Д нес почти половината нови автомобили, продавани в Норвегия, са електрически, а още 15% са хибридни. И изглежда, че делът им ще продължи да расте, въпреки студа, който изяжда голяма част от пробега им. Ето и къде се крие разковничето в този набивал интерес към електричките в Норвегия.
Основната движеща сила за електрификацията в страната (а и във всяка друга), естествено, са държавните субсидии и други отстъпки. Под други може да смятаме: липса на вносни мита, освобождаване от пътен данък, имуществен данък и ДДС. Доста се събраха, но това не е всичко. В Норвегия със „зелен” автомобил не плащат платените пътища, имат право да се движат в бус лентите.
При всичките тези облаги излиза, че Tesla Model X струва много по-евтино от дизелов Volvo XC90 — 727 000 срещу 919 000 крони (135 000 лв. срещу 171 000 лв.)! След това идва фактът, че експлоатационните разходи на един електромобил са много по-ниски: не плащаш данък, по-евтино ползваш пътната инфраструктура, не зареждаш скъпо гориво, по-лесно (евтино) техническо обслужване.
Втори пример: пълноприводен хибрид Mitsubishi Outlander PHEV е само с 35 000 крони по-скъп от обикновен, чиято цена е 400 000 крони (74 400 лв.). Това са около 37 000 евро за кросоувър със 150 к.с. и предно предаване. В Германия съотношението е съвсем друго – 22 500 срещу 38 000 евро, което ще рече, че хибридът е почти 1,7 пъти по-скъп от конвенционалния модел. Простият извод е, че автомобилите в Норвегия са супер скъпо удоволствие (почти два пъти по-скъпи от Германия), но покупката на електромобил драстично подобрява това съотношение.
Трети пример: Tesla Model S 75D струва 670 000 крони, малко повече от BMW 530i xDrive (657 000). А BMW 540 — било бензин, било то дизел – струва над 800 000 крони, което е съпоставимо с цената на Model S 100D.
В САЩ ситуацията е друга. Там на цената на най-евтината Tesla ($70 500 с отчетени субсидии) можеш да вземеш натъпкано с опции 540i xDrive, че дори M 550i xDrive с ускорение до 100 км/ч за 3,9 секунди.
Но облагите не са безкрайни. През 2018 г. бе отменено безплатното пътуване по платените пътища, а тази година ще бъде отменено безплатното ползване на фериботи, но пък ще се предложи 50-процентна отстъпка. Аналогичен е случаят с общинските паркинги: досега те можеха да се ползват безплатно от собствениците на „зелени” автомобили, но вече ще трябва да се плаща 50% от цената за престой. През 2021 г. ще се прегледа възможността за пълна отмяна на сега действащите облаги.
Удар за ДВГ е решението да се увеличи данъкът на бензиновите и дизеловите автомобили, като колкото по-голяма е мощността, толкова по-висок данък ще се налага. Целта на това е да се направи собствеността на автомобил с ДВГ крайно неизгодно. А крайната цел – да не се остави избор на клиента какъв автомобил да се купи, тъй като през 2025 г. Норвегия ще забрани продажбата на нови автомобили с ДВГ.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Daimler благодари на работниците си с по 5000 евро
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!