А втоматичната скоростна кутия е удобна за шофиране и улеснява живота на собственика си, но ако се използва неправилно, може да започнат проблеми. Такава проста процедура като поставянето на автомобил на „паркинг“ изисква спазване на определена последователност от действия, в противен случай ресурсът на трансмисията рязко намалява.
Дизайн на заключващия механизъм за паркиране
Автоматичната скоростна кутия в съвременните автомобили няма механично задвижване с механизъм за превключване на режимите. Комуникацията се осъществява цифрово по кабели чрез електронен блок. Когато скоростният лост е превключен в режим D, автоматичната трансмисия получава електронен сигнал и хидравличните механизми, клапаните на хидравличния блок и съединителите преместват планетарните зъбни колела в желаната предавка.
6 признака, по които може да се познае реалният пробег
По същия начин автоматичната кутия променя режимите „R“, „N“ и други. Ако водачът направи грешка и вместо „N“ лостът бъде насочен към „R“, тогава системата няма да позволи на предавката да се включи, като така ще се избегне повреда на трансмисията. Електронният блок ще игнорира командата и ще остави кутията в неутрално положение.
Но при включване на „автоматика“ в режим „P“ се задейства различен механизъм. Режимът за паркиране има директна механична връзка с автоматичната скоростна кутия чрез метален кабел. Механизмът задвижва специална скоба, в края на която има фиксатор. Този механизъм е разположен на вала на кутията, където има шлицово колело, подобно на зъбно колело. Когато механизмът удари жлеба, тя е здраво фиксирана.
Ако водачът премести скоростния лост в „паркинг“, фиксаторът захваща плътно вала. В този случай електрониката не влиза в действие.
Двигателят не стартира: какви може да са причините
Например, ако водачът погрешно включи режим „P“ при висока скорост, самата система няма да може да попречи на кутията да влезе в опасен режим. Фиксаторът ще щракне върху зъбите и водачът ще чуе силен звук от скърцане. А това никога не е добър знак. В кутията ще останат стружки, които представляват опасност. В най-лошия случай зъбът на фиксатора може да се счупи и да остане вътре в трансмисията.
Паркиране под наклон
Приблизително същата ситуация, но в по-малък мащаб, се получава при паркиране под наклон всеки ден. Шофьорите често бързат и включват режим „P“, преди колата да спре. След това се усеща лек удар, на който обикновено не се отдава никакво значение. Въпреки това няколко такива удара всеки ден в продължение на няколко години водят до умора на метала. И след години работа, когато деформацията достигне критична точка, фиксиращият зъб може да се счупи.
Още подробности по темата може да четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!