Ч увствам се като в „ничия земя”. Представител на поколението „Х”, намиращо се между поколението на „бейби-бумърите” и поколението „Z”.
Последните са толкова отегчени и отричащи всичко, че ме карат да се чувствам много стар, направо извън живота. За тях той е в телефона. На другия полюс е остарялото убеждение на родителите ни, че мъж се става по два начина: когато минеш през казармата и/или построиш къща.
Днес почти няма млад човек, който да може да създаде нещо с ръцете си (не че и му се налага), но моят баща (заедно с брат си) и майка ми са построили двуетажна къща на 22-23-годишна възраст! Тя продължава да е мястото, което да предизвиква най-чистите емоции у мен, когато на няколко месеца се прибирам във Видин и фамилията ме чака с широки обятия и студена ракия.
Не искам да ви отегчавам в никой случай, просто тази аналогия ми идва наум, докато в Гьотеборг тествам обновените електромобили Volvo XC40 и C40 Recharge. Те положиха „първата копка” на основите за изцяло електрическото бъдеще на Volvo. В началото основата бе леко паянтова, подобно на къщичката на второто прасенце от приказката с лошия Кумчо Вълчо. Направена от съчки, разбирай малка батерия и нисък пробег на ток, тя се клатеше силно под напора на конкурентите.
Но майсторите в Торсланда откриха грешките си и изградиха масивна тухлена къща, която няма как да бъде издухана от Вълчо (да, навремето ни четяха и приказки), т.е. конкурентите. Налели са як „бетон” в нови електромотори и високоефективно охлаждане на батерията, за да увеличат съществено пробега, основният проблем и на двата модела. Визуално не са пипнали XC40 и C40, само са добавени нови 19-цолови аеродинамични джанти, както и два нови цвята.
Повече не е било и нужно. Макар и отстъпвайки по пробег, благодарение на XC40 и C40 шведската марка отчете ръст на продажбите на електромобили за първите три месеца на годината от 157%. Това се изразява в 18% дял на електромобилите от общите продажби на Volvo (8% година преди това). А през юни ще бъде показан по-малък от тях електромобил, през есента започва производството и на флагмана EX90. Добавяйки технологичният ноу-хау на компанията-майка Chery, ситуацията на електрическия фронт за Volvo изглежда многообещаваща.
Макар дизайнерите да са били в отпуск по време на цялата фаза на обновяване, то е толкова всеобхватно, че версията с един електромотор е сменила местоположението му от предната на задната ос. Така C40 и XC40 Recharge с един електромотор са първите модели Volvo със задно задвижване от 940 насам, който слиза от конвейра преди 25 години.
Този (а и останалите нови технологични) решения отразяват постоянния прогрес на EV технологията и непрестанно нарастващата конкуренция. Двата шведски модела изоставаха по отношение на пробег, ефикасност и скорост на зареждане. Volvo трябваше да адресира тези пропуски, затова е задължително да им обърна подобаващо внимание.
Както вече казах, електромоторът е преместен от предната върху задната ос. Досегашният електромотор бе с мощност 170 kW, докато новият е със 175 kW (+3%). Моделът се предлага с батерия 69 kWh (както досега), но вече пробегът е до 476 км спрямо 438 км (WLTP). Това увеличение е постигнато основно чрез по-добро охлаждане на батерията. При CX40 Recharge в същата конфигурация пробегът е 460 км (от 425).
Двата модела се предлагат и с по-мощен перманентен магнитен електромотор от 185 kW, който първоначално е разработен (вече собствена разработка, за да се държат юздите изкъсо) за флагмана EX90, но при него той ще е монтиран на предната ос. Този нов мотор черпи ток от батерия с капацитет 82 kWh. Пробегът на C40 Recharge в такава конфигурация достига 533 км, а на XC40 Recharge – 515 км (WLTP).
Всичко за новите Volvo XC40 и C40 Recharge четете на автомобилния сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!