Т ехнологиите заобикалят човека и имат все по-голяма роля в неговото ежедневие. Често човек дори не осъзнава точно колко много зависи от технологиите. Те вече дори могат да помогнат за изграждането (или унищожаването) на репутацията му.
Данните или парите - дилемата на дигиталния свят
Освен това не липсват и прогнози и коментари как технологиите изместват хората от все повече дейности. Според експерта Ейдриън Розентал обаче и технологиите не могат без човека. Той има 12 години опит в сферата на дигиталните комуникации. Работи 5 години в Ketchum Pleon, където става първият стажант по дигитални комуникации. А вече 7 години той работи в MSL Germany, където ръководи дигиталното звено.
След скандалите с Facebook, сега е ред на YouTube
Краят на Google+: социалната мрежа, която никой не ползва
Срещаме Ейдриън Розентал в София по повод гостуването му като лектор на събитието Data: Humanized, първият по рода си форум за дигитален маркетинг, организиран от Publicis Groupe България и SAP. Форумът Data:Humanized обединява теми като планиране на стратегия чрез анализ на данните, които софтуерните платформи събират, използване на прозрения (insights) за потребителите при създаването на съдържание и комуникационни канали, както и управлението и оптимизацията на целия процес. Сред партньорите на събитието са NOVA и NetInfo.
Бихте ли ни разказали повече за себе си? Как определихте по какъв кариерен път да поемете и какво Ви доведе до позицията, която заемате днес?
- В университета следвах политически науки, журналистика и културология. Kато цяло винаги съм искал да бъда журналист. Въпреки това, последните два семестъра започнах почасова работа за проекти на Google, свързани с качество на търсенето. Това отключи желанието ми да разбера малко повече за Интернет отвъд познатите ни по това време програми Napster и MySpace и най-вече - как дигиталните комуникации функционират.
Ето защо, докато все още завършвах образованието си, започнах работа като първия стажант по дигитални комуникации в Pleon (сега Ketchum Germany). По това време дигиталните комуникации и социалните медии не бяха особено привлекателна част от връзките с обществеността. Никои не знаеше защо сме там и какво точно правим. Веднъж дори ме попитаха дали мога да свържа един скенер, защото - „Това правиш ти, ти си IT специалист, нали така?“. Обикновено ни включваха в последния етап от всеки конкурс и разработване на стратегия, за да измислим някоя „дигитална идея“. Това вече не е така, но мога да заява, че сe занимавам с дигитален PR от самото начало.
Социалните медии все повече се свързват с реалния живот както на лично, така и на обществено, и бизнес ниво. Бихте ли се съгласили, че въпреки това много хора и компании все още не осъзнават дигиталенния напредък?
- Това наистина зависи от компанията или марката. Поглеждайки към настоящи и минали проекти, понякога се изумявам колко отдавна са се развили както трансформацията, така и внедряването на нови видове (дигитална) комуникация. Сега често са налице всички канали както и основна дигитална стратегия, но се забелязват пропуски в други области като например - работа с инструменти за събиране и анализиране на данни.
Трябва да призная, че съм срещал клиенти, за които първоначално съм мислел, че не са готови за дигитална трансформация, но малко след това осъзнавах колко напреднали бяха в действителност. В някои компании тази промяна се дължи на целенасочен и всеобхватен подход, а в други - е свързан с определни хора, които служат като ключови двигатели.
Изводът е, че нашата сфера се развива постоянно и не ни позволява да седим за дълго на едно място. А това е предизвикателство както за клиента, така и за агенцията. Но работата без предизвикателства би била скучна.
Какви са основните грешки, които хората и компаниите допускат по отношение на онлайн репутацията им и как тя се отразява в реалния им живот?
