Омразата и конспирациите процъфтяват в Instagram
Кук смята, че потребителите трябва да са по-активни в защитата на своята информация и да изискват по-голяма прозрачност от компаниите какво правят с техните данни. Той изтъква, че иновации и успешен и печеливш бизнес не означава, че не могат да съжителстват успешно с поверителността и защитата на данните на потребителите. Кук дава за пример действията на Apple през последните години, като компанията се опълчи на ФБР, за да не разбива защитите на iPhone и предприема различни мерки да предпазва данните на потребителите без това да влияе на услугите ѝ.
Тим Кук: Време е всички да защитим личните си данни
Тим Кук: Индустрията превръща данните ни в оръжие
И докато Кук може бъде обвинен в опит да превърне проблема в реклама за компанията си, то създателят на World Wide Web Тим Бърнърс-Лий трудно може да попадне в подобна категория. Той също критикува многократно развитието на Интернет през последните години и смята, че сега е моментът за корекция и промяна. Идеята му обаче е по-различна.
Според него основната пречка е онлайн рекламата. Тя кара компаниите да търсят възможно най-много данни, за да създават подходящи реклами и да ги насочват към подходящите потребители. Така услугите се създават с цел да трупат още и още информация, да задържат потребителите максимално дълго, за да им показват възможно най-много реклами. Това изкривява развитието и целта на Интернет, смята Бърнърс-Лий. Създават се сайтове, които разпространяват невярна или подвеждаща информация само и само с цел да привличат внимание и съответно реклами. И е време това да се промени, смята той.
През миналата година Бърнърс-Лий обяви създаването на нова технология с отворен код - Solid. Заедно с нея стартира и компанията Inrupt, която има за цел да комерсиализира технологията. Идеята е да се създадат виртуални сейфове, в които потребителите да държат всички лични данни за себе си и те да определят коя компания да има достъп до тях или до части от тях. Всички компании ще използват тези данни и няма димат свои копия нито ще могат да събират допълнителна информация.
Според Бърнърс-Лий, за да работи този метод, не трябва да има онлайн реклами, или поне те да не са основен източник на доходи. Вместо това потребителите трябва да плащат за услугите, които използват. Така те ще остават собственици на данните си и ще имат пълен контрол над тях във всеки един момент. Пред CNET той коментира, че целта на Solid е да "обърне начина на работа на Интернет с главата надолу".
И докато от техническа гледна точка това ще е лесно, то основното предизвикателство за Бърнърс-Лий ще е да убеди потребителите, че неговата идея е по-добра. За много хора идеята да плащат за услуга, вместо просто да "продадат" данните си, вероятно няма да се хареса.
Facebook плаща на тийнейджъри, за да ги следи
Зукърбърг: Facebook не продава данните ви
Вариант, в който сегашното статукво и Solid съществуват паралелно също не изглежда възможен. Кой ще определя какво да се прави например когато на една снимка има няколко души и някои от тях използват Solid, а другите са я "продали" на социална мрежа, за да я използват безплатно.
Може с доста голяма сигурност да се прогнозира, че мнозинството потребители ще предпочетат да продължат да използват онлайн услугите и приложенията безплатно, в замяна на данните си, отколкото да плащат. А това прави идеята не на Бърнърс-Лий, а на Тим Кук - за търсене на подходящ баланс между защита на данните и печалби, по-реалистична. И все пак, ще е процес, който ще продължи още дълго време и с много спорове.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!