- Не съм фен на термина „балонен филтър“, но нека го вземем като пример тук: голяма опасност се явява фактът, че хората (и компаниите) не са наясно какво точно се случва извън мехура, в който оперират: медийните отчети, медиите, които хората четат, гледат и следят и говорят и тн. Винаги е добре да се опитваме да гледаме отвъд достъпната за нас информация: да се опитваме да разберем кой и по какъв начин говори за нас, за нашата марка и продукти. Има толкова много източници и теми - но трябва да се положат допълнителни усилия, за да се вникне в същността за какво точно мислят хората и за какво говорят. Инструментите за анализ са добра отправна точка, но в никакъв случайн не трябва да премахваме човешкия фактор при анализа на данни.
В другата крайност, често виждам как брандовете преминават в режим на криза или паника, когато е излишно и то само заради няколко негативни коментара. Разбира се, трябва да приемаме критиките сериозно, но винаги трябва да обръщаме внимание на контекста и въздействието на критиката.
Зукърбърг поиска глобална регулация на Интернет
Омразата и конспирациите процъфтяват в Instagram
Какво е основното, което могат и трябва да правят отделните хора и организациите, за да запазят онлайн репутацията си?
- На първо място трябва да знаят каква е тяхната реална онлайн репутация: какво мислят хората, от кои теми се интересуват техните потенциални клиенти, как протичат разговорите във форумите и в социални платформи като Twitter. Всичко това е от изключителна важност, защото образът който имаме за себе си често се различава от реалния такъв.
Когато знаете каква е онлайн репутацията ви, кой говори за вас, кои са важните лидери на мнение, които могат да разпространят информация (негативна или положителна) и къде хората обсъждат всичко това, можете да определите как ще следите въпросната информация и да изградите ясна стратегия за подобряване или запазване на онллайн репутацията си. Това може да са PR дейности, които да повлияят на органичното търсене или да активират лидерите на мнение. Вашата онллайн репутация може да се промени за отрицателно време – в рамките на ден или в следствие на един инцидент - но създаването на доверие е дълъг процес, който изисква прецизно изградена стратегия. Като компания или марка, този подход трябва да ви е напълно ясен.
Когато съпоставяте дигиталните комуникации с традиционните връзки с обществеността, кои основни различия и кои ключови моменти излизат на преден план?
- Не бих разглеждал дигиталните и традиционните комуникации като две различни области. Двете трябва да вървят ръка за ръка, за да бъдат наистина ефективни в днешния дигиталния свят. Личните контакти и възможността за пряко взаимодействие с основни заинтересовани страни винаги ще бъдат важни дори и в дигиталната ера. Това може да бъде среща лице в лице или директен контакт чрез Whatsapp. Този тип комуникация не може да бъде заменена от публикуване в социалните мрежи с надеждата, че целевата аудитория ще взаимодейства и реагира.
От друга страна, дигиталните комуникации могат да бъдат много ефективни, когато се създават кампании чрез определени дигитални канали, които позволят прецизно таргетиране на публиката. Или чрез изчерпателен анализ на данни от мнения и разговори, които предоставят информация за вашата PR стратегия.
И накрая, какви са ползите от дигиталните инструменти за колаборация, и как дадена компания или човек могат да се възползват пълноценно от тях?
- Дигиталните инструменти могат да вдъхновяват и подхранват творчеството на работното място, както и генерално да повишават продуктивността на всички служители. Тези инструменти дават възможност на хора от различни локации да работят съвместно върху общ виртуален проект.
Много е важно обаче, всеки дигитален инструмент да бъде имплементиран с цел повишаване на ангажираността на служителите. Комуникацията трябва да се интегрира на всички нива в компанията. Обратна връзка и одобрението на всички служители е от решаващо значение, но проблемът е, че то често липсва.
Въпреки това, инструментите и каналите за дигитални колаборации, често правят хората мързеливи. Това се случва когато служителите разчитат твърде много на тях, без да влагат усилия да работят заедно. Нека наричаме това съвместен „кликтивизъм“, който свежда съвместната работа до лайкове и коментари с емотикони. Наличието на инструменти за дигитални колаборации не трябва да освобождава служителите от старание в работата.
Тим Кук: Време е всички да защитим личните си данни
Тим Кук: Индустрията превръща данните ни в оръжие
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуално съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!